Aj veľké sídliská sa pripravujú na platené parkovanie
Niet pochýb o tom, že parkovanie najmä osobných áut je jedným z najsledovanejších problémov vo všetkých väčších mestách na Slovensku. Košice nie sú výnimkou. Nielen v širšom centre mesta, ale aj na sídliskách je najmä vo večerných hodinách, keď ľudia prídu z práce domov, takmer nemožné nájsť miesto, kde by mohli odstaviť svoje auto.
V širšom centre Košíc, teda v Starom Meste a časti Juhu, kde boli spomínané problémy najvypuklejšie, ich mesto začalo riešiť už v roku 2016 zavedením rezidentského systému parkovania. Je síce pravdou, že to sprevádzala nespokojnosť obyvateľov, tá však bola namierená najmä proti nezvládnutej príprave celého projektu a tiež proti tomu, že výnosy z plateného parkovania odchádzali z mesta na účty súkromnej parkovacej spoločnosti EEI.
Samotné rezidentské parkovanie podľa názoru domácich v prevažnej miere pomohlo. „Kým nebolo zavedené, tak sa u nás na Palárikovej dalo nájsť parkovacie miesto naozaj ťažko. Parkoval tam hocikto a s ohľadom na blízkosť Auparku to bolo neúnosné. Potom to už bolo podstatne lepšie,“ povedal nám Vladislav Stankovič, ktorý dlhé roky býva na Palárikovej, na Juhu.
Podobné názory vyslovili aj ďalší opýtaní či už z Juhu alebo Starého Mesta.
Samozrejme, nič nie je dokonalé. Obyvatelia napríklad okolia Braniskovej ulice majú naďalej kapacitné problémy preto, že podľa slov staromestského starostu Igora Petrovčika je tam vydaných pravdepodobne viac rezidentských kariet ako je parkovacích miest.
[ad][/ad]Sever
S veľkou pravdepodobnosťou rovnakým, teda rezidentským spôsobom, bude riešiť problematické parkovanie aj mestská časť Sever, ktorá hraničí so Starým Mestom. Hneď po zavedení rezidentského systému v Starom Meste sa totiž zhoršila situácia najmä na uliciach, ktoré sú priľahlé k zóne plateného parkovania.
„Efekt takzvanej nárazníkovej zóny obyvatelia Severu pocítili okamžite a hraničné lokality ním trpia nepretržite,“ hovorí starosta František Ténai. Jeho predstavou je, aby si obyvatelia sami povedali, ako by chceli parkovací problém vyriešiť a či by súhlasili so systémom rezidentského parkovania. Preto miestny úrad dal svojim obyvateľom ponuku, aby sa v rámci ankety vyjadrili.
„Teraz síce musíme riešiť naliehavejšie problémy, najmä v súvislosti s pandémiou, ale parkovanie zo zreteľa určite nepustíme,“ hovorí starosta.
Podľa jeho slov je na Severe najväčší deficit parkovacích kapacít v oblasti Mier na Národnej triede, Hlinkovej či Parku mládeže, ale aj v lokalitách ulíc Park obrancov mieru, Park duklianskych obetí, Obrancov mieru či Strakova. Špecifickým problémom sú lokality v blízkosti sídiel škôl a úradov ako sú napríklad Technická univerzita či okresné úrady na Hroncovej a Komenského.
„Ak vychádzame z doterajších skúseností, bez zavedenia regulácie sa budú problémy prehlbovať. Opatrenia musia mať logickú i časovú následnosť a prepojenie s existujúcim systémom parkovania v meste. Je potrebné zaviesť dopravnú organizáciu v území, osadiť dopravné značenie a podľa špecifík jednotlivých lokalít dobudovať nové kapacity,“ tvrdí F. Ténai.
Predstava vedenia Severu je taká, že by reguláciu parkovania spustili po etapách. Prvé majú prísť na rad už vymenované lokality, kde je problém najvypuklejší. V mestskej časti však majú aj lokality, kde sú rodinné domy, napríklad za Ťahanovskými riadkami, v Čermeli alebo pri Kavečianskej ceste. Tam, rovnako ako napríklad na Podhradovej, vypuklý problém s parkovaním nemajú.
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Sídlisko Ťahanovce
Obrovský parkovací problém je na najľudnatejšom košickom Sídlisku Ťahanovce. Podľa slov Jaroslava Žďáru z oddelenia rozvoja, dopravy, životného prostredia a vnútornej správy, je tam v tomto ohľade situácia jedna z najhorších v Košiciach.
„Sídlisko bolo naprojektované tak, že sa počítalo s jedným autom na tri byty. Dnes je situácia veľmi rozdielna, takže nám chýba približne dvetisíc parkovacích miest k tým takmer 4 200 miestam, ktoré máme k dispozícii. Tento efekt spôsobuje, že máme každodenné problémy s parkovaním na zeleni, na chodníkoch, v križovatkách a záchranné zložky majú problém s priechodnosťou komunikácií,“ hovorí J. Žďára.
V minulosti v mestskej časti síce pribudli novovybudované parkovacie miesta tam, kde sa to len trochu dalo, vedenie stále hľadá nové možnosti napríklad pre budovanie veľkokapacitného parkoviska pri budúcej spojnici Magnezitárskej ulice a Americkej triedy, desiatky parkovacích miest sa uvoľnili pri aktívnej likvidácii autovrakov z ulíc. To všetko však nestačí.
Ako hovorí J. Žďára, podľa názoru vedenia mestskej časti bude nevyhnutným krokom v rámci vývoja motorizácie na sídlisku zavedenie práve rezidentského parkovania. Nejaký systém regulovaného parkovania by privítali už dnes.
