Igor Kolla vízie mení na realitu
Pokojne by sme mohli povedať, že ide o najväčšieho vizionára akého v Košiciach máme. Dokáže zo seba chrliť stovky myšlienok, desiatky nápadov, ako uľahčiť ľuďom život. Nie je však len vizionár. Je to človek, ktorý ich reálne vie pretaviť na realitu. Igor Kolla založil spoločnosť Antik Telecom pred vyše dvadsiatimi rokmi. Firma spočiatku bola dodávateľom telekomunikačných technológií. Dnes je známa najmä tým, že z nášho mesta robí doslova SmartCity.
Igor Kolla bol vynaliezavý už ako študent Technickej univerzity v Košiciach. Vtedy ako 19-ročný chalan ani len netušil, že z malého projektu vybuduje firmu, ktorá bude ponúkať svoje služby a vytvárať technologické riešenie nielen pre mestá na Slovensku, ale i vo Vietname, či na Novom Zélande.
Ako vysokoškolák natrafil na príležitosť, ktorá bola prvým krôčikom k veľkému úspechu. „Košické štúdio vtedajšej Slovenskej televízie vyhlásilo požiadavku na prípravu zariadenia, ktoré by dokázalo mixovať obraz s dátovými informáciami. So spolužiakmi sme sa do toho pustili, no čoskoro nás z televízie upozornili, že na vykonávanie takejto činnosti by sme si mali založiť firmu,“ hovorí Igor Kolla.
Odvtedy prešlo už 21 rokov.
[ad][/ad]Mesto e-mobility
Z lokálneho providera časom vyrástol líder v ultrarýchlom internete a digitálnej televízií. No nielen to. V roku 2019 spoločnosť v metropole východu zaviedla pohodlný a zároveň ekologický spôsob dopravy prostredníctvom bikesharingu. Zdieľané bicykle Antiku sú dnes v ďalších siedmich mestách.
Spoločnosť na čele s Igorom Kollom prináša reálny príklad, ako sa riešenia SmartCity prenášajú vďaka technológiám do bežného života občanov, miest i samospráv. Koncept zdieľaných služieb sa neskôr rozšíril o verejné batérie tzv. powerbanky, elektrické skútre, v septembri tohto roku sa dokonca preniesli aj na vodu v podobe zdieľaných kajakov, v októbri zas priniesli športové motorky. Nabíjacích bodov je v uliciach mesta dnes 200. V blízkej dobe chcú začať aj so zdieľanými elektrickými bicyklami, horskými bicyklami a na ďalší rok s kolobežkami.
[ad2][/ad2]Inšpirácia z Ázie
Igor Kolla si za tie roky uvedomil, že okolo neho je množstvo šikovných ľudí, ktorí vedia čo robia a môže im úplne dôverovať. „Niekoľko mesiacov z roka som v zahraničí, najmä v Ázii. Mojou prácou je sledovať, aké sú trendy v technológiách, v čom sú silné a či ich viem doniesť k nám. Dôležité je zvážiť, či dokážeme vytvoriť úspešný produkt na základe našich kapacít odborníkov, finančných možností a dostupnosti na trhu. Práve v Ázii čerpám väčšinu inšpirácie a snažím sa to najlepšie priniesť domov. Na Košiciach mi vždy záležalo a aj záleží,“ hovorí s úsmevom.
