Budúci učitelia dostali tabletovú učebňu
Prírodovedecká fakulta UPJŠ v Košiciach získala vďaka projektu Škola na dotyk UNIVERZITA tabletovú učebňu, v ktorej sa budúci učitelia naučia, ako efektívne využívať najmodernejšie dotykové technológie vo vyučovacom procese.
Projekt sa realizuje z iniciatívy spoločnosti Samsung, prostredníctvom neziskovej organizácie Edulab, na pôde troch univerzít, ktoré sa vo svojich študijných programoch zameriavajú na prípravu budúcich učiteľov prírodovedných predmetov, matematiky a informatiky.
Tabletová učebňa je umiestnená v priestoroch Ústavu fyzikálnych vied PF UPJŠ. Súčasťou získaného vybavenia je 20 tabletov, 65-palcový veľkoplošný dotykový displej, dobíjacia stanica pre tablety, router pre sieťové pripojenie, server a licencie systému manažovania vzdelávania Samsung School.
CHCÚ ROZŠÍRIŤ ZRUČNOSTI
„Prirodzené využívanie digitálnych technológií vo vzdelávaní kladie nové požiadavky na spôsobilosti a počítačovú gramotnosť učiteľov,“ uviedol doc. RNDr. Marián Kireš, PhD., vedúci Oddelenia didaktiky fyziky Ústavu fyzikálnych vied PF UPJŠ.
„Naším zámerom je, aby už budúci učitelia získali základné zručnosti nevyhnutné pre využívanie dotykových technológie vo vzdelávaní. V rámci výučby predmetov odborových didaktík sa tak budeme následne môcť zamerať na prípravu konkrétnych vzdelávacích aktivít, interaktívnu výučbu, spätnú väzbu a vyhodnocovanie získaných vedomostí a spôsobilostí žiakov. Veríme, že takýmto spôsobom rozšírime zručnosti budúcich učiteľov – absolventov našej fakulty.“
V priebehu semestra absolvovalo viac ako 120 študentov a 12 učiteľov z oddelení didaktík jednotlivých predmetov PF dva úvodné semináre zamerané na získanie základných zručností práce s tabletmi, využitie vzdelávacích aplikácií a prostredia Samsung School k tvorbe vzdelávacích aktivít a ich administrovaniu.
VLASTNÉ NÁVRHY METODÍK
Následne budú mať učitelia i študenti možnosť absolvovať otvorené hodiny vo vybraných základných a stredných školách, zapojených v projekte Škola na dotyk, kde už tabletové učebne vo výučbe využívajú. Na základe týchto aktivít a praktických skúseností študenti pripravia vlastné návrhy metodík s využitím dotykových technológií, ktoré budú mať možnosť overiť počas svojej pedagogickej praxe. Dotykové technológie budú zaradené aj do výučby vybraných predmetov v rámci prípravy budúcich učiteľov na PF UPJŠ v Košiciach.
„Využívaním dotykových technológií môžeme docieliť vyššiu interaktivitu výučby, okamžitú spätnú väzbu, lepší monitoring samostatnej práce žiaka ako aj vyučovanie, ktoré je viac zamerané na žiaka. Rozhodujúci je však učiteľ, schopný dať dostupným technológiám zmysel a vyťažiť z nich to najlepšie, čo pre prírodovedné vzdelávanie ponúkajú,“ zhodnotil dekan PF UPJŠ v Košiciach doc. RNDr. Gabriel Semanišin, PhD.
(ľš)
Odporúčané články
Predvianočné obdobie v meste často pripomína nekonečný kolotoč nákupov. Ale stačí sa na chvíľu zastaviť a zistiť, že dôležité veci máme úplne inde než v regáloch obchodov. Hoci sú výklady plné lákavých ponúk, Košičania majú o ideálnom darčeku celkom inú predstavu. Ukazuje sa, že pre väčšinu z nás sú tie najvzácnejšie veci také, ktoré sa pod stromček do baliaceho papiera zabaliť nedajú.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.