Diaľnica D1 od Bidoviec až po Ukrajinu má ukončené všetky dopravné prieskumy

Národná diaľničná spoločnosť spoločne so štátnym tajomníkom rezortu dopravy dnes (16. 11.) na tlačovej konferencii v Košiciach prezentovali k príprave diaľničného ťahu na Zemplín. Predstavili aj návrhy zmien, ktoré by urýchlili výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.
Diaľnica D1 od Bidoviec až po štátnu hranicu s Ukrajinou má už v rámci štúdie realizovateľnosti ukončené všetky dopravné prieskumy v území, konkrétne profilový, smerový križovatkový, smerový kordónový a anketový. Momentálne prebieha ich vyhodnocovanie, príprava trasovania a výsledného dopravného modelu.
„Trasovanie D1 končí až pri ukrajinskej hranici a preto aktuálne robíme všetko pre to, aby sme tento ťah pripravili a vybudovali v rýchlejšom režime. Aj konfliktná situácia na Ukrajine dáva našej republike obrovskú šancu na dokončenie D1,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko.
Multimodálna štúdia pre projekt Bidovce – štátna hranica SR/UA posudzuje úseky D1 Bidovce – Dargov (12,6 km), Dargov – Pozdišovce (18,18 km), Pozdišovce – Michalovce (10,05 km), Michalovce – Sobrance (15,81 km) a Sobrance – štátna hranica SR/UA (15,48 km), všetky vo verzii 4-pruhu. Zámerom a snahou je budovať D1 od východu na západ, teda prioritným úsekom by mal byť diaľničný privádzač od hraníc s Ukrajinou smerom k Sobranciam, prípadne k Michalovciam. „Je to prioritou vlády, prirodzene s tým, že projekt by mal peňažné krytie z finančných zdrojov CEF, Nástroja na prepájanie Európy,“ konkretizoval štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť.
Na nedávnom rokovaní v Užhorode sa zároveň dohodlo na bode napojenia D1 s Ukrajinou. „Aby sa mohla ukončiť multimodálna štúdia, ktorá sa pripravuje pre tento úsek diaľnice, je veľmi dôležité, aby ukrajinská strana konkrétne písomne menovala body napojenia. Je potvrdené, že týmto bodom bude hraničný priechod Užhorod – Vyšné Nemecké. Úsek od bodu napojenia, diaľničný privádzač po Sobrance by bol vyňatý a bol by financovaný z Nástrojov prepájania Európy,“ doplnil poradca predsedu vlády SR pre cezhraničnú spoluprácu Eduard Buraš.
Pokračovanie nájdete na ďalšej strane.
Odporúčané články

Z dôvodu konania 6. ročníka podujatia Runway Run Košice na Letisku Košice dňa 25. apríla 2025 (piatok) bude posilnená linka 23 v čase od 17:00 do 23:00 hod.

Od štvrtka 1. mája 2025 spúšťa Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) ďalšiu sezónu obľúbeného autobusu s cyklonosičom. Cyklobus bude premávať na linke č. 14 počas voľných dní, na spojoch smerujúcich na rekreačnú lokalitu Jahodná.

Dvojúrovňová samospráva v Košiciach má svoje pozitíva, no vyvstávajú z nej aj určité problémy. Pre agentúru SITA to skonštatoval Jozef Andrejčák z Katedry verejnej politiky a teórie verejnej správy Fakulty verejnej správy UPJŠ v Košiciach. Ako Andrejčák ďalej uviedol, od roku 1990, keď bola dvojúrovňová samospráva v metropole východu zavedená, sa ukázali určité jej pozitíva, napríklad v podobe decentralizácie či subsiadiarity, ktoré sú pre dvojúrovňovú samosprávu typické.