Kto bude zodpovedný?
Prvým hosťom Dušana Karolyiho v novom roku v relácii TV KOŠICE:DNES Pod kožu boli primátor Jaroslav Polaček, mestský poslanec Henrich Burdiga, predseda predstavenstva FT Technologies Daniel Bednařík a Ladislav Suchý, poverený náčelník mestskej polície. Prinášame vám najzaujímavejšie odpovede J. Polačeka a H. Burdigu.
EEI je na odchode z mesta, aké zmeny nás čakajú?
Polaček: Základná informácia pre Košičanov je, že od 7. 1. 2019 parkovanie bude patriť Košičanom, tak ako sme to sľúbili, na čo nám aj dali mandát v novembrových voľbách. Naším cieľom je, aby od 7. januára sme vyberali parkovné my, a aby za ušetrené peniaze, ktoré neskončia v rukách súkromnej spoločnosti, sme mohli budovať dopravnú infraštruktúru, parkoviská, parkovacie domy, cyklochodníky. Možno, že to najväčšie, čo občanov čaká, je, aby sa opäť preregistrovali v rámci rezidentského parkovania. Na to sme vyvinuli on-line formuláre. To znamená, že ľudia nebudú musieť ísť na magistrát, nebudú musieť stáť v radoch.
Lenže EEI tvrdí, že chce aj naďalej postupovať v zmysle zmluvy, pretože postup vedenia mesta považuje za nezákonný. Ako tomu rozumieť? Ako keby dvaja spravovali jedno parkovisko… Aj mesto chce vyberať parkovné od ľudí, aj EEI.
Polaček: V prvom rade si musí aj spoločnosť EEI a všetci, ktorí žijú v tomto meste, uvedomiť, že platia nariadenia tohto mesta. Tie sú nemenné. Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) hovorí o tom, že od 7. januára parkovanie preberá mesto Košice. Od 7. januára je to plne v rukách mesta. Každý, kto bude opomínať toto VZN, sa dopúšťa deliktov. To znamená, že spoločnosť EEI podľa nášho právneho názoru bude v tomto systéme fungovať neoprávnene . Na druhej strane, nechceme obyvateľov obmedziť, to znamená, že ak náhodou uhradia parkovné tejto spoločnosti, budeme to riešiť mimo obyvateľov.
Takže si budete vymáhať peniaze od EEI?
Polaček: Nič iné nám neostáva. Pretože nechceme obyvateľov nijakým spôsobom zaťažovať. Chceme, aby ten prechod na systém, ktorý bude patriť Košičanom a mestu, bol pre obyvateľov čo najmenej náročný a citlivý.
Vy hovoríte o mestskom VZN, EEI argumentuje rozhodnutím súdu, opatrením, ktoré nariadilo mestu, aby bolo súčinné pri de facto pokračovaní zmluvy a EEI ako správcu parkovania, kým sa nerozhodne v merite veci. Vy máte relevantný názor právnikov, že nepochybne postupujete správne?
Polaček: Samozrejme, že nerobíme veci ad hoc, bez toho, aby sme si ich právne overili a podložili. Právny názor našich právnikov a aj mesta Košice v tomto prípade hovorí, že VZN je normatívny správny akt, požívajúci tzv. prezumpciu správnosti. Do času jeho zrušenia k tomuto zmocneným orgánom nikdy nedošlo. Jednoducho žiaden, ani ten bratislavský súd, ktorý hovorí o tzv. neodkladnom opatrení, nedokáže v zmysle právneho systému vstúpiť do nášho nariadenia.
Mimochodom, práve pán Burdiga pred časom vyhlasoval, že podľa neho by bol správny postup taký, že EEI necháme v centrálnej zóne a tých 10 zón preberie mesto. Pretože z riešenia, že EEI má odísť z Košíc úplne, hrozia žaloby, prípadne finančné konzekvencie pre mesto. To si už dnes nemyslíte, pán Burdiga?
Burdiga: Stále si to myslím, lenže my sme boli, žiaľ, v takom časovom slede udalostí, že nebolo možné postupovať takto. Museli by sme meniť VZN a na to sme už nemali čas vzhľadom na znenie nariadenia, podľa ktorého mesto preberá parkovanie 7. januára.
Polaček: My sme mali rozhodnúť, ktorým smerom chceme ísť. My tvrdíme, že zmluva so spoločnosťou EEI je od prvopočiatku neplatná, teda od roku 2012. Tým pádom hľadať iné riešenia je v tejto chvíli absolútne irelevantné.
Keď nebodaj bude mesto musieť zaplatiť EEI za dnešný postup, ktorý nerešpektuje opatrenie súdu, kto bude niesť zodpovednosť?
