Vladimír Beskid z Košíc definitívne odchádza
KOŠICE – Historik umenia a kurátor Vladimír Beskid bol umeleckým riaditeľom projektu Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013 a šéfom programu v nástupníckej mestskej príspevkovej organizácie K13. Do Košíc prišiel v hektickom období na jeseň 2011, v decembri 2014 vedenie K13 rozhodlo, že umeleckého riaditeľa už nepotrebuje. Ponúkli mu miesto výstavného dozoru alebo zvukára. Koncom februára z Košíc definitívne odchádza.
Podľa riaditeľa K13 Jána Kováča si organizačné zmeny vyžiadalo nové smerovanie K13. Váš názor?
Pravdepodobne sa z pozície mesta prehodnocuje spôsob fungovania tejto organizácie. Či si udrží tú kvalitu, ambície a dramaturgiu, s ktorými bola ako dedičstvo veľkého európskeho projektu budovaná, ukáže až najbližších päť alebo pätnásť rokov. To už je ale otázka na riaditeľa K13 a novú programovú radu, ktorá by to celé mala kreovať. Nech za to prevezmú aj zodpovednosť.
Nezdá sa vám, že sa K13 vzdáva umeleckých ambícií?
K13 vznikla ako netradičný model, ktorý zastrešuje štyri veľké investičné projekty od Kunsthalle, Kulturparku až po výmenníky a amfiteáter. Preferoval som vznik samostatných subjektov. Išlo a ide skôr o to, aby kultúrne priority a aktivity boli jasne definované a štrukturované – od špičkového zahraničného a domáceho umenia až po širšie kultúrne a vzdelávacie akcie. Škoda, že sa K13 posúva od organizácie, ktorá by mohla byť motorom a stimulom domácej scény k bezzubej agentúrnej spoločnosti. Jej riaditeľ má pravdepodobne takú koncepciu. Myslím si, že súčasný riaditeľ sa nie celkom dobre orientuje v problematike kultúry, v súčasnom umení, ani v kultúrnom manažmente.
Ak by ste ostali, ako by ste si predstavovali fungovanie organizácie?
Základné linky sme myslím nastavili dobre. Teraz mala nastať ďalšia dôležitá etapa – udržať kvalitný program, zabezpečiť akceptáciu ľuďmi a vytvárať synergiu s ďalšími subjektmi. Je to aj o ekonomickej spoluúčasti, schopnosti prinášať financie a o zapájaní sa do európskych projektov. Myslím, že tadiaľ mohla viesť cesta. Plánovali sme uchádzať sa o titul UNESCO Creative City z Media Arts, veľké možnosti ponúkajú granty Creative Europe 2014 – 2020. Zaujímavý potenciál má spolupráca s ostatnými európskymi hlavnými mestami kultúry. Skutočne si myslím, že by bolo potrebné komunikovať v širšom európskom kontexte a nezabúdať ani na krajiny na východ od nás.
Počas vášho pôsobenia vraj K13 čelila kritike za príliš subjektívne nastavenie programu. Kritici vám vyčítali aj časté zahraničné cesty…
Je to nezmysel a nepochopenie. Ak chce organizácia spolupracovať a fungovať so zahraničnými umelcami a inštitúciami, bez toho sa to nedá. Chodiť a komunikovať je potrebné. Veď len v minulom roku tu boli také mená ako Hiromi v rámci Leta v parku, poľský filmový režisér Krzysztof Zanussi, britskí umelci ako Douglas Gordon, Damien Hirst a Antony Gormley alebo nedávno Jiří Kovanda či aktuálne ruský maliar Viktor Pivovarov. V roku 2015 je pripravená prezentácia aj ďalších európskych miest kultúry – Plzne, Wroclawi a Marseille – čo treba zorganizovať a zmanažovať. Mimochodom, mnohé zahraničné cesty boli hradené našimi zahraničnými partnermi a inštitútmi. A čo sa týka nastavenia programu, boli sme otvorení voči všetkým. Zapájať sa mohlo široké spektrum subjektov cez grantové schémy ministerstva kultúry aj novokonštituovanej schémy mesta. Vždy bola Otvorená výzva na podávanie projektov pre Kunsthalle. Samozrejme, všade je nejaká komisia alebo tím dramaturgov, ktorí vyberajú. Naozaj nie každý, kto udrží štetec, môže mať výstavu v Kunsthalle len preto, lebo sa prihlásil. Takto to nikde nefunguje.
Kam povedú vaše cesty, vrátite sa ešte do Košíc?
„Priznávam, mám niekoľko zaujímavých ponúk, aj zahraničných, ktoré zvažujem. S určitosťou odchádzam, ale na Košice som nezanevrel. Pod to, čo sme urobili v Košiciach v rokoch 2012 až 2014, sa môžem spokojne podpísať. Z každého úspechu Košíc sa teším a hovorím to ako Košičan s trvalým pobytom v Trnave. Aj preto som otvorený prípadnej externej spolupráci, ak, samozrejme, bude záujem a ak ja v tom budem vidieť zmysel.
FOTO: Maroš Simon