Sociálna izolácia podľa psychológov negatívne vplýva na deti a mládež
Psychológovia z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) apelujú na Regionálne úrady verejného zdravotníctva (RÚVZ), aby zatváranie tried bolo cielené, v nevyhnutnej miere a bez plošného zásahu v celom okrese. Vo svojom vyhlásení na zverejnenom webe VÚDPaP zároveň upozornili na dlhodobý negatívny dopad daného rozhodnutia na psychický stav detí. Aj keď si uvedomujú náročnosť aktuálnej epidemickej situácie a nápor na zdravotnícke zariadenia, deti by podľa nich nemali znášať dôsledky rozhodnutí dospelých. Vyhlásenie psychológov podporila aj riaditeľka VÚDPaP Janette Motlová.
Psychický stav detí
„Posledné mesiace evidujeme v našej inštitúcii prudký nárast klientov práve vo vekovej kategórii druhého stupňa základných škôl a stredoškolákov, ktorí sa na nás obracajú s problémami s úzkostným prežívaním, depresiou, sociálnou fóbiou, sebapoškodzovaním, poruchami príjmu potravy, nadmerným užívaním internetu, počítača a mobilného telefónu. Ide o reakciu na dlhodobú sociálnu izoláciu,“ konštatovali psychológovia.
Deti a mladí ľudia sa podľa nich ešte nedokázali plnohodnotne zaradiť do vzdelávacieho procesu po období dlhej sociálnej izolácie počas minulého školského roku. Študenti častejšie zlyhávajú po návrate do škôl, niektorí z nich stratili pracovné návyky, nedokážu sa sústrediť a pripraviť sa do školy a dosahujú výrazne horšie výsledky ako pred pandémiou. Zároveň pribúdajú u žiakov problémy s narušeným spánkovým režimom a aj somatické ťažkosti.
Prezenčná výučba podporuje duševné zdravie
Psychológovia z VÚDPaP opakovane poukazujú na zhoršovanie psychického zdravia detí. Posledné psychologické výskumy pritom podľa nich potvrdzujú, že každý deň, ktorý dieťa strávi prezenčne v škole po veľmi náročných dvoch rokoch výučby, prispieva k zlepšeniu a podpore jeho duševného zdravia.
„V našej spoločnosti rezonuje strach, obava, polarizácia, no deti nevyhnutne potrebujú stabilitu. Na základe predikcie dlhodobých výskumov detí školského veku a adolescentov môžeme oprávnene predpokladať, že vplyvom ďalšej sociálnej izolácie detí dôjde k negatívnemu dopadu na formujúcu sa osobnosť v kritickom období adolescencie (druhý stupeň ZŠ a stredné školy), so závažnými následkami pre ich osobný, súkromný aj pracovný život,“ zhodnotili psychológovia s tým, že vplyv dôsledkov na duševné zdravie detí môže byť dlhodobý, nezvratný a doživotný.
Zdroj: (SITA, adz;DSe)