Autodopravcovia chcú rokovať s Matovičom a Doležalom, žiadajú aj odstúpenie ministra dopravy
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) chce rokovať o svojich hlavných požiadavkách s ministrom financií Igorom Matovičom (OĽaNO) a s ministrom dopravy a výstavby Andrej Doležalom (Sme rodina). Rokovaním a dohodou s nimi podmienila ukončenie blokovania viacerých hraničných priechodov nákladnými vozidlami. Protestujúci cestní dopravcovia vo vyhlásení na sociálnej sieti zároveň vyzvali k okamžitému odvolaniu, resp. odstúpeniu ministra dopravy.
„Vyzývame obidvoch pánov k okamžitému stretnutiu, aby si s nami sadli za rokovací stôl,“ oznámil UNAS s tým, že inak vzniknú štátu značné ekonomické škody a ich ignorovaním nič nevyriešia. „Sme ochotní po stretnutí a dohode okamžite dať pokyn na uvoľnenie blokády štátnych hraníc. Nepotrebujeme sľuby, ktoré počúvame dva roky od ministra dopravy,“ uviedla organizácia malých cestných dopravcov. Ohradila sa tiež proti výrokom oboch ministrov k ich nátlakovému protestu trvajúceho od začiatku tohto týždňa.
Minister dopravy v stredu vyhlásil, že nebude rokovať s autodopravcami, ak nestiahnu autá z ciest, pričom odmietol ich požiadavku na ďalšie zníženie mýtnych poplatkov ako nesystémový krok a nátlakovú formu protestu. Je prístupný diskusii, ale nie vydieraniu z ich strany. „Diskutovať môžeme, ale nie keď sú v uliciach nákladné autá a berú si za rukojemníkov našich občanov,“ povedal Doležal. Pripomenul, že dopravcovia si vyrokovali zľavy z mýta protestom už začiatkom roka 2020. Počas pandémie dostali pomoc od štátu aj v podobe zníženia cestnej dane v objeme 30 mil. eur ročne. S ministerstvom dopravy majú navyše dohodu, že sa nebudú spoplatňovať mýtom paralelné úseky ciest, ktorými niektorí dopravcovia obchádzajú diaľnice.
Rokovať s autodopravcami pod nátlakom odmietol aj minister financií. Slovensko má podľa neho jednu z najnižších spotrebných daní z palív a je malý priestor na jej zníženie na minimálnu európsku úroveň. Minister uviedol, že u nás dosahuje 368 eur na tisíc litrov, minimálna sadzba podľa pravidiel Európske únie je 330 eur na tisíc litrov. „Keď máme tretiu, alebo štvrtú najnižšiu spotrebnú daň, tak ešte kam to budeme znižovať,“ spýtal sa Matovič. „Vnímam, že dopravcovia majú veľký problém, že nemajú vodičov a autá im parkujú vo dvoroch. Toto je kľúčový problém, ktorý majú,“ povedal minister financií.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od dvoch nehôd mestskej hromadnej dopravy po protest proti progresivizmu. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Valné zhromaždenie dnes odsúhlasilo viacero zmien vo vedení Klubu akcionárov Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a.s., o.z. Novým predsedom správnej rady sa stal Stanislav Hreha. Novými členmi správnej rady sa stávajú Ľubomír Čigáš a Matej Smorada.