Pri lyžovačke je najdôležitejšia ohľaduplnosť
V našej súťaži Zahrajte si o skipassy sme položili otázku o Bielom kódexe. Veľa súťažiacich, ktorí aj lyžujú, sa priznali, že ho nepoznajú. Vraj sa na zjazdovke správajú bezpečne. Keďže lyžovanie a pobyt v prírode pomáhajú zdraviu, prinášame Biely kódex, aby ste zo svahu vždy vy aj spolulyžujúci odchádzali bez úrazov. Ako sa lyžuje na svahoch pri Košiciach, nám porozprávala Michaela Motyľ (na snímke), trénerka JakaSport Junior Ski team. Aký typ lyžiarov robí problémy na košických svahoch? „Jahodná je prímestské lyžiarske stredisko, sem tam sa tu vyskytne autobus plný našich južných susedov, aj zopár anglicky alebo nemecky hovoriacich návštevníkov, ale tí sa správajú slušne. Chcú sa skôr naučiť lyžovať. Nedá sa povedať, že by niekto robil problémy, ale ak už robia, tak sú to skôr domáci. Sú väčší frajeri na svahu.“ Môžu vlekári odobrať tým, čo sa “nezmestia do kože”, skipassy? „Hlavne ich nemusia pustiť na vlek.“ Ste za zavedenie lyžiarskej polície aj na Slovensku? „Otázka je, či by to bolo rentabilné v takých malých strediskách. Vlekári túto úlohu vedia zastať aj sami a majú na svahu svoje slovo.“ Myslíte si, že prilby by mali byť povinné aj pre dospelých? „Dospelý človek vie zhodnotiť, či prilbu potrebuje. Skôr ma udivuje kopec pre sánkarov. Dvaja dospelí na sánkach plus dieťa, všetci bez prilby, púšťajú sa z toho najvyššieho možného bodu. Sánky v tej rýchlosti sú neovládateľné, rútia sa dole pomedzi tých, čo ťahajú sánky, boby, čokoľvek hore … mám zimomriavky, len sa tam pozriem.“ Pri Košiciach sú úzke zjazdovky v porovnaní s väčšími strediskami. Je viac úrazov? „Zjazdovka je síce úzka, ale je prehľadná, žiadna zákruta, skrytý horizont a v podstate krátka. Lyžiari sú pri Košiciach ohľaduplní, veď sa skoro všetci poznajú. Ale cez víkendy je to nahusto. Škoda, že toho roku nespustili aj druhú veľkú zjazdovku. Bolo tam pol metra prírodného snehu, ani zasnežovať nemuseli, len zratrakovať, nahodiť vleky a už by to bolo o kopec viac.“ Čo by ste poradili návštevníkom zo svojich skúseností? „Ohľaduplnosť na zjazdovke, trpezlivosť na vleku a hlavne, že prišli na svah relaxovať, nie sa rozčuľovať. Pracujem na kopci len s deťmi a tie si to vedia užiť skvele.“
BIELY KÓDEX – PRAVIDLÁ PRE LYŽIAROV
1. Ohľaduplnosť: každý na trati je povinný správať sa tak, aby neohrozil ani nepoškodil zdravie alebo život, nespôsobil škodu sebe alebo inému nebezpečným štýlom jazdy, nevhodným ski materiálom, nesprávne odloženým materiálom, zníženou schopnosťou reakcie a odhadu (únava, choroba, alkohol, drogy) . 2. Kontrola rýchlosti a spôsobu jazdy: lyžiar musí prispôsobiť rýchlosť a štýl jazdy svojim schopnostiam, terénu, počtu lyžiarov na zjazdovke, ale aj poveternostným podmienkam. 3. Voľba stopy – smeru jazdy: lyžiar prichádzajúci zhora je zodpovedný za všetkých, ktorí lyžujú pod ním, musí svoj smer jazdy voliť tak, aby neohrozil pred ním jazdiaceho lyžiara. Musí dbať na dostatočný odstup, aby lyžiarovi vpredu ponechal voľný priestor pre smer a spôsob jazdy. To predpokladá aj predvídanie úmyslov lyžiara jazdiaceho vpredu či nižšie. 4. Predbiehanie: možno sprava aj zľava s dostatočným odstupom tak, aby predbiehaný lyžiar nebol ohrozený a mal dostatočný priestor pre smer aj spôsob jazdy. 5. Vjazd na trať a rozjazd: každý, kto vchádza na lyžiarsku trať alebo chce po zastavení opäť pokračovať v jazde, je povinný sa rozhliadnuť, dať prednosť lyžiarom prichádzajúcim zhora a neohroziť lyžiarov pod sebou. Neočakávaný rozjazd lyžiara stojaceho na mieste sa dá len ťažko predvídať a môže spôsobiť zbytočnú kolíziu. 6. Zastavenie a státie: na trati sa nesmie bezdôvodne zastaviť a stáť na zúžených a neprehľadných častiach zjazdoviek. Zvlášť nebezpečné je zastaviť alebo po páde zostať sedieť za terénnou vlnou – miesto treba čo najrýchlejšie opustiť. 7. Výstup a zostup: osoba, ktorá stúpa nahor alebo schádza po lyžiarskej trati, musí používať okraj zjazdovky. 8. Dodržiavanie značiek na trati: hlavne vo väčších strediskách, kde je viac zjazdoviek, bývajú tieto označené značkami s rôznymi upozorneniami o krížení zjazdoviek, označením nebezpečných miest, príkazmi na zníženie rýchlosti alebo značkami horskej služby či polície. V Alpách je dodržiavanie kontrolované lyžiarskou políciou. 9. Pomoc pri nehodách: každý užívateľ zjazdovky je povinný pri úraze iného lyžiara na trati poskytnúť mu prvú pomoc v rámci svojich schopností a možností vrátane protišokových opatrení (5T – ticho, teplo, tekutiny, tíšiť bolesť, transport), označiť miesto nehody nad nehodou (napr. pomocou skrížených lyžiarskych palíc) a oznámiť úraz horskej službe alebo inej oprávnenej osobe, privolať čo najrýchlejšie odbornú pomoc. 10. Preukaz totožnosti: každý z účasníkov nehody (svedok, poškodený, vinník) sa na výzvu musí legitimovať. V alpských krajinách sa neposkytnutím pomoci alebo neposkytnutím údajov či útekom z miesta nehody vystavuje dotyčný trestnému konaniu a následnému stíhaniu. Pri zavinení úrazu pod vplyvom alkoholu nasleduje trestný postih ako pri dopravnej nehode. Poisťovne alkoholické úrazy nepovažujú za poistnú udalosť. Foto: TASR