Doležal vyzdvihol presadenie priorít cestnej infraštruktúry s nadväzujúcim harmonogramom
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) považuje presadenie priorít cestnej infraštruktúry s nadväzujúcim harmonogramom na vláde za najdôležitejšie z toho, čo sa v jeho rezorte podarilo za dva roky súčasnej vládnej koalície. Je presvedčený, že tieto dokumenty pretrvajú dlhšie ako funkčné obdobie vlády. O výsledkoch svojho rezortu tento týždeň informoval premiéra Eduarda Hegera (OĽaNO).
„Stále ma trochu mrzí, že napriek tomu, že to bolo v programovom vyhlásení vlády, vláda nenabrala odvahu spraviť to tvrdo záväzné. Ale zase chápem, že pri dnešných krízach vojnových, covidových dávať zaväzujúce štátne rozpočty, ale nie je to úplne ideálne,” povedal Doležal vo videu, ktoré zverejnilo ministerstvo dopravy. Teší ho, že si určili určitú hranicu, koľko chcú do ciest ročne investovať, a to 0,7 percenta hrubého domáceho produktu, približne 700 miliónov eur, vrátane eurofondov. „Aj v tomto rozpočte sme dostali toľko isto, teda koľko sme mali. Verím, že výdavky na cestnú infraštruktúru budú udržané v tejto línii,” očakáva minister.
Ministerstvo dopravy bude aktualizáciu harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry predkladať každoročne na vládu. „Je to jasný, dlhodobý plán, ako chceme budovať cestnú infraštruktúru,” tvrdí minister dopravy. Upozornil, že prípravný proces pred samotnou výstavbou, napríklad cesty je zdĺhavý. Od štúdie cez posudzovanie vplyvov na životné prostredie, územné rozhodnutie, výkup pozemkov a stavebné povolenie po verejné obstarávanie trvá sedem až osem rokov, čo verejnosť kritizuje. Aj preto je podľa šéfa rezortu dopravy dôležité plánovanie, aby sa príprava začala dostatočne včas predtým ako budú splnené všetky potrebné podmienky k výstavbe.
K skracovaniu uvedených procesov by podľa Doležala mali prispieť zmeny v zákone o verejnom obstarávaní, ktoré sú účinné od konca marca, ale aj v navrhovanom novom stavebnom zákone. „Podarilo sa nám presadiť zákon o mimoriadnych opatreniach v príprave stavieb diaľnic a rýchlostných ciest, kde práve niektoré povoľovacie procesy skracujeme,” poznamenal minister. Lehoty sa podľa neho skrátia, keď na to príde, aj v pripravovanej výstavbe prepojenia diaľnic D1 a D4 pri hlavnom meste. „Napríklad, keď budeme potrebovať proces zmeny stavby pred dokončením, alebo zmeny stavebného povolenia,” dodal Doležal.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Prvá tradičná Mikulášska jazda sa uskutočnila v sobotu 6. decembra. Naša redakcia bola pri tom a zisťovala, ako sa Mikuláš dostal zo severného pólu až do Košíc, aby mohol poslušným deťom priniesť sladkosti.