Dalajláma si východniarku vyžiadal na palubu lietadla
Uspeli vo svete, ale doma nie sú až takí známi. Nezdedili milióny, nepochádzajú z bohatých rodín. Úspech dosiahli svojou šikovnosťou, disciplínou, vytrvalosťou a tvrdou prácou. Ten však neprišiel zo dňa na deň. Jedným z príkladov úspešného človeka je aj východniarka Antónia Lukačínová. Patrí medzi špičku v leteckom biznise, získala viaceré medzinárodné ocenenia a vydáva jedinečného komplexného sprievodcu svetom biznis jetov a helikoptér. Mimochodom, jej meno dobre pozná aj dalajláma… A teraz už aj vy.
Antónia je príjemná, pôvabná a najmä usmievavá rodáčka z Prešova. Nie je celebrita, ale s celebritami niečo spoločné má. Niekoľko rokov zabezpečovala leteckú prepravu Beyoncé, Christine Aguilere, Justinovi Timberlakovi či Meryl Streep.
[ad][/ad]Začiatky business jetov
Vyštudovala Podnikovohospodársku fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktorá má sídlo v Košiciach. Osud ju však ešte počas študentských čias zavial do Prahy. Vždy mala podnikavého ducha a svoje vedomosti z oblasti ekonómie, manažmentu a marketingu chcela vniesť čím skôr do praxe.
V roku 2004 ju náhoda priniesla do novovznikajúcej spoločnosti Grossmann Jet Service, kde sa neskôr vypracovala na obchodnú riaditeľku. Bola to jedna z prvých spoločností v Čechách, ktorá sa zaoberala business jetmi.
Trh s business aviation v tom čase takmer neexistoval. Bolo to tak nielen u nás, ale aj v iných postkomunistických krajinách. „Trendy zo západu však neustále na nás vplývali a rozvoj obchodu a podnikateľského sektora odštartoval rast aj v tejto oblasti,“ spomína Antónia. Dnes súkromné lety, ktoré dokážu splniť individuálne potreby, sú takmer všade bežnou záležitosťou.
Vysoká škola jej síce dala dobrý základ, všetko si však v tejto oblasti musela podrobne naštudovať – od predaja lietadiel, cez jednotlivé typy až po ich technické parametre.
„Nevyhnutnou súčasťou mojej práce sa stalo dennodenné vysvetľovanie, čo business aviation je, ako to funguje, kto môže takúto službu využívať, aké sú jej neodškriepiteľné výhody…Tak sme roky budovali a rozširovali povedomie o tomto jedinečnom odvetví v Česku a na Slovensku. Organizovali sme workshopy pre cestovné kancelárie, ale aj pre zamestnancov concierge oddelení privátnych bánk s cieľom priblížiť im, čo dokážeme ponúknuť a zariadiť pre klientov. Každoročne na jar som zvykla organizovať aj v spolupráci s leteckými výrobcami veľmi obľúbený ,demo day‘ aj pre zástupcov médií. Boli to workskopy spojené s prehliadkou lietadla a niekedy aj s ukážkovým letom. Často sme boli aj prvým styčným bodom pri ich vstupe do sveta business jetov. Nebolo to však dávno, keď sme ani netušili, že niečo také existuje.“
Bála sa, že nenájde batožinu
Antónii Lukačínovej sa postupne podarilo vybudovať zo začínajúcej firmy spoločnosť, ktorá sa presadila v tvrdej konkurencii na európskom trhu. Nebolo to však jednoduché. Každý človek, ktorý chce niečo dosiahnuť, musí byť podnikavý, vnímavý a mať trošku aj šťastie.
„Bolo to aj tým, že sme nevedeli, kde sú limity. Keď neviete, že sa niečo nedá, neexistujú takmer žiadne hranice. My sme netušili alebo sa ani nezamýšľali nad tým, že by niečo nefungovalo alebo by nemalo fungovať. Naším cieľom bolo rozbehnúť firmu, ktorá bude stabilná a bude sa jej dariť. Pri tom všetkom sme vtedy mali na začiatku iba jedno lietadlo…“
Paradoxom je aj to, že Antónia prvýkrát letela až potom, ako začala pracovať v sektore letectva. „Absolvovala som to však hneď prvý týždeň. Nebála som sa vzlietnuť, ale najväčší strach som mala z toho, že nebudem vedieť nájsť svoju batožinu na letisku. Letela som z Prahy do Viedne a všetko som si dokázala zbaliť do jednej väčšej kabelky,“ hovorí s úsmevom.
Spomína, ako sa jej pilot spýtal, kde má svoju „luggage“ a ona mu ukázala kabelku. „Mala som 24 rokov. Vtedy má človek hlavu plnú ideálov. Kostým som mala na sebe a v kabelke jedny šaty, ktoré sa nekrčili. Čo vám v takom veku chýba?“ smeje sa.