Tento kontinent si vybral najmä kvôli tomu, že jeho sila spočíva vo výrobných technológiách. „Nehovoriac o tom, že majú perfektne zorganizovaný manažment. Aziati sú silní ako individuality, ale aj ako kolektív. Ak chcú niečo dosiahnuť urobia to pomerne rýchlo a šikovne. Pohybujem sa najmä v Číne, Indonézii či Malajzii. Naša spoločnosť tu má silné zázemie a množstvo obchodných úspechov.“
Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Sebestačná firma
V Košiciach je spoločnosť Antik známa najmä v oblasti telekomunikácií, internetu a spomínanej e-mobility. „Keď chcem niečo doniesť na Slovensko, na začiatku je vízia, nápad, ktorý treba technologicky dobre pripraviť, aby sa dal vyvinúť, finančne pokryť, vyrobiť. Potom prichádza marketing a distribúcia.“
Vraví, že na Slovensku existuje mnoho startupov, ktoré sú podľa neho naozaj dobré, len im chýbajú buď ľudia, alebo peniaze. „Našou firemnou filozofiou je finančná sebestačnosť, aby sme vedeli sami projekt zafinancovať a pokryť všetky oblasti od prípravy až po výrobu. Vždy chceme, aby na náš produkt ľudia stáli v rade.“
Vraví, že dobrým príkladom je bikesharing. Myšlienku mali už niekoľko rokov dozadu, ale trvalo tri roky kým dostala reálnu podobu. „My sme si sami navrhli bicykle a aj sme ich sami vyrobili. Či už hovoríme o bicykloch, kolobežkách, ktoré spustíme na ďalší rok, skútre, motorky, v tom všetkom je obrovský kus našej práce. Je však pravda, že 80-percent našich produktov končí za hranicami Slovenska.“
[ad][/ad]Hrdý Košičan
Igor Kolla je lokálpatriot telom i dušou. „Aj keď sa výrobný proces odohráva v Číne, práve v Košiciach je gro múdrych ľudí, ktorí v našej firme pracujú. Rád podporujem naše mesto. Na druhej strane je jasné, že nás teší, ak niečo vytvoríme pre Spojené Arabské Emiráty, alebo Juhoafrickú republiku. No keď vidíme, ako sa v Košiciach ľudia vozia na našich bicykloch, je to pre nás úžasný pocit zadosťučinenia. Potvrdilo sa nám aj to, že ak sa vec neujme v Košiciach, aj inde to bude ťažké…“
Niekedy dostanú požiadavku na náročné technologické zariadenia, s ktorými nemajú žiadne skúsenosti. „Pre našu firmu je hodnota nadobudnutia novej znalosti čo skúsenosti tak podstatná, že stojí za to, aby sme prišli na spôsob, ako to vyrobiť a dostať na trh. Stáva sa to napríklad v oblasti ekológie alebo zdravotníctva,“ odkrýva jedno z kréd firmy I. Kolla.
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Produkty vo Vietname aj na Novom Zélande
Nedávno manželka premiéra v Singapure prišla za Košičanom s tým, aby Antik vyrobil snímače, ktoré budú sledovať množstvo CO 2 v školských triedach. Začal problematiku študovať. Okrem iného sa v odborných materiáloch dočítal, že človek doma v pokoji vydýcha za 24 hodín cez kilogram CO 2. Dlhší pobyt v nevetranej miestnosti môže viesť k chronickým zdravotným problémom.
„Deti v školách, ale aj my v kanceláriách sa cítime vo vydýchaných priestoroch unavení a dokonca to ničí našu imunitu. Nakoniec sme vyrobili prístroj do každej triedy, ktorý ukazuje či je ovzdušie kvalitné, alebo nie.“
Aj na Novom Zélande v meste Auckland vo väznici s najprísnejším režimom sú zavedené technológie priamo od Antiku. „Väzni tam môžu sledovať televíziu. Samozrejme, nie všetky programy. My sme im vytvorili platformu, na základe ktorej im selektujú konkrétne televízne kanály z vysielania, ktoré sú pre nich vhodné. Pochopiteľne, ide najmä o výchovné programy.“
Vietnam je krajinou preslávenou svojou ľahkou a pestrou kuchyňou. Neodmysliteľnou súčasťou ich jedálnička sú ryby. Práve na nich je vo Vietname založený veľký biznis.
„Mali sme požiadavku na vytvorenie detekcie kvality vody v rybníkoch. Keď obsahuje škodlivé látky, vieme im presne povedať, čo s ňou majú robiť. Keby by sme detektory dali do Hornádu na každom piatom kilometri, v reálnom čase by sme vedeli zistiť znečistenie vody i miesto, kde k nemu dochádza. Dajme si však otázku. Naozaj má Antik z vlastnej iniciatívy riešiť ekologicky nezávadnú vodu? Nemala by požiadavka prísť od niekoho iného?“
Predbehli budúcnosť
Košickej spoločnosti sa očividne darí nielen u nás, ale aj vo svete. Predsa len nás zaujímalo, či prišli niekedy s nápadom, ktorý sa na Slovensku neujal.
