Dezinformačné weby majú na svojich príspevkoch viac reakcií ako seriózne portály
Stránky na sociálnej sieti Facebook a webstránky s pochybným obsahom majú viac interakcií na svojich príspevkoch ako mainstreamové spravodajské portály.
Vyplýva to z analýzy Globsecu (nepolitická mimovládna organizácia – pozn. red.), ktorý monitoroval 601 zdrojov z Facebooku a webových stránok v kontexte predvolebnej kampane za október a november.
[ad][/ad]Spochybňovanie volebného procesu
Analytici hovoria, že tak ako pri prezidentských voľbách, tak aj pri kampani k parlamentným voľbám dochádza k spochybňovaniu samotného volebného procesu. V príspevkoch sa podľa nich naznačuje, že celé voľby sú nejakým spôsobom zmanipulované.
„Najčastejšie spomínanými údajnými vinníkmi tejto manipulácie sú mimovládne organizácie a predvolebné prieskumy verejnej mienky,“ uvádzajú analytici.
Priemerný výtlak z desiatich najpopulárnejších príspevkov na stránkach na Facebooku dosiahol 1 512 interakcií. Web stránky publikujúce problematický obsah, ako sú klamstvá, hoaxy, dezinformácie, sa umiestnil na druhom mieste s priemerným počtom 967 reagovaní, vyplynulo ďalej z analýzy.
Tradičné mainstreamové média sa ocitli na treťom mieste a mali priemerne za článok 861 interakcií. Na štvrtom mieste sa podľa analýzy Globsecu ocitli otvorené skupiny na Facebooku, ktoré zdieľajú problematický obsah.
„V skupinách na Facebooku sme zistili, že sú indivíduá, ktoré zdieľajú ten istý typ obsahu tým, že to prezdieľavajú vo viacerých skupinách. V tých skupinách je síce ten výtlak malý, ale postupne sa to nazbiera a častokrát tento post môže mať aj tisíc interakcií,“ uviedla výskumná analytička Miroslava Sawiris.
Pochybný obsah
Podotkla tiež, že prieskum ukázal, že naratívy o manipulácii volieb zo strany mimovládnych organizácii sa najintenzívnejšie šíria v otvorených skupinách s pochybným obsahom na sociálnej sieti. „Výtlak dezinformačných stránok je naozaj výrazný na celú populáciu,“ povedala Sawiris.
V celkovom výtlaku monitorovaných stránok vedú v počte reakcií spravodajské portály, poznamenala Sawiris. Majú 43 percent z celkového počtu interakcií. „Je to aj preto, lebo produkujú oveľa viac obsahu, aj keď s menším priemerným počtom interakcií, ktoré nazbierajú za celé obdobie,“ vysvetlila analytička.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Sledujte s nami mimoriadne mestské zastupiteľstvo v Košiciach, počas ktorého vám prinášame aktuálne dianie, minútu po minúte.
V sobotu 24. augusta sa Plávajúca fontána v Mestskom parku stala dejiskom nezabudnuteľnej rozlúčky s Košickým kultúrnym a športovým letom. Návštevníci mali možnosť zažiť výnimočný večer venovaný legende svetovej hudby, Whitney Houston.
Tento víkend sa v areáli košického letiska uskutočnia Letecké dni Aeroklubu Košice. Jedným z partnerov tohto podujatia je aj Mesto Košice, ktorého primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) podpísal s predsedom občianskeho združenia Aeroklub Košice Jánom Magurom Memorandum o spolupráci.