Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislatívy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačidlo “odhlásiť sa z newslettra” v každom e-maile.
Cyklistický chodník na Hlavnej ulici denne využívajú stovky cyklistov i chodcov. Bolo len otázkou času, kedy dôjde k nešťastiu.
Cyklistický chodník na Hlavnej ulici denne využívajú stovky cyklistov i chodcov. Bolo len otázkou času, kedy dôjde k nešťastiu.
Dôkazom je aj nehoda z minulého týždňa, pri ktorej došlo k zrážke medzi bicyklistom a dôchodkyňou.
Zdravotný stav 69-ročnej Košičanky je podľa slov hovorkyne nemocnice Ladislavy Šustovej nezmenený: „Utrpela ťažký úraz a je naďalej udržiavaná v umelom spánku na oddelení anestéziológie a intenzívnej medicíny na Rastislavovej ulici. Vzhľadom na vek pacientky sa v tomto prípade nedá hovoriť o stabilizovanom zdravotnom stave,“ uviedla Šustová.
Pozor na rýchlosť!
Príslušníci mestskej polície podľa slov hovorkyne mesta Lindy Šnajdárovej upozorňujú chodcov v pešej zóne, aby nevstupovali na cyklistický chodník. Cyklisti sú zasa povinní dodržiavať stanovenú rýchlosť 10 km/h. Zároveň nesmú ohrozovať peších, ktorí vstupujú do cyklistického chodníka. Prejsť na druhú stranu Hlavnej bez križovania cyklistickej trasy je totiž nemožné.
Aj košická hovorkyňa štátnej polície Jana Mésarová v súvislosti s minulotýždňovou nehodou upozorňuje, aby sa chodci, cyklisti a ďalší účastníci cestnej premávky správali disciplinovane a ohľaduplne a neohrozovali bezpečnosť ostatných.
Ako zvýšiť bezpečnosť
K zlepšeniu situácie na cyklistickom chodníku a pešej zóne, a k zvýšeniu bezpečnosti by podľa mesta a polície malo prispieť meranie rýchlosti cyklistov a vodičov.
„Dopravní policajti budú vykonávať meranie rýchlosti na Hlavnej ulici v Košiciach,“ prisľúbila Mésarová. Podľa Šnajdárovej mestská polícia požiada o vytvoreniu zmiešanej hliadky za účelom merania rýchlosti.
Pomôžu zvončeky?
Iný názor na riešenie bezpečnosti má predseda Cyklistickej únie mesta Karol Labaš. Podľa neho by mali policajti skôr než merať rýchlosť systematicky kontrolovať používanie zvončekov na bicykloch, ktoré podľa neho na väčšine chýbajú.
„Mám mnohokrát odskúšaný plynulý aj primerane rýchly prejazd Hlavnej ulice bez konfliktov a nedorozumení s chodcami. Jemné zazvonenie je inteligentný a akceptovaný spôsob „vynútenia si“ prejazdu bez potreby brzdenia či náhleho vybočenia. Nikdy sa mi nestalo, že po zazvonení za chodcom by ten zazmätkoval a uskočil na cestičku, ale opačne to platilo vždy,“ dodal Labaš.
Mestská polícia by podľa neho mala na základe svojich kompetencií viesť cyklistov aj chodcov k dodržiavaniu pravidiel užívania cyklocesty až kým si na ne všetci zvyknú ako na samozrejmosť.
Keď chýba predvídavosť
V súvislosti so štvrtkovou nehodou podľa Labaša cyklista pochybil v predvídavosti: „Mám zažitú skúsenosť, že pokiaľ pri akomkoľvek manévri nenadviažem s chodcom očný kontakt, predpokladám, že ma nevidí a začínam brzdiť. Kalkulovať s tým, že chodec mi napriek tomu uhne, alebo že ho bez brzdenia bezpečne obídem, je nezodpovedné.”
K zmenám a zlepšeniu situácie na cyklocestách pravdepodobne len tak ľahko nedôjde. Od vzniku cyklistickej únie sa Labaš zúčastnil na mnohých neúspešných poradách, na ktorých riešili komplikované spolunažívanie chodcov s cyklistami v pešej zóne. V súčasnosti úniu na rokovania o zlepšovaní podmienok cyklistickej dopravy nepozývajú. „Vysvetľujem si to spokojnosťou s terajším stavom. Ja ju nezdieľam,“ dodal šéf cykloúnie.
Pešia zóna na Hlavnej ulici nepatrí len chodcom
„Bicyklovanie je šetrné k životnému prostrediu, nehlučné a takmer bez emisií. Je dostupné pre všetky sociálne skupiny. Pohyb na bicykli prispieva aj ku zvýšeniu kvality života,“ uvádza Stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v KSK.
Situácia z posledných dní dokazuje, že pri vzájomnom nerešpektovaní chodcov a cyklistov môže dochádzať k vážnym kolíziám.
„Je to o ohľaduplnosti. Je nezmysel zakázať vstup cyklistov do centra. Každý by mal mať podmienky, aby mohol využívať to, čo tam je. Cyklotrasa bola vybudovaná s nejakým účelom,“ myslí si Adriana Šebešová, vedúca Odboru kultúry a cestovného ruchu Úradu Košického samosprávneho kraja.
Podľa technického predpisu na navrhovanie cyklistickej infraštruktúry, ktorý minulý rok spracovalo ministerstvo dopravy, pri plánovaní cyklistických komunikácií treba rešpektovať ich prepravný účel.
Aj keby sa mohlo zdať, že pešia zóna patrí výlučne chodcom, dokument tvrdí opak: „Miestom, kde sa odporúča zriaďovať spoločné priestory pre cyklistov a chodcov, sú námestia, pešie zóny a centrálne zóny miest a obcí.“
„Cyklistický chodník v pešej zóne je bežná prax. V Košickom kraji ho majú napríklad aj v Michalovciach,“ potvrdila A. Šebešová.
Pravidlá pre cyklistov i chodcov v pešej zóne na Hlavnej sú jasné.
„Všetkým užívateľom pešej zóny sa vytvoril priestor s jasne stanovenými pravidlami. Je tam maximálna povolená rýchlosť pre cyklistov desať kilometrov za hodinu, Chodci majú široký chodník," uzavrela A. Šebešová.
Pýtali sme sa Košičanov, ako si predstavujú svoju štedrovečernú večeru. Dali sme im na výber medzi rezňom a rybou. Väčšina sa prikláňala k rezňu a jeden manželský pár bude mať na stole dokonca hneď všetko, aj vyprážané rezne aj rybu, aby si každý prišiel na svoje. Ako je to u vás doma?
Kybernetický útok na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky patrí podľa Asociácie kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI) k najvážnejším varovaniam pre štát za posledné roky. Incident spôsobil nasadenie štátnych kybernetických špecialistov z jednotiek CSIRT v rámci Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) a z Národného bezpečnostného úradu (SK-CERT).
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.