Ak slovenský automobilový priemysel nezmení portfólio, prechod k bezemisným pohonom spôsobí mnohým firmám problémy
Ak slovenský automobilový priemysel nezmení svoje portfólio, prechod k bezemisným pohonom spôsobí mnohým spoločnostiam výrazné problémy. Na nedávnej konferencii Newmatec, ktorá je zameraná na automobilový priemysel, to uviedol prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek. Zároveň však zdôraznil, že on sám by prechod na uhlíkovo neutrálnu Európu vnímal nie ako ohrozenie, ale ako šancu.
„Automobilový priemysel sa nachádza v bezprecedentnej situácii. Doznievajúca pandemická kríza a vojenský konflikt na Ukrajine zásadným spôsobom zmenili fungovanie výrobných a logistických procesov,” uviedol Matušek. Toto všetko sa podľa neho deje v čase najvýznamnejšej transformácie automobilového priemyslu za 135 rokov jeho existencie. „Európa sa prihlásila k vybudovaniu uhlíkovo neutrálnej spoločnosti do roku 2050, co bude mat zásadný dopad na celý socioekonomický systém,” dodal.
Zväz pritom konštatuje, že iná cesta ako elektromobilita pre Európu do roku 2035 nie je. Ako však zdôraznila generálna tajomníčka Európskej asociácie automobilových dodávateľov Sigrid de Vries, ciele Fit for 55 sú dosiahnuteľné, ale automobilový priemysel v Európe sa potrebuje vrátiť k myšlienke technologickej neutrality. Tak komplexnú záležitosť, akou je mobilita, podľa nej nie je možné zredukovať na príliš zjednodušené riešenia a hrozí, že jednu závislosť vymeníme za inú.
Automobilový priemysel je ťahúňom nášho hospodárstva, generuje 12 percent hrubej produkcie Slovenska, svojimi aktivitami ovplyvňuje priamo aj nepriamo viac ako 245-tisíc pracovných miest a 42,9 percentami sa podiela na celkovom exporte nášho priemyslu.
Zdroj: (SITA, su;zol)
Odporúčané články
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.
V meste už cítiť sviatočnú atmosféru nielen na trhoch pri vysvietenom stromčeku, ale atmosféru dopĺňa aj výzdoba Hlavnej ulice. Z našej prvej vianočnej ankety vysvitlo, že Košičania sú štedrí a plánujú minúť na dary pre príbuzných pomerne vysoké čiastky. Preto sme sa v ďalšej ankete pýtali, či už majú pripravené vianočné darčeky, alebo ich kupujú na poslednú chvíľu.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.

