Ako správne používať hmlovky?
Jesenné sychravé počasie so sebou prináša nepriaznivé chvíle. Hustá hmla vie niekedy vodičov potrápiť, a preto Polícia Slovenskej republiky radí, ako jazdiť v hmle, a to najmä bezpečne.
Status od polície pod názvom “hmla zachádza až za nechty” so sebou prináša hneď niekoľko typov na jazdu v často nebezpečnom počasí. Spojenie hmly, mokrej vozovky a rannej poľadovice je dokonca považované za najnebezpečnejšie podmienky pre jazdu.
Pre vodičov platí hneď niekoľko pravidiel, ktorých by sa v takomto počasí mali držať. V prvom rade je potrebné znížiť rýchlosť jazdy, a to platí aj pre skúsených šoférov. Práve toto pravidlo sa považuje za najdôležitejšie práve preto, lebo hmla vytvára optickú ilúziu a pocit, že vodič ide pomalšie. Ako druhé pravidlo polícia uviedla dôležitosť správneho svietenia. Využívať by sa mali denné stretávacie svetlá a ako pomoc aj hmlové svetlá, na ktoré netreba zabúdať. Práve diaľkové svetlá vytvárajú vizuálnu clonu, a preto môžu byť nebezpečné.
Pri používaní hmlových svetiel treba byť však obozretný, pretože ich nesprávne používanie môže spôsobiť viac škody ako úžitku. Zákon o cestnej premávke uvádza, že „predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.“
Predné hmlovky vyžarujú väčšinou biele svetlo a slúžia na lepšie osvetlenie cesty. Zadné hmlovky vyžarujú červené svetlo a slúžia predovšetkým na to, aby bolo vozidlo lepšie a včas videné vodičmi idúcimi za ním.
Kedy je vhodné vypnúť hmlovky je na zvážení vodiča, vzhľadom na viditeľnostné podmienky. Hmlové svetlá tiež vypnite, ak sa nachádzate v súvislej kolóne, ale až vtedy, keď sa za vami objaví ďalšie auto. Podobne aj pri súvislej jazde, keď sa za vami nenachádza žiadne vozidlo, majte zadnú hmlovku zapnutú až dovtedy, kým sa za vami neobjaví iné auto, ktoré by vás nemuselo bez zapnutej zadnej hmlovky vidieť.
Ďalšou dobrou pomôckou zvykne byť najmä sledovanie čiar na ceste. “Toto pravidlo platí výhradne v prípade jazdy v hmle alebo za zhoršenej viditeľnosti. Umožní nám totiž nielen zostať vo svojom jazdnom pruhu, ale nepozerať podvedome do svetiel áut prichádzajúcich z protismeru,” vysvetľuje polícia na Facebooku. Posledným, ale nemenej dôležitým pravidlom, je dodržiavanie bezpečného odstupu v rozmedzí až 4 metrov.
Vodiči si bezpochyby musia dávať pozor aj na chodcov. Tí by sa mali snažiť najmä o to, aby ich bolo vždy bezpečne vidieť. Apeluje sa na nosenie reflexných prvkov, ktoré vedia byť v tme aj v hmle nesmierne nápomocné.
(VT/BH)
Odporúčané články
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.
Východoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb (VÚSCH), a. s., Košice odlieči vďaka navýšeniu finančného objemu v mesiacoch november a december viac poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP). Znížia sa tak ich počty na čakacej listine na plánovaný výkon. Kapacitné aj personálne možnosti ústavu to umožňujú, preto ide o významný krok v prospech poistencov najväčšej zdravotnej poisťovne.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.