M. Porvažník: Župan má peniaze kraju prinášať, nie ich blokovať. Konanie Trnku vzbudzuje otázky o jeho motivácii
Kandidát na župana Košického samosprávneho kraja Marián Porvažník vyzýva súčasného župana Rastislava Trnku, aby odblokoval 6,1 milióna eur z eurofondov na rekonštrukciu kanalizácií v kraji. Viaceré mestá sú v kritickej situácii, no Trnka peniaze na pomoc svojvoľne zablokoval, upozornil Porvažník.
“Kanalizácia v katastrofálnom stave je jedným z najväčších problémov, o ktorom starostovia hovorili aj na rokovaniach, ktoré sme s Progresívnym Slovenskom absolvovali v rámci výjazdu PS na Zemplíne. V šiestich mestách, kde sa kanalizácia mala opravovať, ľudia každý deň zápasia s havarijným stavom infraštruktúry. Je nepochopiteľné, že peniaze na riešenie problému župan zastavil a svoje konanie dokonca odmieta vysvetliť,” dodal Porvažník s tým, že primátori dotknutých miest majú projekty dlho pripravené.

Všetkých 28 členov Rady partnerstva Košického kraja, ktorá o dotácii rozhodovala, bolo za pridelenie dotácie.”Proti bol šokujúco iba Trnka, ktorý tak pridelenie peňazí z eurofondov samosprávam v našom kraji zablokoval,” zdôraznil Porvažník.
V súvislosti s Trnkovým rozhodnutím už Denník N upozornil, že Trnkov blízky spolupracovník Adrián Kuba sa pred hlasovaním stretol s investičným riaditeľom Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti Karolom Kaliňákom, pričom existujú podozrenia, že za schválenie dotácie niečo žiadal.
“Zablokovanie 6 miliónov pre mestá na východe, v rozpore s predchádzajúcou dohodou s nimi, je nielen politické zlyhanie, ale aj zrada dôvery ľudí, ktorí dennodenne žijú s nefunkčnou infraštruktúrou. Župan má byť ten, kto pre svoj kraj peniaze hľadá, nie ten, kto ich blokuje,” vyhlásil Porvažník.
“Žiadame župana Trnku, aby verejne vysvetlil obyvateľom Košického kraja, prečo dotáciu na rekonštrukciu kanalizácií zablokoval. A prečo to urobil po neštandardnom stretnutí svojej pravej ruky s vodárňami a čo bolo predmetom tohto stretnutia. Župan Trnka pri svojich kauzách buď mlčí, alebo sa vyhovára. A ľudia musia ďalej čakať na dôstojné životné podmienky,” uzavrel Porvažník. Poslankyňa NR SR Jana Hanuliaková dodala, že na stav kritickej infraštruktúry upozorňuje Progresívne Slovensko dlhodobo. “Investičný dlh sa na Slovensku pohybuje na úrovni 10 miliárd eur. Ak sú zdroje, ktoré majú pomôcť sanovať existujúce poruchy, je potrebné urobiť všetko pre ich čerpanie. To posledné, čo dnes samosprávy a obyvatelia potrebujú, je blokovanie peňazí predsedom KSK,” uzavrela Hanuliaková.
(Tlačová správa, PS)
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Na Slovensku pribudnú tri psychosociálne centrá, určené budú pre ľudí s úzkosťou, depresiou, traumou či vyhorením. Informovala o tom organizácia Tenenet o.z, ktorá tieto centrá otvorí. Napriek tomu, že na slovensku existujú psychosociálne služby, odborníci upozorňujú, že kapacity a regionálne pokrytie sú stále nedostatočné.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.