Autobusy MHD nemusia prezúvať pneumatiky
Ani nízke teploty, sneh či poľadovica nie sú pre Dopravný podnik mesta Košice dôvodom mať na svojich autobusoch zimné pneumatiky. Platí pre nich totiž zákonná výnimka. Cesty počas poľadovice sa ale až tak báť nemusíme, autobusy majú obuté aspoň celoročné gumy.
Kým s výmenou gúm z letných na zimné pomaly finišujú už aj poslední motoristi, autobusy mestskej hromadnej dopravy (MHD) ňou ešte neprešli. Upozornil nás na to jeden z čitateľov.
Netušil však, že existuje výnimka v cestnom zákone. Na jej základe neplatí pre autobusy MHD povinnosť mať zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca v prípade, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Zákon uvádza, že „ustanovenie neplatí pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu“. Čo sú aj vozidlá MHD.
Nad rámec zákona
„Dopravný podnik používa celoročne pneumatiky s označením M+S, ktoré vyhovujú kritériám podľa zákona o cestnej premávke. Všetky pneumatiky sú pravidelne kontrolované a v prípade zistenia nevyhovujúcej hĺbky dezénu, vonkajšieho poškodenia či podhustenia, sa hneď vymieňajú alebo dohustia,“ vysvetlila hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Vozidlá DPMK sú podľa nej vybavené až nad rámec zákona, keďže pre nich podľa cestného zákona povinnosť mať špeciálne obutie neplatí. „Vozidlá dopravného podniku pri preprave cestujúcich jazdia aj mimo mesta, napríklad do mestských častí Košice-Šaca či Šebastovce, aj preto využívame celoročné pneumatiky,“ doplnila Karaffová.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a.s. informuje cestujúcu verejnosť o mimoriadnej výluke električkovej dopravy na rýchlodráhe v úseku Pereš – Vstupný areál U.S.Steel z dôvodu nevyhnutného orezu stromov.
Európsky parlament a členské štáty Európskej únie sa v stredu dohodli na zákaze dovozu všetkého ruského zemného plynu do EÚ najneskôr do jesene 2027. Dohoda predstavuje kompromis medzi členskými štátmi a Parlamentom, ktorý požadoval skoršie zavedenie zákazu.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.

