Do Prahy sa vracajú turisti a centrum opäť zdražuje, chýbajú už len Číňania
Trdelníky sa zase točia, matriošky „zdobia“ ulice a ceny v krčmách opäť stúpajú. Historické jadro Prahy sa prebudilo po pauze spôsobenej blokádami na zabránenie šírenia nového koronavírusu. Obdobie, keď krásy Prahy zostali na obdiv výhradne Čechom, je – aspoň zatiaľ – minulosťou, konštatuje internetový portál Lidových novín.
Na dni, keď „srdce Európy “ osirelo a cez Karlov most sa dalo prejsť bez kľučkovania medzi zahraničnými turistami, môžu teraz Česi už len spomínať. Veľa Pražanov sa trochu čuduje, ako rýchlo a v akom hojnom počte sa zahraniční návštevníci do českej metropoly vracajú. Podnikatelia ich však vítajú s otvorenou náručou.
„Hostí už je celkom dosť, ale na pôvodných tržbách ešte nie sme,“ povedal serveru Lidovky.cz čašník z reštaurácie na Staromestskom námestí, ktorý nechcel byť menovaný.
[ad][/ad]Ožívajú aj vyššie ceny
Hoci sú krčmy a reštaurácie v historickom centre Prahy závislé od cestovného ruchu, počas najväčšieho úbytku turistov upravili ponuku aj ceny, aby sa prispôsobili českej klientele. No s oživením cestovania ožívajú aj ceny v centre Prahy. Kým ešte nedávno tabule pred prázdnymi predzáhradkami lákali na takmer polovičné ceny, teraz zodpovedajú asi trom štvrtinám cien pôvodných.
Prahe však stále chýbajú turisti z Ázie. Konkurencia je pritom veľká a boj o hostí je o to agresívnejší.
Prichádzajú Poliaci i Rusi
Do Prahy sa už vracajú najmä Nemci a Rusi. Prichádzajú tiež Poliaci. Občas je možné začuť španielčinu, ale zriedka, povedal nemenovaný obchodník.
Preslávenú Karlovu uličku už opäť blokujú skupinky cudzincov. A celú dĺžku Karlovho mosta znova lemujú predajcovia a pouliční umelci, ktorí bez turistov často ostali úplne bez príjmu. Dni, keď Karlov most zíval prázdnotou, sú tak minulosťou. Denne už ho zase zvečnia stovky fotoaparátov.
Aj premávka na Vltave znova ožila. Potenciálnych zákazníkov lanária na výletné lode spoločnosti Prague Boats zamestnanci v námorníckych kostýmoch.
Najväčší český komerčný lodný dopravca sa pýši flotilou asi 30 plavidiel. Z ich palúb sa vlani kochalo výhľadom na krásy Prahy zhruba pol milióna ľudí.
Tento rok v júni by podľa vedúceho obchodného oddelenia Prague Boats Jana Lukeša bohato stačilo jediné plavidlo. Od augusta už ale parníky a ďalšie lode brázdia hladinu Vltavy takmer neobmedzene.
Pád turizmu
Podľa Českého štatistického úradu v 2. kvartáli 2020 prišlo do Prahy len necelých 138-tisíc zahraničných hostí. Hlavné mesto Česka tak zaznamenalo v dôsledku pandémie v období apríl-jún pokles návštevnosti oproti vlaňajšku o viac ako 93 %.
Pád turizmu tlmili len českí turisti, ktorých sa pražské podniky snažili prilákať dočasnými zľavami.
(TASR)
[ad2][/ad2]Odporúčané články
V týchto dňoch sú stavebné práce naďalej v plnom prúde na Mliečnej ulici, kde pomaly finišujú ale aj Watsonovej, Jantárovej a Tolstého ulici, kde prebiehajú ďalšie etapy rekonštrukcií. Na týchto miestach sa obyvatelia a návštevníci mesta musia pripraviť na dopravné obmedzenia, ktoré potrvajú až do konca nasledujúceho mesiaca.
V sobotu 5. októbra navštívi Košice Hans Christian Hagans, vnuk konštruktéra a majiteľa nemeckej továrne Hagans Erfurt, kde bola pred 140 rokmi, v roku 1884, vyrobená ikonická parná lokomotíva Katka. Táto lokomotíva, označená U36.003, sa zapísala do histórie nielen svojím výkonom, ale aj symbolickým spojením s Košicami a miestnou detskou železnicou.
Zrekonštruovaná Steel Aréna, domovský štadión hokejového klubu HC Košice, získala kolaudačné rozhodnutie práve pred prvým domácim zápasom sezóny, ktorý sa odohral 4. októbra. Po piatich mesiacoch rozsiahlych prác sa aréna opäť otvorila pre verejnosť a hokejisti Košíc oslávili jej znovuotvorenie víťazstvom nad tímom HKM Zvolen, pred 4368 divákmi.