Polaček: Opakujem – rozhodnutie bratislavského súdu nemá vplyv a a nemôže mať vplyv na VZN. V tomto máme úplne jasno. Proste EEI malo niekoľko možností, ako napadnúť VZN. Neurobilo to. Ak to urobí, postavíme sa k tomu v rámci práva. Dnes je právny stav tento.
Pán Burdiga je splnomocencom mesta pre parkovanie. To je nová funkcia. Koho je to nápad, ako to vzniklo a aké máte kompetencie?
Burdiga: Vzniklo to v princípe spontánne. Vyplýva to z predchádzajúcej agendy, ktorú sme s Polačekom riešili a myslím si, že je to úplne prirodzené, keďže sme sa tejto téme venovali, a samozrejme je to otázka tímu. Kompetencie sú v zmysle snahy urovnať vzťah s firmou EEI do budúcna a implementácie samotného nového systému parkovania. Je to neplatená funkcia, robím to dobrovoľne.
Nechceli ste byť viceprimátorom s kompetenciou aj pre parkovanie?
Burdiga: Verím, že sa mi podarí sa tejto témy zhostiť tak – aj keď to bude určite veľmi ťažké a bude to trvať niekoľko mesiacov – že tento rok budeme môcť povedať, že téma EEI je uzavretá. To je môj cieľ v princípe. Keď narážate na toho viceprimátora, to by naozaj obnášalo kopec ďalších povinností, na ktoré asi by som len veľmi ťažko mal čas a nemal som ambíciu byť viceprimátorom.
Aký bol vlani a predvlani príjem mesta a EEI a aký príjem odhadujete, že bude mať mesto tohto roku?
Polaček: Vieme sa na to pozrieť, vieme vám to neskôr povedať, ale nechcem teraz zavádzať. Podstatné je, že vieme, že mesto Trnava, ktoré je menšie ako Košice, dokáže zarobiť podstatne viac… Myslím si, že ak to dokáže Trnava, dokážeme to aj my. Určite sa jedná o násobok peňazí, ktoré dokážeme do mestskej kasy získať oproti minulým rokom.
Jeden z divákov sa pýta, či má dnes zaplatiť EEI za parkovanie. Bez neho ho cez závoru nepustia…
Polaček: Závorové parkoviská sú majetkom mesta. V súčasnosti ich obsluhuje súkromná spoločnosť. To, že nám tieto parkoviská k 1. januáru nevydala, je fakt. Ak občan zaplatí tejto parkovacej spoločnosti, na základe čoho sa otvorí rampa a on zaparkuje, tak si svoju povinnosť v rámci VZN splnil. Na druhej strane, zaplatil inému subjektu. My od tohto subjektu budeme následne vyžadovať, aby nám vrátil plnenie. Teda ak občan zaplatí, je to v poriadku. Je len úlohou mesta, aby sme sa dostali k platbám, ktoré ostali v zariadeniach spoločnosti.
Plánujete nejaké zmeny v cenách kariet alebo za parkovanie? Počíta sa s parkovaním na pol hodiny?
Polaček: Už ako poslanec mesta, pred mnohými rokmi, som navrhoval niekoľko zmien. Napríklad sms parkovanie. Košičania vedia, že sms parkovanie má prirážku cca 20 percent. Bola účtovaná preto, lebo operátori si za túto službu inkasujú nejaké provízie. Mojim cieľom je, a aj v minulosti bolo, aby cena sms parkovania bola presne taká istá ako VZN hovorí, teda bez provízie. Čo sa týka polhodinového parkovania, je to na zváženie. VZN chceme otvoriť 14. februára, urobíme tam drobné zmeny, je na poslancoch a rokovaniach, či ich ešte rozšíria. Ja osobne sa tomu nebudem brániť.
Bolo by dobré pred ľudí postaviť nejaký plán, ktorý by si vedeli verifikovať. Aby si vedeli povedať, že primátor niečo sľúbil a po roku či dvoch to aj splnil. Alebo si povedia, že to boli iba, s prepáčením, drísty. Takže čo je takým merateľným ukazovateľom v nejakom časovom horizonte?
Polaček: Merateľný je zvýšený príjem z parkovného. Z tých peňazí môžeme niečo vybudovať. Obyvatelia budú môcť hodnotiť, či zmena systému bola účelná alebo nie.
Burdiga: Veľmi radi by sme vyzvali občanov, aby mali trpezlivosť v prípade drobných problémov. Je potrebné si uvedomiť, že za veľmi krátky čas sme potrebovali implementovať systém, bolo to komplikované.
Čo bude úspešná misia splnomocnenca na konci roka 2019?
Burdiga: Keď sa nám podarí ukončiť vzťah s firmou EEI korektným spôsobom, keď budú obe strany spokojné a bude spokojný aj občan.
(JV, ML)
[ad3][/ad3]