„Dôkazom toho je aj naše pravidelné dožadovanie sa zavedenia takéhoto systému na magistráte. Bohužiaľ, stanovisko magistrátu je jasné – na sídlisku Ťahanovce zriadenie rezidentského parkovania limitujú predovšetkým nevysporiadané pozemky, ktoré sú aj pod existujúcimi parkoviskami a komunikáciami. Preto sme kontaktovali vládu a v súčasnosti aktívne komunikujeme o možnosti vysporiadania pozemkov pod komunikáciami za finančnej účasti štátu,“ dodal J. Žďára.
[ad][/ad]Dargovských hrdinov
Na Furči, ako volajú Košičania Sídlisko Dargovských hrdinov, sú podľa slov starostu Jozefa Andrejčáka ulice, kde je problém s parkovaním vypuklejší, aj ulice, kde sa zaparkovať dá pomerne ľahko.
„V rámci našich finančných možností sa snažíme tam, kde je to potrebné, riešiť tento problém rozširovaním parkovacích miest pomocou polovegentačných tvárnic. Každoročne takto vytvoríme aspoň niekoľko miest v rôznych častiach nášho sídliska, aj keď je to okrem samotnej realizácie sprevádzané aj náročným administratívnym procesom.“
Mestská časť pravidelne komunikuje s mestom, od ktorého očakáva osadenie zvislého dopravného značenia a zriadenie zón zákazu státia pre nákladné vozidlá dĺžky nad 5 metrov v čase od piatej popoludní do siedmej ráno. To by tiež malo priniesť uvoľnenie parkovacích miest pre vozidlá Furčanov.
„S rezidentským systémom parkovania aj v našej mestskej časti súhlasíme, ale musí ísť o komplexný celomestský projekt s jasne stanovenými podmienkami a pravidlami, ktoré budú platiť pre celé Košice,“ hovorí starosta Andrejčák.
Sídlisko KVP
Podľa starostu Ladislava Lörinca sú na sídlisku problematické najmä vnútroblokové priestory na uliciach Janigova, Čordákova, Húskova, Hemerkova, Zombova a Titogradská. Evidujú asi 5 500 oficiálnych parkovacích miest, ale pri 8 200 bytoch to zďaleka nestačí.
„V roku 2019 sa nám podarilo realizovať projekt zón so zákazom státia nákladných motorových vozidiel s celkovou dĺžkou nad päť metrov v čase od 16.00 do 7.00, uvoľnili sme tak približne 100 parkovacích miest. Zároveň sme nechali vypracovať projektové dokumentácie na rozšírenie parkovacích miest na Janigovej a Zombovej, pracuje sa na projektoch na Starozagorskej, Čordákovej a Wurmovej,“ vymenúva starosta, podľa ktorého aj u nich zber ďalších potrebných dát utlmil súčasný stav okolo pandémie.
Ako však vraví, rezidentské parkovanie samo osebe stačiť na vyriešenie problému nebude. Zavedenie takéhoto systému v réžii samosprávy sa javí ako logický a potrebný krok do budúcnosti. Ruka v ruke však s ním musí ísť aj budovanie nových parkovacích miest. Rozpočet mestskej časti je však schopný zvládnuť ročne maximálne 50 nových parkovacích miest, čo pri súčasnom trende nárastu počtu osobných automobilov nepostačuje odstrániť nedostatok parkovacích miest ani za 50 rokov. Preto je potrebná väčšia aktivita mesta Košice a celomestská jednotná koncepcia pre sídliská.
„Verejný priestor nenafúkneme a naše ulice by mali slúžiť predovšetkým ľuďom, nie ako odkladisko ojazdených dízlov z Nemecka. Čím skôr to pochopíme a budeme akceptovať, tým skôr vytvoríme lepší a funkčný verejný priestor,“ myslí si najmladší košický starosta.
Západ
Situácia s parkovaním nie je ľahká ani na najväčšom košickom sídlisku, teda na Terase. Deficit parkovacích miest je podľa starostu Marcela Vrchotu citeľný na celom území mestskej časti, najviac však v lokalitách Luník 6 a Luník 1, teda na hraniciach s mestskými časťami Juh a Staré mesto, kde už systém rezidentského parkovania zavedený je.
„Na základe dohôd s mestom v súčasnosti prebieha monitoring počtu a stavu parkovacích miest. Následne po vyhodnotení skutkového stavu budeme rokovať s mestom o ďalšom postupe pri riešení systému parkovania,“ konštatuje starosta.
Rezidentský systém M. Vrchota nevylučuje, určite by mu však malo predchádzať vysporiadanie s deficitom množstva parkovacích miest. Na to by bolo najvhodnejšie vybudovať parkovacie domy, čo však naráža na nedostatok finančných zdrojov mestskej časti.
„Aj pri plánovaní parkovania musíme stále myslieť na adekvátnu vyváženosť zelene a parkovacích miest,“ upozorňuje M. Vrchota.
[ad2][/ad2]Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Napriek ochladeniu pretrváva na Slovensku obdobie sucha s minimom zrážok, čo výrazne zvyšuje riziko požiarov v prírodných oblastiach.
Po mimoriadnom roku 2023, keď letisko vybavilo viac ako 625-tisíc cestujúcich, prešlo bránami letiska za prvých desať mesiacov tohto roka už 656 561 pasažierov, čo predstavuje nárast o 17,4 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
Prvý deň nového mesiaca sa v Košickom kraji už tradične spája s cestami. Od 1. novembra sa totiž začína zimná údržba. Znamená to, že prioritou Správy ciest Košického samosprávneho kraja (KSK) budú činnosti zamerané na údržbu vozoviek vplyvom snehu, ľadu či vetra.