Má metro v Košiciach šancu?
Rozsiahla rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach a rozkopané hlavné cestné ťahy v meste opäť oživili otázku, či by sa Košiciach nemalo postaviť metro. Vyvoláva ju nielen pohľad do hlbokých výkopov, ale najmä výrazne sťažené cestovanie mestom pre motoristov aj peších. O reálnosti myšlienky, ale aj optimálnom riešení mestskej hromadnej dopravy v našom meste sme sa porozprávali s dopravným expertom Pavlom Titlom.
Má metro v Košiciach šancu?
Úprimne povedané, nemyslím si to. Aspoň nie v blízkej budúcnosti. Možno, až budeme podstatne väčšou metropolou. Vo všeobecnosti sa oplatí stavať metro asi pre 1 milión pasažierov. Košice majú v súčasnosti len okolo 250 tisíc obyvateľov a rozloha centra iba o niečo prevyšuje 3 kilometre štvorcové. Zastávky metra sú rentabilné asi v rozpätí jedného kilometra.
Ide pritom o mimoriadne nákladnú investíciu. Treba si uvedomiť, že metro je obrovský dopravný komplex so zložitou infraštruktúrou, stanicami hlboko v podzemí, napojením na dopravné uzly, mnohými nástupišťami a prechodmi pre chodcov.
Metro však má ešte menšie švajčiarske mesto Lausanne (rozloha 41 km2, počet obyvateľov 150 tisíc, Košice 243 km2, resp. 241 tisíc obyvateľov).
Áno, ale tam ide o tzv. ľahké metro, kde iba tri z 15 staníc sú umiestnené pod zemou. Na vybudovanie ľahkého metra sú nižšie náklady než na klasické metro. Okrem toho, jednu z jeho trás tvorí zmodernizovaná bývalá pozemná lanovka. Nielen preto sa nedá porovnať s Košicami.
Treba si uvedomiť význam a návštevnosť Lausanne. Nachádza sa neďaleko Ženevy, okrem iného tam sídli Medzinárodný olympijský výbor a viaceré medzinárodné federácie mnohých športov.
Je to teda aj o dôležitosti a peniazoch.
Samozrejme. Dnes je to hlavne o peniazoch. Treba si uvedomiť, že kedysi boli dopravné stavby, vrátane električkových tratí v Košiciach financované zo štátneho rozpočtu. Dnes to všetko musí zaplatiť samospráva. S výnimkou rýchlostných ciest alebo rekonštrukcií, v súčasnosti podporených z fondov EÚ. Aj preto sa po roku 1989 takmer zastavil rozvoj dopravnej infraštruktúry v meste.
Verejnú dopravu v Košiciach ale bude potrebné nejako riešiť…
Schodnou cestou je podľa mňa návrat k starým plánom. Existujú návrhy ako rozšíriť elektičkovú sieť až po Ťahanovce, alebo prepojiť Alejovú, Moldavskú, Popradskú a Bardejovskú ulicu.
V centre mesta je napríklad možnosť zapustiť električku do zeme. Mohla by mať dve – tri zastávky pod zemou a potom by sa napojila na úrovňovú električkovú trať. Ako optimálnu vidím pre Košice kombináciu električiek a trolejbusov, iba v okrajových častiach doplnenú autobusmi.
Kde však na to zobrať prostriedky?
Len pripomeniem perličku, že vďaka majstrovstvám sveta v ľadovom hokeji v roku 2011 sa podarilo postaviť roky plánované zastávky na Moldavskej ceste pri obchodných centrách.
Vybudovali ich kvôli záchytným parkoviskám, pretože slúžili ako prestupný uzol na električkovú dopravu. Dúfam, že teraz, keď vyzerá veľmi reálne, že Slovensko bude organizátorom svetového šampionátu v roku 2019, sa dožijeme podobného efektu.
Ak by to vyšlo, čo by sa malo v Košiciach určite vybudovať?
To, čo už bolo dlhodobo plánované. Ešte na začiatku rekonštrukcie zimného štadióna sa uvažovalo o dobudovaní križovatky Toryská – Moldavská tak, aby sa dalo do parkovacieho domu vchádzať aj od centra. V tomto koridore by sa mala postaviť aj chýbajúca dvojička električkovej zastávky pri krajskom súde a dve zastávky autobusov.
Dočasne už stáli pri Steel Aréne počas spomínaných majstrovstiev, ale v plánoch figurujú ako trvalé. V Košiciach by sa mala hlavne začať seriózna diskusia o budúcnosti verejnej dopravy. Aktuálna príprava nového územného plánu mesta k tomu priam vyzýva.
FAKTY:
Svet
-Najdlhšie metro na svete je v čínskom Šanghaji – 439 km, v roku 2020 plánuje takmer 800 km.
-Najviac staníc metra má New York – spolu 469 (v podzemí 277). Má dĺžku 383 km a denne prepraví 5 miliónov osôb.
-Najviac denne prepravených osôb je v Moskve – 9 miliónov cestujúcich.
-Najkratšie metro na svete bolo v tureckom Istanbule. Podzemná lanovka s pôvodne s dĺžkou 573 metrov má dnes 8 km.
-Klasické najkratšie metro na svete je v izraelskej Hajfe, má dĺžku 1750 metrov.
-Pražské metro má 60 km, 57 staníc a prepraví 1,5 milióna cestujúcich denne.
Košice
-Košice sú kolískou mestskej hromadnej dopravy na Slovensku.
-Prvá konská koľajová dráha tu začala premávať v r. 1891, v Bratislave až v r. 1895.
-Prvá električka v Košiciach vyrazila 28. februára 1914.
-Súčasná dĺžka električkových tratí je 34 km.
-Košický DPMK prepraví denne 225 tisíc cestujúcich
Náklady
-Náklady na výstavbu 1 km električkovej trate – cca 10 miliónov eur
-Náklady na 1 km trasy metra – cca 100 miliónov eur