Cestári proti extrémnym závejom nasadzujú autá z čias Chruščova či Brežneva
Hoci má Správa ciest (SC) Košického samosprávneho kraja modernú techniku, v prípade snehovej kalamity nasadzujú autá z čias Chruščova či Brežneva. Je ich šesť a nedajú na ne dopustiť.
Dôvod je jednoduchý, zatiaľ fungujú, sú spoľahlivé a vraj by ani nebolo jednoduché ich nahradiť. Napriek tomu, že najstaršia bola vyrobená v roku 1963 a najmladšia o takmer štvrťstoročie neskôr.
Frézy na podvozku ZIL 131 sú špeciálne jednoúčelové stroje, o to lepšie zvládajú prácu, na ktorú sú určené. ,,Hľadali sme niečo novšie, no zatiaľ sme nič lepšie a výkonnejšie nenašli,“ vysvetľuje námestníčka riaditeľa SC KSK Zuzana Fejesová.
Podotkla, že majú aj iné frézy, ktoré sa dajú primontovať k traktorom či sypačom, no zďaleka nie sú také výkonné. „Výrobcovia sa skôr uberajú smerom prídavného zariadenia na traktor alebo nákladné vozidlá,“ spresnila.
Odprace hory snehu
Hoci bola sovietska technika často terčom vtipov, súdruhovia inžinieri vytvorili nezmar, ktorý sa doslova prehryzie závejmi a nevadia mu ani teploty 50 stupňov pod nulou. „Sneh odhádže až na vzdialenosť 40 metrov a šírka záberu je vyše 2,5 metra. Ak predsa len treba nejaké náhradné diely, zatiaľ nie je problém ich zohnať,“ hovorí Fejesová.
Frézu poháňa polovica motora z tanku s výkonom 150 koní s vysokou spotrebou. „Je pravda, že to môže byť aj 100 litrov na 100 kilometrov, ale pri sprejazdňovaní ciest, kde sú záveje, to nie je až také dôležité,“ povedala Fejesová.
Navyše ak je fréza v chode a odpratáva sneh, spotreba sa ráta na motohodiny. A používa sa len na úsekoch, kde si s návalmi snehu pluhy neporadia. Za hodinu odprace aj tisíc ton snehu. Frézu ZIL má stále aj KOSIT, hoci pred niekoľkými rokmi uvažovali o tom, že ju vyradia.
Parametre frézy D 470
– vozidlo váži takmer 11 ton
– používa podvozok ZIL 131
– naftový šesťvalec s objemom takmer 20 litrov
– výkon 150 koní
– maximálna výška snehu, ktorú dokáže spracovať, je 1,3 metra
– pri odpratávaní snehu maximálna rýchlosť niečo cez 5 km/h
– pri bežnom presune je to 40 km/h
Boris Macko
Foto: SC PSK
Odporúčané články
Počet pacientov vyžadujúcich dialýzu na Slovensku opäť stúpol. Najnovšie údaje Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) ukazujú, že v roku 2024 bolo na pravidelnej dialyzačnej liečbe 4 445 ľudí, čo predstavuje nárast o 2,7 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Oddnes je časť parkovacích miest na Berlínskej ulici v košickej mestskej časti Sídlisko Ťahanovce spoplatnená. Ako informovala mestská časť na sociálnej sieti, k danému riešeniu dospeli po dlhoročných sporoch na základe dohody medzi mestskou časťou, mestom Košice a súkromným vlastníkom pozemkov, spoločnosťou MPV Družstvo.
Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Majo Porvažník a kandidát na primátora Košíc Martin Mudrák dnes spoločne oznámili spustenie crowdfundingovej kampane na Donio na podporu ich spoločného projektu „Žeby dobre bolo“. Ide o prvú komplexnú a profesionálnu víziu, ktorej cieľom je zmeniť Východné Slovensko a Košice z prežívajúceho regiónu na miesto európskeho významu.