Ako dopadla petícia Ťahanovčanov proti výstavbe skladu?
Proti potravinovému skladu firmy Inmedia na Ázijskej triede začali od 22. júla spisovať petíciu obyvatelia bývajúci blízko tejto stavby. Boja sa, že prídu o komfort bývania.
Týka sa to hlavne Varšavskej a Sofijskej ulice na Sídlisku Ťahanovce. Prekáža im, že v obytnej zóne budú ťažkotonážne kamióny s tovarom spôsobovať nadmerný hluk a zaťažia dopravu na prístupovej ceste na sídlisko. Žiadali preto dočasné pozastavenie stavby.
„Stavba bola vtedy ešte na začiatku, tak sme si mysleli, že sa s tým ešte niečo dá robiť,“ povedal Miroslav Vrábeľ, jeden z iniciátorov petície.
Petícia nenašla odozvu
Od plánu však upustili, pretože sa nepodarilo vyzbierať dostatočný počet podpisov. Potrebovali ich približne dvesto, dokopy mali asi iba dve desiatky.
O zámere firmy vybudovať logistické centrum a sklad potravín na Ázijskej triede rozhodoval miestny úrad ešte v roku 2011. Rokovania s firmou viedol vtedajší starosta Emil Petrvalský. Miestna samospráva však nepožiadala o vyjadrenie obyvateľov priľahlých budov.
Firma sľúbila benefity
Poslancov vtedy pri hlasovaní presvedčili pozitíva, ktoré vraj má postavený sklad priniesť. V septembri roku 2011 sa firma Inmedia podľa bývalého starostu zaviazala, že „vybuduje 30 nových parkovacích miest, ktoré odovzdá mestskej časti aj s pozemkami. Vo firme bude taktiež pracovať 20 ľudí, ktorí by mali byť hlavne zo sídliska“.
Taktiež by podľa Petrvalského nemali do skladu jazdiť kamióny, ale len nízkotonážne autá do hmotnosti maximálne 3,5 tony. Okrem iného by mali rozvážať potraviny do základných a materských škôl na sídlisku.
Sťažnosti na hluk sú už teraz
Obyvatelia sa obávajú zvýšenej hladiny hluku blízko ich bytov nielen z riadnej prevádzky skladu, ale aj v súčasnosti počas výstavby. V diskusii na stránke miestneho úradu sa sťažuje napríklad Beáta, ktorá býva od areálu približne 90 metrov.
„Denne, niekedy aj v sobotu – od skorého rána až do večera, tu neustále hučia stavebné stroje, nákladné automobily aj kamióny. Je to neznesiteľný hluk, ktorý začína už po pol šiestej ráno,“ sťažuje sa obyvateľka priľahlej ulice.
Betuš potvrdil dohodu
Súčasný starosta Cyril Betuš o petícii obyvateľov z okolia stavby ani netušil. Potvrdil však dohodu predchádzajúceho zastupiteľstva: „Táto dohoda platí a do areálu skladu nebudú chodiť žiadne väčšie nákladné vozidlá ako s nosnosťou do 3,5 tony.“
Michal Kupper
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Dôvera Slovákov v Európsku úniu mierne vzrástla a dosahuje 54 percent, čo je najvyššia úroveň za takmer 15 rokov. Vyplýva to z najnovšej jesennej edície národnej správy Eurobarometra za rok 2025. Za najväčšiu výzvu pre EÚ Slováci považujú ruskú agresiu na Ukrajine.
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od spustenia leteckej linky medzi Košicami a Bratislavou po ohlásenie kandidatúry Ladislava Lörinca na prímátora. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.