Samosprávam by sa mala ponechať možnosť rozhodovať o vlastnej politike miestnych daní a poplatkov
Samosprávam by sa mala ponechať možnosť rozhodovať o vlastnej politike miestnych daní a poplatkov. Vyplýva to z analýzy Združenia miest a obcí Slovenska. Ako v tlačovej správe uviedol ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOS Michal Kaliňák, výška miestnych daní a poplatkov je limitovaná zákonnou úpravou, ale zároveň je potrebné ju vnímať ako kompromis. A to kompromis medzi potrebami konkrétnej samosprávy a možnosťami platcov miestnych daní a poplatkov.
„Je potrebné si uvedomiť, že práve správa daní a poplatkov je jednou z najdôležitejších oblastí, ktorú mestá a obce vykonávajú v rámci svojich originálnych kompetencií. V tejto oblasti sa stretávajú záujmy rôznych skupín s potrebami samosprávy a práve to znásobuje postavenie samospráv, ktoré nie sú len platcami daní, ale sú aj ich správcami,” uviedol Kaliňák.
Rast príjmu daní z nehnuteľností medzi rokmi 2019 až 2020 vo výške 63 mil. eur a následne na úrovni 17 mil. eur bol podľa Kaliňáka vyvolaný najmä politikou centrálnej vlády, ktorá pridala samosprávam nové kompetencie bez adekvátneho finančného krytia a zároveň úpravou daňového bonusu na vyživované deti zasiahla do príjmu samospráv z podielových daní. „Na základe toho možno predpokladať rovnakú reakciu aj pri ďalších rozhodnutiach centrálnej vlády v sociálnej oblasti, školstve a pod. A to vrátane slabej finančnej disciplíny štátu v dôsledku nedofinancovávania preneseného výkonu štátnej správy,” dodal.
Zdroj: (SITA, su;DSe)
Odporúčané články
Košice sa opäť stanú epicentrom kulinárskych zážitkov! Zajtra 5.9. dorazí na parkovisko pred Kinom Úsmev očakávaná kolóna food truckov, ktoré budú rozmaznávať vaše chuťové poháriky na jesennom vydaní Košického Street Food Festivalu.
Prípady známe ako spiking, pri ktorých sú ľuďom do nápojov nepozorovane pridávané drogy, sa už neobmedzujú len na filmové scenáre, ale stávajú sa realitou aj na Slovensku.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) upozorňuje cestujúcich, že v nasledujúcich dňoch môže dôjsť k zdržaniam v železničnej doprave v dôsledku očakávaného nepriaznivého počasia na slovenskom území i v okolitých krajinách. Na niektorých úsekoch tratí môžu extrémne zrážky a vietor spôsobiť poškodenie železničnej infraštruktúry, napríklad pádom stromov do koľajiska, strhnutím trakčného vedenia alebo podmytím tratí.