Dve tretiny Slovákov nerozmýšľajú pri bežných nákupoch o cenách
Až dve tretiny Slovákov nerozmýšľajú pri bežných nákupoch potravín či oblečenia o cenách.
Vyplýva to z prieskumu jednej z bánk pôsobiacej na Slovensku. Najvýraznejšie sa to prejavuje práve koncom roka, ktorý je pre obchodníkov žatvou. V priemere sú tržby maloobchodu počas decembra vyššie oproti ostatným mesiacom roka o zhruba 10 až 20 %.
Na druhej strane 40 % respondentov uviedlo, že si na väčšie výdavky ako napríklad na spotrebiče, nábytok, dovolenky šetrí alebo požičiava. V obchodoch sa nad cenami nezamýšľa viac mužov (62 %) ako žien (57 %). Až 86 % Slovákov dobre pozná svoju finančnú situáciu a mesačné výdavky má pod kontrolou.
[ad][/ad]Prehodnocovanie drahšej kúpy
Približne 40 % Slovákov uviedlo, že často minú viac peňazí, ako pôvodne plánovali. „Celkovo sa ukazuje, že Slováci sú viac konzervatívni, ak hovoríme o nákupe tovarov dlhodobejšej spotreby. Stúpa počet ľudí, ktorí prehodnocujú drahšiu kúpu. Až 73 % z respondentov zvyčajne dvakrát premýšľa predtým, ako na niečo minie peniaze,“ povedala analytička Lenka Buchláková.
V medziročnom porovnaní stúpol počet ľudí, ktorí pri tovaroch krátkodobej spotreby nepremýšľajú o cenách, o takmer osem percent.
Nevieme čeliť nečakaných výdavkom
Podľa Buchlákovej ekonomický rast a zlepšujúca sa situácia na trhu práce spôsobila, že sa finančná situácia mnohých zlepšila. To je dôvod, prečo sa aj v prípade nákupov tovarov krátkodobejšej spotreby viac osmeľovali. Zároveň však treba dodať, že až tretina Slovákov nie je schopná čeliť nečakaným finančným výdavkom, napríklad ak potrebujú vymeniť práčku alebo opraviť pokazené auto.
Šetrenie prichádza väčšinou začiatkom nového roka, keď si mnohí Slováci dávajú predsavzatia aj v oblasti financií. Január je preto pre obchodníkov chudobnejší, nakoľko sa ich tržby znižujú v priemere o 10 %, a to aj napriek tomu, že v tomto čase štartujú aj januárové výpredaje.
Myslia na svoju budúcnosť
Prieskum ukázal, že nie sú veľké rozdiely v nakladaní s peniazmi v rámci rôznych vekových kategórií. Rovnako vo vekovej kategórii 15 – 29 rokov, ako aj 30 – 49 rokov väčšina respondentov uviedla, že má nakladanie s peniazmi pod kontrolou a myslí na svoju budúcnosť.
Najzodpovednejšie k financiám pristupujú ľudia vo vekovej kategórii 50 a viac. Práve oni nakladajú s peniazmi konzervatívnejšie, avšak polovica z nich sa zaujíma o rôzne možnosti investovania.
Čítajte aj:
[ad][/ad]Odporúčané články
Rozsvietením vianočného stromčeka na Hlavnej ulici pri Immaculate a otvorením trhov sa začala v Košiciach šíriť sviatočná atmosféra. Pýtali sme sa preto Košičanov, aký rozpočet majú pripravený na kúpu vianočných darčekov.
Na košickej Triede SNP dnes došlo k dopravnej nehode dvoch električiek mestskej hromadnej dopravy. Podľa doterajších informácií sa zrazili v úseku na sídlisku Košice-Západ, kde do zadnej časti jednej súpravy, stojacej na červenej, narazila druhá električka.
Vianočné trhy na Hlavnej ulici sú opäť tu a s nimi aj vôňa škorice, vína a pečených dobrôt. Kým atmosféra láka ľudí do ulíc, mnohých zaujíma predovšetkým to, ako sa tento rok zmenili ceny. Pozreli sme sa preto priamo do stánkov a pripravili aktuálny prehľad toho, v akých cenách sa pohybujú najobľúbenejšie vianočné pochúťky a nápoje.