Odvtedy východniarka bola viac v oblakoch ako na zemi. Nie mysľou, ale doslova. „Boli časy, keď som bola možno len päť dní z mesiaca doma. Nikdy som však necestovala na dlho, iba na pár dní, a tie lety sa potom naozaj nazbierajú.“
Aj vďaka jej húževnatosti, disciplíne a vytrvalosti sa firma dostala na špičku súkromnej leteckej prepravy vo veľmi krátkom čase. „Vybudovala som si dobré vzťahy s klientmi. Nehovoriac o tom, že dobré meno spoločnosti sa začalo šíriť samo…“
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Hviezdy na palube
Východniarka zabezpečovala prepravu hollywoodskym hercom, svetoznámym spevákom, režisérom. Na jej zozname nájdeme mená ako Justine Timberlake, Beyoncé či Meryl Streep, Christina Aguilera, Rod Stewart a mnoho ďalších.
Zaujímalo nás, či hviezdy takého formátu majú nejaké špeciálne požiadavky. Antónia však vraví, že úspešní ľudia sú väčšinou skromní a nohami stoja pevne na zemi.
Prezradila nám však aj nejakú tú pikošku. „Meryl Streep napríklad vždy chcela praženicu výhradne z bielkov. Žĺtky sú predsa kalorické.“ O Beyoncé vraví, že je krásna nielen na obrazovkách, ale aj v skutočnosti a Christina Aguilera je malé útle žieňa, ktoré kedysi malo panický strach z lietania. „Keď bolo napríklad zlé počasie, povedala, že jednoducho nepoletí. Pilot ju musel upokojiť a vysvetliť jej, že ak by to bolo nebezpečné, určite by neleteli. Po vzlete jej ukázal kokpit a informoval ju o celom priebehu letu. Pri ďalších letoch už bola pokojnejšia… Dôležité je ľuďom poskytnúť pocit bezpečia. Keď mala Christina turné po Európe, letela aj 40-krát. So sebou mala vždy vizážistku, kaderníčku a masérku.“
Celebrity vyzerajú inak na obrazovkách a inak v reálnom živote. „Raz Justine Timberlake lietal s nami celý mesiac. Kapitán ho už dobre poznal a mal ho vyzdvihnúť na termináli. Nevedel ho však nijak nájsť. Justina hľadal asi polhodinu, a potom zistil, že bol celý čas vedľa neho. Nemohol však chodiť len tak po letisku a pýtať sa: ,Dobrý deň, vy ste Justine Timberlake?‘ Nikdy by si však nepomyslel, že ten chlapec v teplákoch je práve on.“
Antónia počas svojho pôsobenia v letectve zažila všelijakých klientov. Jeden bol obzvlášť špecifický. „Podnikateľ z Kazachstanu chcel mať vždy na palube päť kíl nakrájanej červenej cibule, ktorú si osolil a polial olivovým olejom, a päť kíl nakrájaného červeného melóna.“
Doviezla aj dalajlámu
Pre východniarku bolo jedným z najväčších zážitkov stretnutie s dalajlámom. Antónia začala študovať Executive MBA na Pittsburskej univerzite. „Mnohí vedeli, čo robím, a tak sa mi stalo, že sa ma jeden spolužiak pri káve a sendviči opýtal, či by som vedela zabezpečiť let. Spýtala som sa pre koho to bude. A on mi povedal, že pre dalajlámu! Prekvapil ma. Na to som sa zaskočená opýtala: ,Pre toho dalajlámu z Tibetu?‘ V Prahe organizovali pravidelnú konferenciu Forum 2000 a dalajláma bol jedným z čestných hostí Václava Havla.“
Od tejto chvíle lety pre dalajlámu na Slovensko a do Česka zabezpečovala už len ona. Dokonca s ním bola párkrát aj na palube. Zaujímalo nás, či Jeho Svätosť mala nejaké špeciálne požiadavky. Antónia vraví, že jediné, čo si prial, bolo, mať na pitie vždy dostatok horúcej vody a jednoduché zeleninové pokrmy.
Pred prvým letom s dalajlámom, samozrejme, riešili s posádkou aj protokol. Napríklad, ako majú byť oblečení, kedy ho môžu osloviť a podobne. Nešlo predsa o bežného pasažiera. Antónia nám prezradila, že dalajláma ich prekvapil svojou skromnosťou, striedmosťou, no vraj má maškrtný jazýček. „Boli sme na všetko dokonale pripravení. Dalajláma je nesmierne ľudský, príjemný a bezprostredný. Má veľmi chytľavý smiech…“ hovorí s úsmevom.
