Cez Ružín vojaci možno postavia pontónový most
Zatvorenie mosta cez vodnú nádrž Ružín komplikuje cestnú dopravu už mesiac. Možnosť osadenia náhradného premostenia na ceste druhej triedy začala skúmať armáda.
Ženijné jednotky vojenského útvaru zo Serede boli priamo na mieste v utorok. Urobili prieskum terénu a zisťovali, či by sa tu dal dočasne umiestniť pontónový most cez Ružín.
Merania vykonali príslušníci Ozbrojených síl Slovenskej republiky na žiadosť krízového štábu Okresného úradu v Košiciach, ktorý vznikol kvôli havarijnej situácii na moste. „Prebehla rekognoskácia terénu, na základe ktorej má ministerstvo obrany vypracovať stanovisko s posudkom, či je možné použiť pontónový most ako dočasné riešenie situácie,“ povedala hovorkyňa Košického samosprávneho kraja Zuzana Bobríková.
Posudok do februára
Výskum prebiehal priamo v miestach, kde sa nachádza aj existujúci most cez Ružín, ktorý je pre automobilovú dopravu úplne uzatvorený od 24. decembra a prechádzať po ňom môžu len chodci. Posudok by mal byť doručený krízovému štábu do 6. februára.
Podľa prednostu okresného úradu a šéfa krízového štábu Jozefa Lazára, po doručení a vyhodnotení súhrnnej správy sa uskutoční zasadanie štábu, ktorý by mal rozhodnúť, či stavba mosta z pontónov je reálna z hľadiska bezpečnostného, materiálno-technologického, ako aj finančného.
Nespokojná verejnosť
Správca komunikácie cez Ružín mal podľa Bobríkovej v minulosti len „ústne informácie“, že nie je možné v tomto prípade využiť ako riešenie situácie pontónový most na potrebnú vzdialenosť.
Lazár pripomína, že uzávierka mosta veľmi skomplikovala život obyvateľom okolitých obcí v okresoch Košice – okolie, Gelnica a Spišská Nová Ves, ktorí dochádzajú do krajského mesta za prácou a do škôl, a obchádzkové trasy pre nich predstavujú zvýšenie cestovných nákladov a času. „Tento stav je príčinou nespokojnosti verejnosti, ktorá žiadala prehodnotiť vybudovanie náhradného premostenia,“ opísal.
Rekonštrukcia poškodeného mostného objektu cez vodnú stavbu má trvať podľa odhadov asi jeden rok.
Michaela Valiková
Pontónový most, ktorý je jednou z navrhovaných alternatív dočasného riešenia situácie na moste Ružín, zabezpečuje Ministerstvo obrany Slovenskej republiky. Ozbrojené zložkv SR tento most využívajú najmä pri riešení povodňových situácií. Ženisti na stavbu mosta využívajú vlečné motorové člny.
Most je zložený z pontónových riečnych dielov, ktoré majú hmotnosť 7,2 tony. Pobrežné, ktoré zabezpečujú bezpečný prejazd z pevniny na most, vážia až 7,7 tony. Nosnosť, ako aj šírku mosta je možné prispôsobiť potrebám danej lokality. V prípade potreby je možné z pontónovej mostnej súpravy postaviť most s dĺžkou až 382 metrov a nosnosťou 20 ton. V minulosti boli pontónové mosty využité pri povodniach napríklad v obciach Ruská Nová Ves či Kružlove.
(MV)
Foto: MOSR
Odporúčané články
Elektrifikácia jednokoľajného železničného úseku na Zemplíne Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra vrátane rekonštrukcie jeho časti, pokračuje podľa plánu a bez väčších problémov. Ministerstvo dopravy SR to potvrdilo po stredajšom (10. 4.) kontrolnom dni na stavbe Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
V semifinálovej sérii medzi Košicami a Spišskou Novou pred štvrtým zápasom platilo, že uspel tím, ktorý hral na domácom ľade. Košičania nenechali nič na náhodu a výhodu domáceho ľadu po výhre 4:2 využili na vyrovnanie série na 2:2.
Odborníci z ministerstva kultúry začali s kontrolou stavu významných kultúrnych pamiatok, keďže obnovu hradov, zámkov a kaštieľov pokladajú za prioritu rezortu. V Prešove a v Košiciach navštívili viaceré kultúrne pamiatky a inštitúcie vrátane hradu Krásna Hôrka a kaštieľa v Betliari.