Podľa Igora Kollu občas sa táva, že na inovácie, ktoré prinesú, nie je náš trh dostatočne pripravený. „Mám pocit, že niekedy predbiehame dobu. V roku 2010 sme chceli pretlačiť náš prototyp autobusovej zastávky, ale nepodarilo sa. Mala mať displej, ktorý by v reálnom čase ukazoval polohu autobusu, teda presne by ste vedeli, kde je v konkrétnom čase. Nie je nič horšie, ako keď stojíte na zastávke a čakáte na autobus, ktorý nepríde. Po desiatich rokoch máme na zastávkach iba textové ukazovatele, ale aj to sú staré verzie. Náš systém mal ponúkať okrem textovej informácie aj ďalšie údaje, ktoré by mali zmysel v reálnom čase.“
Podľa neho sa zatiaľ neujali rúškomaty. „Chyba je však v tom, že ich máme len dva. Momentálne je na ceste 30 rúškomatov. Myslím, že až vtedy to bude mať zmysel.“
[ad][/ad]Čakajú nás novinky
Niet pochýb, že Antik dokáže zlepšovať komfort a kvalitu života. V najbližšej dobe by chceli spustiť ďalšiu smart technológiu.
V Číne sa len málokde platí hotovosťou alebo platobnými kartami. Využívajú na to mobil.
Platba mobilom
„Platia aplikáciou prostredníctvom QR kódu aj keď idú do metra, alebo na kávu. Ľudia môžu zaplatiť okamžite a sú odbremenení od vysokých poplatkov napríklad za prevod, keď použijú platobnú kartu. Nemusia mať pri sebe ani hotovosť. Majú len mobilný telefón. U nás taká možnosť neexistuje a práve preto ju chceme uviesť do prevádzky v najbližších mesiacoch. V súčasnosti pracujeme na softwerovej časti. Skúmame správanie sa ľudí, pretože niečo podobné máme na bikesharingu. Tiež je tam kredit a platí sa cez aplikáciu,“ povedal Peter Blaas riaditeľ pre rozvoj spoločnosti ANTIK.
Lacnejšie cestovanie
Aplikácia by sa dala uplatniť napríklad aj pri platbe parkovného, či nákupe cestovného lístka. „Nápad chceme ponúknuť Dopravnému podniku. Princíp je taký, že na zastávkach budú QR kódy a prostredníctvom načítania kódu by sa lístok zakúpil.“
V súčasnosti stojí 30-minútový cestovný lístok 90 centov a 60-minútovy jedno euro, hodinová SMS lístok stojí 1,10 eur. „Nie je drahší preto, aby Dopravný podnik zarobil, ale preto, lebo desiatky percent zo sumy kúpy lístka idú spoločnosti, ktorá SMS spracováva. Je to teda nevýhodné. V minulosti to mesto muselo akceptovať, lebo lepší a iný spôsob u nás neexistoval. Zakúpenie cestovných lístkov prostredníctvom QR kódu by bolo určite lacnejšie ako prostredníctvom SMS.“
Nájdi si parkovacie miesto
V najbližšej dobe majú v pláne vytvoriť novú generáciu parkovacieho systému. „Chceme vytvoriť prístroj, ktorý bude zabudovaný do zeme, jednoducho sa zaleje asfaltom a baterka vydrží osem rokov. Bude zaznamenávať napríklad vyťaženie parkovacích miest, budeme vedieť, kde a ako dlho tam auto stojí, koľko áut sa tam zastaví, kde je napríklad voľné miesto, a to všetko prostredníctvom aplikácie. Platba by bola možná aj spomínaným QR kódom. Nemusíte teda chodiť ani do automatu.“
[ad2][/ad2]Foto: Veronika Janušková