EÚ zavádza nové opatrenia na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky
Európska únia (EÚ) začala v stredu uplatňovať nové nariadenie o všeobecnej bezpečnosti vozidiel. Ako na svojom webe informuje Európska komisia, zavádza sa ním celý rad povinných pokročilých pomocných systémov vodiča na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky a stanovuje sa právny rámec pre schvaľovanie automatizovaných a plne autonómnych vozidiel v EÚ.
„Nové bezpečnostné opatrenia pomôžu lepšie chrániť cestujúcich, chodcov a cyklistov v celej EÚ, pričom sa očakáva, že do roku 2038 sa zachráni viac ako 25-tisíc životov a predíde sa najmenej 140-tisíc vážnym zraneniam,“ uviedla komisia.
Nadobudnutie účinnosti nariadenia o všeobecnej bezpečnosti umožňuje dokončiť právny rámec pre automatizované a prepojené vozidlá. Európska komisia ešte počas leta predloží technické pravidlá schvaľovania plne autonómnych vozidiel. „Technológia nám pomáha zvýšiť úroveň bezpečnosti našich automobilov. Nové pokročilé a povinné bezpečnostné prvky ďalej prispejú k zníženiu počtu obetí. Takisto sa snažíme zabezpečiť, aby nám naše pravidlá umožnili bezpečne zaviesť autonómne vozidlá a vozidlá bez vodiča v EÚ takým regulačným rámcom, pre ktorý je prvoradým cieľom bezpečnosť ľudí,“ vyhlásila výkonná podpredsedníčka pre Európu pripravenú na digitálny vek Margrethe Vestagerová.
Pre všetky cestné vozidlá sa zavádzajú bezpečnostné prvky na pomoc vodičovi, ako systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, senzory alebo kamery na cúvanie, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, zariadenia na záznam údajov o udalostiach, ako aj signál núdzového zastavenia.
Pre osobné vozidlá a dodávky budú dostupné ďalšie funkcie, ako sú systémy udržiavania v jazdnom pruhu a automatizovaného brzdenia. Pre autobusy a nákladné vozidlá budú zavedené technológie na lepšie rozpoznávanie možných mŕtvych uhlov, výstrahy na predchádzanie zrážkam s chodcami alebo cyklistami a systémy monitorovania tlaku v pneumatikách.
Zdroj: (SITA, qq;hb)
Odporúčané články
Zásah elektrinou a štvormetrový pád. Podľa zverejnených informácií pracoval muž na streche vagóna v Kysaku. Zasahovala záchranka aj vrtuľník.
Prvá tradičná Mikulášska jazda sa uskutočnila v sobotu 6. decembra. Naša redakcia bola pri tom a zisťovala, ako sa Mikuláš dostal zo severného pólu až do Košíc, aby mohol poslušným deťom priniesť sladkosti.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.