Dnes nastáva reformný skok v školstve, tvrdí Gröhling
Dnešným dňom podľa ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislava Gröhlinga (SaS) oficiálne nastáva reformný skok v školstve. Uviedol to na dnešnom tlačovom brífingu v nadväznosti na prijatie troch hlavných školských zákonov v Národnej rade SR.
Novely pomôžu so zmenou obsahu vzdelávania, výrazne digitalizovať školstvo, podporiť inkluzívne vzdelávanie či skvalitniť vzdelávanie učiteľov. Znížia aj byrokraciu pre školy, zjednodušia pedagogickú dokumentáciu a uľahčia vstup odborníkov z praxe do škôl. Zmeny by sa mali týkať aj systémovej podpory žiakov so znevýhodnením, ktorým reforma poradenského systému zaistí dostupnejšiu starostlivosť a odborné poradenstvo.
Gröhling podotkol, že ich čakajú najväčšie reformné mesiace v školstve. „Budeme ich zavádzať do praxe cez zmeny v učive, na ktorých už teraz robí cez 300 pedagógov a odborníkov, cez kvalitnejšie vzdelávanie učiteľov alebo cez investície a reformné plány z Plánu obnovy. Mnohé viditeľné úpravy už aj zavádzame, ďalšie postupne budeme. Na všetky tieto reformy máme vyčlenené aj financie, vďaka ktorým neostanú len na papieri,“ objasnil.
Jedným z cieľov reformy obsahu vzdelávania je prispôsobiť učivo 21. storočiu a odstrániť prílišné memorovanie poučiek. Pozornosť sa má presunúť na rozvoj schopností, kritického myslenia a digitálnej, environmentálnej či finančnej gramotnosti u žiakov. Ďalšou oblasťou bude aj kvalitné vzdelávanie učiteľov. Zákon umožní, aby vzdelávanie učiteľov poskytovali aj mimovládne organizácie, teda neštátni poskytovatelia. Učitelia dostanú tiež možnosť získať dotácie na vzdelávanie. Rezort takto prepláca doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium. Zároveň na Slovensku postupne vzniká 40 regionálnych centier, v ktorých budú vzdelávať učitelia z praxe.
Minister tiež zdôraznil potrebu digitálnej gramotnosti. Novelou vznikla nová pozícia školského digitálneho koordinátora, ktorý má na starosti vzdelávanie učiteľov aj žiakov vo využívaní digitálnych technológií a v ich zavádzaní do výučby. O pozíciu prejavilo záujem 414 škôl. Na tieto zmeny naväzujú tiež investície do digitalizácie z Plánu obnovy, eurofondov či REACT EU.
Zdroj: (SITA, adz;DSe)
Odporúčané články
Východoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb (VÚSCH), a. s., Košice odlieči vďaka navýšeniu finančného objemu v mesiacoch november a december viac poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP). Znížia sa tak ich počty na čakacej listine na plánovaný výkon. Kapacitné aj personálne možnosti ústavu to umožňujú, preto ide o významný krok v prospech poistencov najväčšej zdravotnej poisťovne.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
V súčasnosti sa obyvatelia Košíc sťažujú na zvýšenú kriminalitu. Štatistiky by mohla zlepšiť aj prítomnosť žandárov v meste. Zaujímalo nás preto, kedy ich v meste uvidíme a aké budú mať kompetencie. Otázky sme adresovali Ministerstvu obrany SR a Krajskému riaditeľstvu Policajného zboru v Košiciach.


