Linka detskej dôvery je v Košiciach vyše 15 rokov
Linka detskej dôvery je jednou z troch detských liniek na Slovensku. V Košiciach pôsobí od roku 1999 a prioritne sa sústreďuje na pomoc deťom v východoslovenského regiónu. Vlani v októbri prešla pod Filozofickú fakultu UPJŠ. Pod dohľadom odborníkov tak pre ňu začali pracovať aj študenti sociálnej práce a psychológie. O tom, ako funguje, sme sa porozprávali s jej zakladateľkou a dlhoročnou vedúcou Danou Lovašovou.
Pôvodne ste pôsobili v Detskej fakultnej nemocnici, teraz ste prešli pod školstvo. Ako to ovplyvnilo prácu linky?
Z pohľadu klientov minimálne. Pribudla nám nová cieľová skupina študentov, pre ktorých bude linka výučbovým praktickým strediskom. Ale to je len formálna zmena, pretože aj predtým sme pracovali so študentmi z radov dobrovoľníkov. Momentálne predmet s názvom Dištančné poradenstvo pripravujeme. Súčasťou študijných programov sa stane od nového akademického roka.
Čo sa zmenilo z pohľadu mládeže a detí, ktoré potrebujú vašu pomoc?
Pridali sme nové komunikačné cesty, ktoré by im mali uľahčiť prístup k nám. Oveľa viac využívame internet. E-mailové poradenstvo využívame síce dlho, ale teraz sa rozbehlo v oveľa väčšej miere a stalo sa rovnocenným s telefonickým. Pridali sme Skype, samozrejme, bez webkamery a tiež chat. V podstate máme k dispozícii štyri komunikačné kanály, ktoré reflektujú súčasný život mladých ľudí.
Spoplatnili ste však telefonické číslo…
Áno, ale umožnilo nám to práve rozšírenie iných možností komunikácie. Je pravda, že poklesol počet hovorov, ale v pozitívnom zmysle sa zmenila ich štruktúra. Viac volajú deti so skutočnými problémami, ktoré ich trápia. Menej je tých, ktoré si zavolajú zo zvedavosti či nudy…
E mailová komunikácia je časovo posunutá, neprekáža to?
Istá asynchrónnosť v písomnej komunikácii je, ale na druhej strane si vyžaduje, aby si človek problém dobre premyslel. Tým, že ho skoncetruje do písomnej otázky, už s ním vlastne začína pracovať. A to si myslím, že je obrovské plus, ktoré vlastne naštartuje proces riešenia.
Kto vám najčastejšie volá alebo sa inak kontaktuje?
Skupina detí od 7 do 10 rokov je pomerna malá. Častejšie s nami potrebujú riešiť svoje problémy deti vo veku od 11 do 14, ale najväčšou skupinou sú adolescenti 15 až 17 roční, ale aj mladí ľudia na prahu dospelosti. Veľká je skupina dospelých, rodičov, starých rodičov, ale aj učiteľov či susedov, ktorí majú z rôznych dôvodov starosť o deti.
S akými najčastejšími problémami sa na vás obracajú?
V telefonických rozhovoroch dominovala potreba porozprávať sa. Počet takýchto hovorov poklesol, ale zvýšili sa hovory o konkrétnych problémoch v rodine alebo medzi rovesníkmi. Citeľný je nárast otázok týkajúcich sa šikany a násilia voči deťom, ako je zanedbávanie, týranie alebo sexuálne zneužívanie. To platí aj pre e-mailové poradenstvo. Tam začali významné percento tvoriť osobnostné a emociálne problémy. Zdá sa, akoby sa u mladých ľudí zvyšovala agresivita. Či už voči okoliu, ale v poslednom období aj voči sebe, napríklad formou sebapoškodzovania.
Aj s takýmito problémami poradia na Linke detskej dôvery:
“Ahoj ja… mám doma problém a neviem, s kým sa mám o tom porozprávať. Mám pocit, že ma nikto nepočúva alebo nechce počuť. Vlastne doma ma nikdy nepočúvajú, ani mama, ani otec. Všetko riešia len hádkami a krikom, nikdy nevedia povedať, ako dobre si to urobila, vždy len to zlé alebo ma len prirovnávajú k bratovi, ktorý to, samozrejme, zvládol lepšie… Mám pocit, že nemám nikoho a je mi z toho do plaču. Môžem vám k tomu napísať viac?”
INTERNETOVÁ PORADŇA LINKY DETSKEJ DÔVERY:
- Web: www.linkadeti.sk
- E-mail: [email protected]
Obrátiť sa možno kedykoľvek, odpoveď príde do troch pracovných dní. - Skype: linkadeti
- Chat: Livechat
Od 14.00 do 16.00 hod.na www.pomoc.sk alebo na www.zodpovedne.sk. Od 16.00 preberá chat Linka detskej istoty.
Foto: Ivan Fleischer