Električky oddnes na novej trati, ale len v obmedzenom režime
Po vyše 16 mesiacoch sa na viacerých úsekoch zrekonštruovanej trate oddnes objavujú električky. Centrum mesta, teda úsek od Námestia Maratónu mieru cez Kuzmányho a Štúrovu až po Staničné námestie, však ostáva naďalej bez električiek.
“Na zmodernizované trate vypravíme po kolaudácii stavby Modernizácia električkových uzlov prvé električky v pondelok,” informovala nás hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Michaela Karaffová. Ako však z jej správy vyplýva, na podstatnej časti vynovených tratí však nové ani staršie vozidlá zatiaľ neuvidíme.
Zamestnanci DPMK: Komplikované preberacie konanie
Podľa informácií od dopravcov električky stále nepustia na koľajnice vedúce od Námestia Maratónu mieru cez Kuzmányho a Štúrovu ulicu na Staničné námestie. To je vlastne celá stavba IKD, ktorú realizovala prešovská firma Dúha spolu so spoločnosťou ZUE z poľského Krakova.
Objavia sa len v úsekoch, ktoré v rámci projektu MET modernizovala Eurovia (Amfiteáter a križovatka Trieda SNP-Bardejovská).
Ako sme sa dozvedeli od zamestnancov DPMK, zdržanie v procese kolaudácie IKD nastalo hlavne na Dráhovom úrade Slovenskej republiky, ktorý posudzuje technické parametre trate. V každom prípade to však znamená, že električky pôjdu inak, ako na to boli Košičania roky zvyknutí.
Len cez pracovné dni
Linky 2, 5, 7, R1, R3, R5 zatiaľ podľa informácií od hovorkyne DPMK premávať nebudú. Linky 3 a 4 budú stále končiť na provizórnej zastávke na Južnej triede pri Námestí osloboditeľov.
Šestkou sa síce už cestujúci odo dneška odvezú, ale iba v úseku od Amfiteátra cez Terasu na Idanskú. A navyše len počas pracovných dní od šiestej rána do ôsmej večer.
Deviatka bude premávať zo Sídliska nad jazerom cez Alejovú a Triedu SNP k Amfi teátru. Potom sa odkloní od pôvodnej trasy – pri Tip-Tope odbočí na Zimnú, končí na obratisku pri Botanickej záhrade.
Dopravu na rýchlodráhe do spoločnosti U. S. Steel zabezpečia električkové linky R2, R4, R6, R7, R8. Prestupným miestom je zastávka Spoločenský pavilón.
Je jasné, že v tejto situácii budú musieť ďalej jazdiť aj náhradné autobusové spoje. “Linka x6 bude premávať na trase od Staničného námestia cez Moldavskú po zastávku pri DPMK. Trasa linky x7 sa nemení.
Linka x9 bude premávať na trase Amfi teáter – Námestie Maratónu mieru – Komenského – Havlíčkova. Všetky spomínané linky budú mať zároveň zmenené cestovné poriadky,” upozorňuje Karaffová.
Mesto: Test tram-trainu netreba
Po vynovených električkových koľajniciach, ktoré neskôr majú slúžiť aj pre vlakoelektričky (tram-trainy), však zatiaľ žiadne takéto vozidlo v rámci testovacej jazdy neprešlo. Podľa aktivistu Karola Labaša sa tak môže stať, že Brusel bez takejto skúšky nemusí uznať preberacie konanie a stopne fi nancovanie.
Magistrát už na naše otázky v tejto veci reagoval. Mesto žiadne riziko nevníma, testovaciu jazdu nepovažuje za potrebnú. “Pri návrhu parametrov košickej trate sa vychádzalo z tratí, ktoré sú vyskúšané a s úspechom prevádzkované zodpovedajúcimi vozidlami v rôznych európskych mestách. Na takýto typ vozidla boli špeciálne navrhnuté koľajnice, koľajové konštrukcie a všetky ostatné prvky. Trať je tram-trainom prejazdná, lebo je to odskúšané pre túto konštrukciu mnohými rokmi prevádzky v európskych mestách,” píše sa v odpovedi z magistrátu.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Koncom decembra sa presúva celé Slovensko zo západu na východ a naopak. Zaujímalo nás preto, čo je pre cestujúcich najlepším riešením, aby sa dostali pred a počas sviatkov za svojimi blízkmi. Prinášame informácie o tom, v ktorých vlakoch sa odporúča zakúpiť miestenku a kde je to povinné.
Mestskí poslanci na ostatnom rokovaní mestského zastupiteľstva schválili Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) mesta Košice o výkone správy verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie. Definuje povinnosti stavebníkov a ďalších osôb, ktoré svojou činnosťou zasahujú do funkčnosti verejného osvetlenia alebo cestnej svetelnej signalizácie vo vlastníctve a správe mesta.