Aké sú ekonomické dopady vojny na Ukrajine?
Ľudské životy sú najväčšou stratou a najväčším problémom spôsobeným vojnou na Ukrajine, uviedol v rozhovore pre CNN prezident World Bank David Melpass. Sú tu však aj obrovské ekonomické problémy, ktoré pocítime ďaleko za hranicami Ukrajiny. “Vojna na Ukrajine sa odohráva v zlom čase, pretože svetová inflácia je už teraz na veľmi vysokej úrovni,” uviedol Melpass.
Prvá vec, a to najmä pre najchudobnejších ľudí, bude podľa predsedu World Bank ďalší rast cien energií. Druhým veľkým problémom bude ďalší rast cien potravín, ktoré boli predtým rekordne vysoké. David Melpass pripomenul, že Ukrajina aj Rusko sú veľkými producentmi obilia. Podľa JP Morgan je takmer 30 % svetovej produkcie pšenice sústredených na Ukrajine a v Rusku. Okrem toho je Ukrajina najväčším svetovým vývozcom slnečnicového oleja (Rusko – na druhom mieste). Spolu produkujú až 60 % svetového slnečnicového oleja. Podľa Chicago SRW Wheat ceny pšenice teraz dosiahli 14-ročné maximum. “Je jednoducho nemožné rýchlo vyriešiť problém so stratou týchto dodávok, bude to vyvíjať ďalší tlak na ceny,” povedal David Melpass.
To isté platí o ruských dodávkach energie do Európy, kde vlády „ignorovali alternatívy, ktoré by mali dostatok elektriny“. Približne 39 % elektrickej energie v Európe vyrábajú stanice na fosílne palivá a Rusko je najväčším dodávateľom ropy a plynu na európskom trhu. Európania, samozrejme, časom prejdú na alternatívne zdroje palív a Putin „môže navždy stratiť celé trhy“, čo ho pripraví o značnú časť príjmov z financovania agresie a výrazne zhorší životnú úroveň obyčajných Rusov, uviedol predseda World Bank.

Zdroj: (CNN, JP Morgan, KK)
Galéria
Odporúčané články
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) upozorňuje cestujúcich, že z dôvodu výlukových prác na Ukrajine v stanici Čop budú odrieknuté vlaky R 960 a R 963 ako aj R 962 a R 965 vo svojom celom úseku Košice – Mukačevo a Mukačevo – Košice.
Dva dni veľkých zliav sa opäť rozšírili na celý mesiac a predajcovia sa aj tento rok snažia pritiahnuť zákazníkov čo najvýhodnejšími ponukami. Obľubu Black Friday a Cyber Monday však využívajú aj podvodníci.
Zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH) v gastrosektore neprinieslo očakávaný efekt. Ceny v reštauráciách a stravovacích zariadeniach, naopak, pokračovali v raste a dokonca prekonali tempo celkovej inflácie. Analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP) upozorňujú, že zníženie DPH, ktoré malo spotrebiteľom priniesť lacnejšie jedlo, sa do konečných cien vôbec nepremietlo.

