Predaj rezidentských kariet úspečne odštartoval
Na otázky odpovedá výkonný riaditeľ EEI Ing. Ján Tomanovič
S problémami s parkovaním zápasí mnoho európskych metropol, ktoré neboli dimenzované na taký zásadný nárast počtu automobilov i turistov. Ako sa s touto výzvou vysporiadali iné mestá?
V Košiciach zavádzame riešenie, ktoré sa vyvinulo a osvedčilo v mestách západnej Európy. Európske metropoly dnes projektujú dopravu a parkovanie úplne iným charakterom a k extrémnemu počtu automobilov sa stavajú striktným spôsobom v zmysle hesla: auto nepatrí do mesta. Redukujú súčasné parkovacie kapacity v centre mesta, v historickej časti je zákaz parkovania i pre obyvateľov a pre tento účel dochádza k budovaniu záchytných parkovísk. Jedno z najradikálnejších riešení má Hamburg, kde je absolútne vylúčená doprava z centra mesta.
Z čoho ste vychádzali pri tvorbe koncepcie rezidentského parkovania?
Čerpali sme zo skúseností krajín V4, ktoré majú podobnú urbanizáciu a stupeň motorizácie. Pred zavedením projektu mali ľudia strach, lebo nevedeli, čo od neho očakávať. Dnes mnohí z nich vidia, že je to pre ich ochranu. Odkedy sme spustili predaj rezidentských kariet, Košičania môžu pri kúpe vyplniť aj krátky dotazník spokojnosti. Viac ako 95 % respondentov hodnotí blížiace sa zmeny v parkovaní pozitívne.
Koľko kariet máte momentálne predaných?
Začiatkom tohto týždňa sme mali predaných cez 700 rezidentských kariet. Otváracie hodiny sme predĺžili, cez týždeň je naša pobočka otvorená každý deň 12 hodín, v sobotu 5 hodín, otvorené budeme mať aj počas štátneho sviatku. Pre kupujúcich je pripravené občerstvenie v podobe kávy a vody zdarma, každú sobotu budú môcť pri vybavovaní kariet zastať bezplatne na rampovom parkovisku pri magistráte. Poznáme už aj prvého výhercu ročnej celomestskej parkovacej karty, ktorého sme vyžrebovali v pondelok spomedzi prvých 500 registrovaných záujemcov o rezidentskú kartu.
Akými spôsobmi chcete vybudovať avizovaných 1 500 nových parkovacích miest?
Tento počet má vzniknúť najmä stavebnou realizáciou na miestach zdevastovaných divokým parkovaním, tu máme aktuálne v prvej fáze naprojektovanú výstavbu v rozsahu vybudovania 986 nových parkovacích miest. Pri ich výstavbe sme sa rozhodli riadiť odporúčaním Európskej komisie, ktorá hovorí o šírke kolmého parkovacieho státia 2,50 m, a nie zúfalých 2,40 m, čo poznáme z rôznych developerských projektov. Dĺžka parkovacieho miesta pri kolmom státí bude 5 metrov. Parkoviská budú aj povrchovo riešené odvodnením a všetkými nárokmi, ktoré sú v zmysle platných technických noriem.
Budete myslieť aj na ťažko zdravotne postihnutých občanov?
Všetky zóny budú doplnené o miesta pre ŤZP. Norma hovorí, že by mali tvoriť 4 percentá spomedzi všetkých parkovacích miest. No v súčasnosti sú v Košiciach menej ako 2 percentá miest vyznačených pre ŤZP. Z toho je menej ako polovica prispôsobená technickým nárokom. Nie je pravda, že by sme rušili súčasné miesta. Naopak, budú ponechané, doplnené o ďalšiu kapacitu a budú preprojektované tak, aby spĺňali normatívne technické parametre. Tieto miesta však nebudú na konkrétne EČV, budú však aj naďalej zdarma, ako tomu bolo doteraz.
Počúvate často argument, že EEI vlastne bohatne na maľovaní čiar?
Áno. Ľudia si neuvedomujú, že táto oblasť zahŕňa aj administráciu, technickú údržbu, informačné technológie, zamestnancov, zvislé a vodorovné dopravné značenie, dopravné zariadenia, vytvorenie a údržbu parkovacích plôch. Keď už je reč o čiarach, na zemi vydržia 1 rok, a ich maľovanie predstavuje neustály nemalý náklad. EEI sa za sumu 17,50 eur ročne postará každému občanovi aj o zametanie, odpratávanie snehu, celkovú údržbu parkovacích miest i o opravu výtlkov na parkovacích miestach.
Foto: Veronika Janušková