Počas letu sa zaujímal, akí sú Slováci. Prezradila, že sme veselý, príjemný a veľmi pohostinný národ. „Priniesli sme mu jedlo na ochutnanie, a vtedy som zistila, že si pokrmy veľmi rád vychutnáva a má rád sladké. Odvtedy sme mu vždy niečo dobré pripravili.“
Východniarka na neho očividne urobila veľký dojem. O nejaký čas na to jej volal dalajlámov blízky spolupracovník, aby mu opäť zabezpečila let na jednu z jeho ciest po Európe. „V závere rozhovoru dodal, že Jeho Svätosť by si priala, aby som bola opäť na palube. Bola som veľmi prekvapená, pretože som nezvykla cestovať s mojimi klientmi. Let s dalajlámom bol výnimkou z organizačných dôvodov, aby sme dokázali zabezpečiť maximálne hladký priebeh letu s kompletným servisom počas krátkeho letu pre celú skupinu – 11 pasažierov. Udivene som sa spýtala: ,Chcete mi povedať, že si Jeho Svätosť pamätá moje meno?‘ A pamätal… Dokonca mi na Vianoce zaslal aj pozdrav…“ V roku 2009 ho teda osobne doviezla na Slovensko.
[ad][/ad]JetBook – jediná kniha svojho druhu na svete
Antónia neskôr pracovala v spoločnosti ABS Jets, kde pôsobila ako obchodná riaditeľka. Predovšetkým posilňovala trhový podiel spoločnosti na európskom i svetovom trhu. Medzičasom si v roku 2010 založila vlastnú spoločnosť MEDIA Tribune, ktorá ponúka outsourcované služby v oblasti nielen marketingu a public relation, ale aj obchodu. Spoločnosť v roku 2015 vydala nezávislého kompletného sprievodcu svetom business jetov a helikoptér s názvom JetBook. Je určený všetkým milovníkom letectva, pre záujemcov, ktorí rozmýšľajú o kúpe súkromného lietadla, či poskytovateľom služieb v oblasti business aviation. Autorkou tejto jedinečnej knihy je práve ona.
Táto rozsiahla publikácia je jediná svojho druhu na svete. Obsahuje totiž úplný prehľad business jetov a helikoptér, ktoré je možné objednať si, množstvo najnovších štatistík, overených dát a autentických fotografií interiérov či exteriérov lietadiel, helikoptér priamo od ich výrobcov. Vlani bola táto jedinečná publikácia aktualizovaná. Nové vydanie môžeme očakávať už na jeseň tohto roku, keďže cieľom je zabezpečiť vždy najaktuálnejší prehľad toho, čo business aviation ponúka.
Zrod v Košiciach
Prečo sa Antónia Lukačínová rozhodla vytvoriť takúto knihu? „Niekoľko rokov som sa okrem charterovaniu lietadiel venovala aj predaju business jetov v Česku a na Slovensku. Hľadali sme spôsob, ako lietadlá klientom odprezentovať tak, aby získali jednoduchý a čo najpresnejší prehľad o tom, čo sa dá dnes objednať. Nie je totiž možné všetky lietadlá či helikoptéry dotiahnuť na Slovensko či do Česka.“
Pôvodne bola publikácia dvojjazyčná – česko-anglická – určená najmä pre slovenský a český trh. „Vďaka veľkému záujmu zo zahraničia sme ďalšiu edíciu už vydali len v angličtine. Predstavovala som ju v Ženeve v máji 2018 na medzinárodnej leteckej výstave EBACE a za veľmi krátky čas si JetBook našiel svojich čitateľov po celom svete. Objednávky máme z Portugalska, Veľkej Británie, USA, Austrálie… Myšlienka vytvoriť niečo také sa zrodila na Slovensku, v Košiciach, a to ma veľmi teší.“
Ocenenie pre najlepších
Antónia Lukačínová okrem množstva rôznych aktivít založila v roku 2015 ocenenie Sapphire Pegasus Business Aviation Awards, ktorého cieľom je udeľovanie medzinárodných cien pre najlepšie spoločnosti, tímy a jednotlivcov v oblasti business aviation. Tento rok sa bude konať v Európe už piaty ročník. „Som hrdá, že krištáľové krídlo Sapphire Pegasus navrhli špičkoví českí dizajnéri z firmy Moser.“
[ad2][/ad2]Za aktivity dostala Antónia Lukačínová aj prestížne ocenenia. Ešte v začiatkoch jej kariéry ju Česká Manažérska Asociácia v Prahe zaradila medzi TOP 3 mladé manažérske talenty, o pár rokov neskôr Brazílčania ocenili jej prácu a prínos v oblasti predaja business jetov a prezentácie business aviation, v roku 2016 ju podľa časopisu Aviation Week v Ženeve zaradili medzi TOP 10 najlepších európskych lídrov v leteckej doprave. Jej agentúra v roku 2018 v Londýne získala od Global Excellence Awards titul The Best Aviation PR Agency a opakovane tento rok jej víťazstvo potvrdila MEDIA Tribune. Vo februári ocenili v londýnskom časopise Acquisition INTL aj JetBook ako „Best Business Aircraft Guide 2020“