DPMK prijal bezpečnostné opatrenia, úpravami prejde 46 električiek
AKTUALIZOVANÉ
V Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) je v ostatných dňoch horúco. Príčinou napätého stavu sú dve závažné nehody, pri ktorých len zázrakom nebol nikto z cestujúcich ani vodičov zranený.
Ako už denník KOŠICE:DNES svojich čitateľov informoval, v obidvoch prípadoch, ktoré sa stali na rýchlodráhe z centra mesta do U. S. Steelu, prasknutý brzdový kotúč zaisťovacej brzdy prerazil podlahu električky, v jednom prípade sa dokonca zaryl do strechy. Bolo obrovským šťastím, že sa pritom nikomu nič nestalo.
[ad][/ad]Stiahli ich z prevádzky
Hneď po prvej nehode v nedeľu 20. januára sa vedenie podniku obrátilo na výrobcu, teda českú spoločnosť Pragoimex, s otázkou, či ide o jednorazovú závadu a či je premávka ostatných zo 46 dodaných vozidiel bezpečná.
„Potvrdili nám, že je to jednorazová záležitosť, s akou sa u žiadneho z 279 doteraz vyrobených vozidiel tohto typu nestretli. Keď sa to však opakovalo, reagovali sme okamžite.
Z prevádzky sme stiahli všetkých 13 vozidiel, ktoré boli dodané do Košíc v druhej várke v rokoch 2016 – 2018. Výrobca hneď poslal do Košíc tím expertov, aby zanalyzoval príčiny problémov. Analýza stále trvá,“ hovorí generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.
Okamžité opatrenia
Namiesto vyradených električiek museli dopravcovia urýchlene pripraviť náhradné súpravy zo starších typov vozidiel. „Riešenie problémov cestujúca verejnosť nesmie pocítiť,“ zdôrazňuje šéf DPMK.
V podniku prijali okamžité opatrenia. K najdôležitejším patrí softvérový zásah, ktorý pri každej podobnej udalosti električku hneď zastaví a znehybní, aby ju ani vodič svojvoľne nemohol dať do pohybu. Okrem toho každý zo 46 dodaných strojov typu Vario FL2 Plus zdvihnú, odmontujú z nich podvozky a na miesta nad problematickými brzdnými systémami namontujú štíty z nerezovej ocele. Vo všetkých dodaných vozidlách je totiž drevená podlaha, ktorú je kvôli bezpečnosti nevyhnutné spevniť.
„Až po vykonaní spomínaných opatrení, ktoré sú podľa nás dostatočné, aby predišli podobným nehodám, ich zaradíme do prevádzky. Kým však nebudú známe výsledky analýzy a z nej vyplývajúce dôsledky, budú jazdiť s obmedzením, to znamená zníženou maximálnou rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu,“ dodáva V. Padyšák.
[ad2][/ad2]Opravy hradí výrobca
Ako dlho budú obmedzenia trvať, to si zatiaľ odborníci netrúfnu odhadnúť. Špecialisti z Pragoimexu pracujú od víkendu na odstránení problémov s brzdovými kotúčmi priamo v Košiciach. Keďže ich firma má na starosti počas 15 rokov od dodania aj záručný a pozáručný servis vozidiel a riešia konštrukčnú závadu, musí znášať podľa šéfa DPMK česká spoločnosť aj všetky finančné náklady s tým spojené.
V dielňach dopravcov sa zatiaľ horúčkovito pracuje na montovaní nerezových štítov na stroje typu Vario. Počas víkendu stihli upraviť sedem kusov. Pri frekvencii tri vozidlá denne by to malo trvať ešte dva týždne. Podľa vyjadrenia dopravcov úpravy môže ovplyvniť veľa faktorov, vrátane počasia. Nedá sa teda vylúčiť ani predĺženie spomínaného termínu.
Primátor Košíc Jaroslav Polaček si myslí, že súčasné problémy dopravného podniku sú dôsledkami chýb z čias bývalého vedenia mesta.
