Avizovaný štrajk dopravcov spoločnosti Eurobus z Košíc a Rožňavy sa neuskutoční
Avizovaný pondelkový výstražný štrajk dopravcov zo spoločnosti Eurobus, a.s. závody Košice a Rožňava sa neuskutoční. Dôvodom je zamestnávateľom vo štvrtok predložený príkaz ministra hospodárstva, ktorý sa odvoláva na zákon o hospodárskej mobilizácii v čase mimoriadnej situácie v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov v dôsledku vojny na Ukrajine, v zmysle ktorého ukladá zamestnávateľovi povinnosť zabezpečovať dopravné úlohy. Informovala o tom Anita Fáková z odborového zväzu (OZ) KOVO.
Paradoxne, informáciu o tom, či sa na zamestnancov podniku Eurobus, a.s., vzťahuje takáto povinnosť, ktorá by im zabránila v dohľadnom čase štrajkovať, žiadali odborári už pred takmer tromi mesiacmi, koncom júna. „Vtedy ich požiadavku zamestnávateľ ignoroval a príkaz predložil až teraz, keď v jeho spoločnosti hrozil celodenný ostrý štrajk ako dôsledok neúspešného kolektívneho vyjednávania o zvýšení miezd zamestnancov,“ uviedla Fáková. Ako ďalej dodala, základná organizácia OZ KOVO Eurobus si pritom povinnosti v zmysle zákona o kolektívnom vyjednávaní splnila a zamestnávateľa o plánovanom celodennom výstražnom štrajku informovala už v utorok 20. septembra, teda v dostatočnom a zákonom stanovenom predstihu pred štrajkom. Dva dni nato zamestnávateľ reagoval predložením príkazu ministra hospodárstva v zmysle zákona o hospodárskej mobilizácii, ktorý ukladá zamestnávateľovi povinnosť zabezpečovať dopravné úlohy v rámci vyhlásenej mimoriadnej situácie v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov.
„Za týchto podmienok sa, samozrejme, avizovaný štrajk ruší, ďalej budeme postupovať podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní, a to požiadaním Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR o určenie rozhodcu. Za daných okolností však nepotrebujeme dohodu so zamestnávateľom na žiadosti o určenie rozhodcu, pôjde o jednostranné určenie,“ uviedla členka predsedníctva Rady OZ KOVO Alexandra Mičietová.
Odborári u dopravcu Eurobus Košice a Rožňava plánovali vyhlásiť v pondelok 26. septembra celodenný výstražný štrajk v snahe presadiť svoje požiadavky do novej kolektívnej zmluvy a dosiahnuť tak rast miezd a zmenu organizácie pracovnej pohotovosti vodičov v čase čakania medzi spojmi. Znamenalo by to obmedzenie prímestských autobusových spojov v okresoch Košice a Rožňava.
Štrajk bol podľa odborárov hraničným vyvrcholením dlhotrvajúceho kolektívneho sporu o uzavretie kolektívnej zmluvy, ktorý sa nepodarilo vyriešiť ani v konaní pred sprostredkovateľom. Vodiči aktuálne požadovali do taríf minimálne päť eur na hodinu v čase, keď jazdia, a 2,70 eur na hodinu počas prestojov. Zamestnávateľ ich požiadavky odmietol a po neúspešnom konaní pred sprostredkovateľom nesúhlasil ani s riešením sporu pred rozhodcom, čím ostala zamestnancom jediná možnosť, a to vyhlásiť ostrý štrajk. Predložením príkazu o hospodárskej mobilizácii možnosť štrajku zamestnancov padla, otvorilo to však cestu pre povolanie rozhodcu nominovaného zo Zoznamu sprostredkovateľov a rozhodcov Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Zdroj: (SITA, mt, mlu)
Odporúčané články
Vo Washingtone sa údajne objavuje myšlienka založenia novej skupiny „Core 5“, ktorá by zahŕňala USA, Čínu, Rusko, Indiu a Japonsko. Ako referuje web Politico, takýto koncept by priniesol výrazný kontrast k existujúcej skupine G7 a zároveň by zblížil tradičných rivalov.
Polícia vyzýva motoristov, aby mysleli na prezutie zimných pneumatík včas, a takisto, aby mysleli na ďalšie povinnosti, ktoré by mali splniť pred jazdou počas zimného obdobia. Za nesplnenie týchto povinností hrozí vodičom mastná pokuta!
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.