Mestá nemajú ucelenú koncepciu parkovania
K téme parkovania sa večerníku košice:dnes vyjadril aj predseda Slovenskej parkovacej asociácie Milan Taško, podľa ktorého “Mestskú parkovaciu politiku” musia tvoriť odborníci a nie politici.
1.,Čo si myslíte o súčasnej situácii v parkovaní vo veľkých mestách, ako sú napríklad Košice, Prešov alebo Bratislava?
Tieto mestá ako i ďaleko menšie mestá, budované v priebehu storočí, nemôžu byť spôsobilé zniesť súčasný ani budúci nápor automobilovej dopravy. Súčasná situácia týkajúca sa parkovania na Slovensku je nekoncepčná, prijímajú sa opatrenia vždy iba na jedno volebné obdobie.
2. Ako by mali podľa vášho názoru mestá riešiť problém statickej dopravy?
Mestá si musia stanoviť stratégiu regulácie parkovania, ktoré musia zakotviť v „Mestskej parkovacej politike“ (MPP) – táto musí byť súčasťou koncepcie komplexného dopravného systému mesta. Musí sa vytvoriť na 10 – 15 rokov dopredu. MPP musia tvoriť odborníci a nie politici. Slovenská parkovacia asociácia (SPA) na základe skúseností doma i v zahraničí vydala v r. 2014 súbornú publikáciu „Stratégia riešenia mestskej parkovacej politiky“. Súčasný stav bez prijatia tohto strategického materiálu sa bude iba zhoršovať.
3., Jedna vec sú problémy s parkovaním v centre miest, obrovské problémy sú však aj na sídliskách. Ako sa dá podľa vás riešiť táto situácia?
Nedostatok parkovacích miest v centrách miest je možné eliminovať správnou a citlivou reguláciou, ktorá môže byť „časová“ napr. pred klientskými centrami úradov, pred cintorínmi a pod. alebo „cenová“ regulácia, ktorá stanoví prvú hodinu za základnú prijateľnú cenu, ale druhá hodina bude zvýšená dajme tomu o 100 percent.
Problém parkovania v centrách miest je od 08:00 do 18:00 hod., čo je zvládnuteľné. Omnoho väčší problém však predstavuje parkovanie v čase od 18:00 do 08:00 hod. na sídliskách. V 70. rokoch minulého storočia bolo štatisticky jedno vozidlo na 10 obyvateľov, dnes pripadá na 4-člennú rodinu 1,86 vozidla. Problém parkovania na sídliskách je preto riešiteľný iba budovaním nových parkovacích miest, a to buď na úkor zelene, často znehodnotenej parkovaním, alebo nadstavbou existujúcich parkovísk.
Mestá sa vyhovárajú na nedostatok finančných prostriedkov. Môžu však dať parkovacie plochy do nájmu vlastníkom bytov za symbolickú cenu. Tí si vytvoria „spoločenstvo vlastníkov parkovacích plôch”, ktorých mesto môže zaviazať napríklad na 30 rokov, že navýšia existujúce parkovacie plochy o 100 percent. Spoločenstvo by financovalo výstavbu parkovísk, zabezpečilo by ich zimnú a letnú údržbu a všetci by boli spokojní. Bráni tomu malá odvaha politikov. I na takéto riešenie však musí byť spracovaná dlhodobá stratégia. Každé bezplatné parkovanie v konečnom dôsledku zaplatíme všetci z vlastného vrecka.