„DPMK je v troskách nielen finančne, ale aj morálne. Svedčí o tom skutočnosť, aké električky sme za minulého vedenia mesta nakúpili. Také, ktoré nechceli ani krajiny tretieho sveta. Za tie isté peniaze mohli byť kvalitnejšie električky. Teraz musíme prijímať opatrenia,“ tvrdí Polaček.
Od dodávateľa bude podľa vlastných slov požadovať písomné vyhlásenie, že električky sú bezpečné a môžu ich pustiť do prevádzky. Ak však opatrenia nebudú účinné, osobne sa podľa vlastných slov pozrie na to, ako zo zmlúv vycúvať a nahradiť problémové stroje inými. „Tento problém sme zdedili od minulého vedenia mesta, ktoré sa pozeralo len na vlastné bruchá a nie na záujem verejnosti,“ skonštatoval dnes priamo v areáli DPMK.
Že situácia podniku nie je jednoduchá, potvrdil aj jeho súčasný riaditeľ Vladimír Padyšák. „Musíme len hasiť zdedené problémy. Žiadne investície neprichádzajú do úvahy, kým nebude hotová analýza stavu spoločnosti a stanovená strednodobá stratégia do budúcnosti,“ povedal V. Padyšák.
Výrobca: Ešte sa nám to nestalo!
Od víkendu je v súvislosti s problémami električiek Vario LF2 plus v Košiciach početný tím zo spoločnosti Pragoimex, ktorá ich vyrába. Sami sú z toho, čo sa stalo, veľmi prekvapení.
„Podobná chyba s týmto brzdovým systémom sa v našich vozidlách, ktorých sme doteraz dodali viac ako 300 kusov, doteraz nevyskytla ani v Česku, ani na Slovensku, ani v iných krajinách, kam sme tieto stroje dodávali. To, že sa to stalo dvakrát v Košiciach, je naozaj zvláštna situácia,“ tvrdí generálny riaditeľ Pragoimexu Vladimír Faltýsek.
Podľa jeho slov na zanalyzovanie príčin nehôd a ich odstránenie nasadili tím svojich najlepších odborníkov od technického riaditeľa, cez ľudí zodpovedných za softvér až po projektanta vozidla. Experti si stanovili smery, ktorými sa analýza uberá, konkrétne príčiny porúch však ešte nezistili.
Električky typu Vario LF2 plus kritizovala časť odbornej aj laickej verejnosti už v čase ich nákupu. Podľa odporcov boli predražené a za rovnakú cenu, teda 1,7 milióna eur za kus, mohlo mesto kúpiť vyššiu kvalitu.
Šéf Pragoimexu však tieto úvahy odmieta. „Košický dopravný podnik organizoval verejnú súťaž. V jej záverečnej fáze sme sa prihlásili my a španielska firma. Jej cena však bola viac ako dvojnásobne vyššia. Dokonca sme museli čeliť obvineniam, že dávame vozidlá do Košíc za dumpingové ceny,“ tvrdí V. Faltýsek. Ako sám vraví, nevie, ako by podnik zareagoval na prípad, ak by DPMK chcel úplne zrušiť zmluvu na dodané stroje.
foto: Veronika Janušková
Čítajte aj:
[ad3][/ad3]
Odporúčané články
Mesto Košice spustilo výzvu na podporu odídencov z Ukrajiny, ktorí bývajú v Košiciach. Ide o jednorazovú pomoc vo výške 500 eur na ubytovanie pre odídencov, ktorí spĺňajú kritéria. Na jednorazový príspevok nie je právny nárok.
V Košickej ZOO sa tekvice, ktoré počas posledných dní zdobili areál, stali špeciálnym darom pre niektoré zvieratá, ktoré si tak mohli užiť netradičné halloweenské pochúťky. Po skončení výzdoby sa chovatelia rozhodli tieto dekorácie zmysluplne využiť a pripravili pre zvieratá pestré menu s tekvicovým nádychom.
Mestské zastupiteľstvo v Košiciach schválilo budúcoročný rozpočet. Zahlasovalo zaň 31 poslancov, z 37 prítomných. Metropola východu bude hospodáriť s viac ako 324 miliónmi eur. Z podielových daní pochádza 107,5 milióna eur, z nich si 15,6 milióna prerozdelia mestské časti Košíc.