Vďaka počítačovej hre možno získa prácu vodiča
Sedieť za volantom autobusu plnom ľudí a snažiť sa ich bezpečne a včas dopraviť do cieľa prepchatými košickými ulicami v čase špičky je nesmierne zodpovedná práca. Stačí si to vyskúšať – bez akéhokoľvek rizika, z pohodlia vašej izby.
Košičan Adrián Daňo je autorom dokonale prepracovaných virtuálnych modelov autobusov, ktoré brázdia Košice. Jazda v takomto vozidle, aj keď ide o počítačovú hru, stojí zato…
Počítačová hra OMSI je simulátor riadenia autobusu. Úlohou hráča – vodiča je prepraviť cestujúcich na trase linky podľa cestovného poriadku. Dôležitý je najmä vzhľad autobusu, ktorý by mal byť po grafickej stránke čím viac podobný skutočnému modelu. Funkcie vozidla, jeho jazdné vlastnosti, riadenie či zvuky, by mali čím detailnejšie napodobniť realitu.
V autobuse je viacero ovládateľných funkcií, ako kúrenie, klimatizácia, predávaj lístkov, otváranie a zatváranie dverí. Na palubnom počítači je zobrazené prípadné meškanie alebo nadbeh oproti cestovnému poriadku. Okrem toho vás do hry vtiahne detailne prepracované okolie trasy, vytvorené podľa mapy, s animovanými objektmi.
Práve takejto zábavke sa vo voľnom čase venuje Adrián Daňo. Svoje videá uverejňuje na stránke YouTube. Vďaka tomu si môžete sadnúť za volant v Košiciach známeho modrého autobusu SOR NB 18 na linke 36, alebo, pre pamätníkov, zajazdiť si na legendárnom Ikaruse 280.
[ad][/ad]Záľuba od detstva
Adrián Daňo sa k hre OMSI dostal prvýkrát v roku 2012. Našiel ju náhodou na internete. „Hra ma zaujala oproti iným simulátorom najmä vďaka svojej modifikovateľnosti. Na začiatku som vedel tak akurát prelakovať autobus. Postupom času som skúšal rôzne jednoduché úpravy, ako výmena kolies už na existujúcom modeli a podobne. Na základe skúseností s tvorbou hry som pochopil, ako funguje, a tak som do nej skúsil konvertovať prvý model,“ vysvetľuje Adrián.
Jeho kladný vzťah k autobusom siaha do detstva. „Vtedy jazdili po Košiciach najmä dva typy autobusov – Karosa B732 a Ikarus 280. Záľuba mi ostala dodnes, čo sa pretavilo do úpravy modelov košických autobusov,“ uvádza Adrián, ktorý situáciu okolo košickej mestskej hromadnej dopravy sleduje doteraz.
Zaujímavosťou je, že vie naspamäť nielen trasy liniek košickej MHD, ale aj zastávky v poradí, ako nasledujú. „Nikdy som sa to však neučil naspamäť, ani som nemal známych či rodinných príslušníkov, ktorí by pracovali v DPMK,“ hovorí.
Jeden model aj za dva mesiace
Adrián venuje hre priemerne dve hodiny denne počas pracovného týždňa. „Cez víkendy alebo počas voľna tomu viem obetovať aj pol dňa, záleží na tom, či mám náladu,“ priznáva.
Vytvoriť model autobusu mu trvá jeden až dva mesiace. „Samozrejme, do toho nerátam rôzne chyby, ktoré sa snažím odstrániť. Väčšinu modelov konvertujem do OMSI. To znamená, že vezmem model autobusu, ktorý je voľne dostupný na internete, a model použijem ako základ. V 3D modelovacom programe ho potom upravím podľa potreby, napríklad na košickú verziu. V autobuse dizajnujem výbavu interiéru, informačný a odbavovací systém, ako tabule, štikačky na lístky, vetráky na oknách či na streche a iné detaily. Potom model po častiach exportujem do OMSI,“ vysvetľuje Adrián. Vizuály vozidiel upravuje spamäti alebo podľa fotiek.
Jazda okolo magistrátu či Auparku
Doteraz vytvoril 16 autobusov, z ktorých je väčšina košických. „Zo súčasných vozidiel košickej MHD mi chýbajú dva typy – SOR BN 9.5 a EBN 10.5. Vyrobil som aj model trolejbusu SOR TNB 12 z Banskej Bystrice, ktorý bol minulý rok testovaný aj v Košiciach, v bratislavských farbách mám trolejbus Škoda 31 Tr SOR.“
Najdlhšie mu trvalo vytvoriť model Irisbus Citelis 18M CNG, ktorý je zároveň jeho favoritom. „Ide o prvý autobus, ktorý som sa rozhodol poskladať od začiatku a som s ním najviac spokojný. Zároveň je môj najobľúbenejší aj v skutočnosti.”
