Európska komisia predložila opatrenia na zlepšenie výsledkov vzdelávania
Európska komisia (EK) zverejnila návrh odporúčaní k iniciatíve Cesta k úspechu v škole. Návrh obsahuje náčrt konkrétnych politických opatrení, ktoré majú riešiť nedostatočné výsledky 15-ročných žiakov v matematike, čítaní a prírodných vedách, a tiež predčasné ukončovanie školskej dochádzky. Týka sa to najmä žiakov zo znevýhodneného prostredia. EK o tom informovala v tlačovej správe.
Opatrenia majú riešiť potreby žiakov a učiteľov, ale aj škôl a vzdelávacích systémov. Najväčší dôraz sa kladie na prevenciu a včasnú intervenciu, no medzi opatrenia patria aj monitoring a kompenzácia. Návrh tiež vyzýva na to, aby sa väčšia pozornosť venovala dobrým školským podmienkam, pretože tie výrazne vplývajú na výsledky vzdelávania a ovplyvňujú úspešnosť v škole.
V posledných rokoch čelili európske školské systémy viacerým výzvam, medzi inými aj pandémii COVID-19. Aktuálne viac ako 3,2 milióna mladých ľudí v Európe vo veku 18 až 24 rokov predčasne ukončilo vzdelávanie a odbornú prípravu. Zároveň len 84,3 percenta ľudí vo veku 20 až 24 rokov dokončilo vyššie sekundárne vzdelávanie. Výsledky programu PISA pritom už pred pandémiou v roku 2018 poukazovali na to, že jeden z piatich Európanov vo veku 15 rokov nedosahuje primerané zručnosti v čítaní, matematike či prírodných vedách. Výsledky programu tiež ukázali, že sa rozšírilo šikanovanie, aj kybernetické a klesol pocit spolupatričnosti medzi žiakmi v školách. K poklesu vedomostí u žiakov a študentov viedlo i pandemické zatvorenie škôl a univerzít, pričom takéto problémy preukázateľne ohrozujú najmä žiakov zo znevýhodneného sociálno-ekonomického prostredia.
Členské štáty EK vyzvala, aby na riešenie spomenutých výziev prijali navrhované opatrenie. Komisia bude podporovať jeho vykonávanie prostredníctvom vzdelávania a výmen medzi členskými štátmi, partnermi a partnerskými krajinami, a tiež podporou príležitostí na profesný rozvoj pedagógov a iných partnerov, a to viacerými prostriedkami.
Zdroj: (SITA, su;ta;kl)
Odporúčané články
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Neubehol ani mesiac od čelnej zrážky dvoch rýchlikov v Jabloňove nad Turňou pri Rožňave, a na druhej strane krajiny došlo k ďalšej šokujúcej zrážke vlakov. Na trati medzi Svätým Jurom a Pezinkom v nedeľu 9. novembra do seba narazili dva vlaky. Oba smerovali na bratislavskú hlavnú stanicu. Zrážka sa stala na najmodernejšej časti železnice na Slovensku chránenej zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System).
V Košiciach začalo fungovať jedinečné Centrum integrovaných zdravotno-sociálnych služieb, ktoré ponúka koordinovanú podporu na jednom mieste.


