EEI v Košiciach súperila so svojím dodávateľom. Podmienky súťaže v roku 2012 to nezakazovali
Jediným konkurentom EEI v súťaži o nájom mestských parkovísk v Košiciach pred štyrmi rokmi bola fi rma, ktorá jej predtým dodávala parkovacie automaty.
V príspevkoch na internete na to upozornil aktivista Karol Labaš, ktorý si od mesta cez infozákon vyžiadal podklady k obchodnej verejnej súťaži. Samospráva ju vyhlásila v marci 2012 na prevádzku plateného parkovania v centrálnej mestskej zóne a parkovacieho domu pri Steel Aréne. Uspela v nej EEI so sídlom v Bratislave a košickým konateľom Janom Fellegim, neúspešným uchádzačom bola česká spoločnosť City Parking Group. V roku 2011 City Parking dodala pre EEI parkovacie automaty pre jej parkovacie systémy vo Zvolene, Bratislave a Vranove nad Topľou. Labaš naznačil, že predchádzajúca spolupráca medzi účastníkmi vyvoláva pochybnosti o tom, či si v Košiciach naozaj konkurovali. „Možno je to tak, že súťaž skončila presne podľa predstáv aktérov a spokojný je každý. Veď prehra s obchodným partnerom až tak bolieť nemusí,“ napísal.

Čestné vyhlásenia
Z dokumentov k tendru vyplýva, že jej podmienky nijako neupravovali prípadné zmluvné vzťahy medzi predkladateľmi súťažnej ponuky v minulosti. Obmedzenia sa vzťahovali len na obdobie po súťaži. Každý účastník totiž predkladal čestné vyhlásenie, že „nebude vystupovať ako subdodávateľ iného uchádzača, ktorý predkladá ponuku“.
Obchodný riaditeľ slovenskej dcéry City Parking Group Tibor Ferenczi hovorí, že túto podmienku dodržali. „Do Košíc sme pre EEI žiadnu technológiu nedodali. Spoluprácu sme ukončili dohodou v roku 2011, keď sme dokončili inštaláciu zariadení v Banskej Bystrici, Zvolene a Vranove. Potom sme ešte tri roky vykonávali v týchto mestách záručný servis,“ povedal.
Ferenczi odmieta akékoľvek úvahy o tom, že City Parking a EEI svoj postup v súťaži mohli nejako koordinovať. „Sme veľká skupina, v Poľsku, kde je neporovnateľne väčší počet parkovísk, máme 90 percent trhu. Bojujeme o každé mesto, o ktoré môžeme,“ vraví.
Najhorší variant
Dodáva, že predaj parkovacej technológie je oveľa menej výnosný ako správa parkovísk a výber poplatkov za parkovanie. „Subdodávka automatov je ten najhorší variant zákazky, je tam minimálna marža. Je to nereálne a nelogické, aby sme ako uchádzač vypustili šancu prevádzkovať parkovanie.“
Riaditeľ EEI Ján Tomanovič v diskusii televízie KOŠICE:DNES potvrdil, že od City Parking Group odoberali automaty a servisné služby pred súťažou. Po nej spoluprácu zúžili len na vybavovanie reklamácií zo starých dodávok.
„V čase súťaže v Košiciach sme boli vo veľkej rivalite, lebo sme obidvaja žiadali výrobcu parkomatov, spoločnosť Parkeon, o výhradný certifikát na servisné a distribučné stredisko pre Slovenskú republiku,“ povedal.
EEI túto licenciu francúzskeho výrobcu získala, preto potom už služby City Parking v Košiciach nepotrebovala.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Ustanovuje základný úväzok novej kategórie pedagogických zamestnancov – kandidátov. Cieľom schváleného návrhu je aj vymedziť, že základný úväzok riaditeľa „manažéra“ sa neustanovuje.
Dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ bolo zaradené medzi tri najinšpiratívnejšie podujatia Slovenska za rok 2024.
Policajti v Košickom kraji sa v uplynulých dňoch zamerali na cielenú dopravnú kontrolu, ktorá prebiehala v štyroch okresoch kraja. Osobitná akcia sa uskutočnila v stredu 11. decembra od 11.00 do 15.00 h a do jej priebehu bolo nasadených 82 príslušníkov Policajného zboru. Cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky v období pred Vianocami, keď na cestách narastá nervozita aj hustota dopravy.