Zážitok z hry dopĺňa aj autentické prostredie, v ktorom autobus kopíruje košické cesty a sídliská. Vďaka Adriánovi si môžete zajazdiť na siedmich košických linkách MHD – 10, 17, 27, 36, 51, 71 a 72. „Pomocou editora máp si vytvoríte stavbu prostredia, v ktorom poskladáte cesty, križovatky, budovy do jedného celku. Snažil som sa v tej mape vytvoriť aj budovy Košíc, ako sú obchodné centrá Aupark, či Galéria, ale aj Magistrát mesta Košice a iné. Nie všetko je úplne presne podľa reality, ale snažil som sa, aby to bolo čo najviac podobné Košiciam.“
Iba koníček
Vytváranie herných autobusov a postovanie videí na YouTube Adriánovi nevynáša zisk, robí to len ako koníček. „Zisk z reklamy na YouTube a webstránke mi pokryjú náklady na prevádzkovanie mojej webstránky omsi.sk, kde zverejňujem fotografie modelov autobusov.“
Ohlasy bývajú väčšinou kladné, no stále sa nájdu aj takí, ktorým niečo nevyhovuje. „Modely nepovažujem za dokonalé a rešpektujem, ak niekto napíše, že niečo nesedí alebo navrhne spôsob, ako to zlepšiť. Niekedy mám však pocit, že niektorí ľudia na internete len radi podpichujú a ich cieľom je len vyprovokovať hádku, ktorá potom aj tak nikam nevedie,“ uviedol na adresu ´hejterov´.
Pracovnú ponuku na základe svojej práce nedostal zatiaľ žiadnu, väčšinou sa mu ozývajú členovia OMSI komunity. „Pýtajú sa, ako dostať model autobusu do hry, prípadne sa chcú poradiť s problémami pri úpravách modelov. Dostal som rôzne ponuky od hráčov OMSI, ktorí mi pomohli s nafotením vozidiel alebo poskytli svoje modely. Touto cestou by som sa chcel poďakovať všetkým, ktorí mi pomáhali s tvorbou, najmä Floriánovi Kaňuchovi a Ivanovi Sabolovi.“
Ak by ste čakali, že sa Adrián v profesionálnom živote bude venovať IT sektoru alebo programovaniu, ste na omyle. „Bežne pracujem na živnosť a robím online účtovníctvo. Moja vysnená práca je byť vodičom autobusu, aj keď to nevidím reálne,“ vyznáva sa fanúšik autobusov.
Virtuálne autobusy zaujali aj DPMK. Hráčovi ponúkli prácu
Videá sme poslali aj Dopravnému podniku mesta Košice (DPMK). Na základe nášho podnetu tvorcu oslovili a ponúkli mu spoluprácu.
Ako uviedla hovorkyňa DPMK Vladimíra Petrušová, Adriána už pozvali na osobné stretnutie. „Prezradil nám, že je veľkým nadšencom verejnej dopravy a od detstva túžil stať sa vodičom MHD, predovšetkým autobusu. Ponúkli sme mu možnosť zamestnať sa ako vodič v DPMK, pretože podnik potrebuje talentovaných a zanietených ľudí, akým pán Daňo nepochybne je,“ uviedla hovorkyňa.
DPMK vidí v autorovej tvorbe veľký potenciál priblížiť a zatraktívniť cestovanie MHD nielen deťom, ale aj širokej verejnosti. „V rozhovore s tvorcom sme sa zaoberali myšlienkou priniesť simulátor košickej MHD na rôzne naše akcie pre verejnosť, kde by si návštevníci mohli virtuálne vyskúšať prácu vodiča. Veríme, že by táto novinka a príbeh samotného tvorcu zaujala mnoho malých, ale aj veľkých návštevníkov podujatia,“ uviedla ešte v období pred pandémiou Petrušová.
Spoluprácu nám potvrdil aj Adrián Daňo, ktorý ponuku DPMK s radosťou prijal. Všetky plány však pozmenila korona. „Úspešne som absolvoval už psychologické testy a lekársku prehliadku. Vodičský kurz som musel prerušiť v polovici marca kvôli pandémii. V závislosti od vývoja situácie budem môcť nastúpiť na pozíciu vodiča,“ hovorí opatrne Adrián o práci snov.
[ad2][/ad2]