EÚ schválila novú bezpečnostnú výbavu v autách. S alkoholom v krvi už nenaštartujete!
Európska únia schválila novú bezpečnostnú výbavu, ktorú budú mať nové autá od roku 2022. V zozname, ktorý EÚ schválila, sa nachádza niekoľko bezpečnostných technológií. Tie by mohli dopomôcť k zníženiu smrteľných dopravných nehôd. Podľa portálu automagazin.sk by mali znížiť ich počet až o pätinu.
Nová bezpečnostná výbava schválená Európskou úniou sa bude vzťahovať na všetky osobné vozidlá, dodávky, autobusy a nákladné automobily. Obsahovať by ich mali všetky nové autá predávané na európskom trhu od mája 2022. Jedným zo systémov, ktorými budú vozidlá disponovať, je systém inteligentnej regulácie rýchlosti (ISA). Ten by mal vodiča upozorniť na prekročenie povolenej rýchlosti. Rýchlosť by mal sledovať podľa máp či rozpoznávania dopravných značiek. Tento systém bude možné deaktivovať, avšak nie na trvalo. Pri každom naštartovaní bude opäť aktívny.
Webový portál autožurnál.com uvádza, že nové modely áut budú musieť obsahovať aj záznamové zariadenie. To by malo v prípade dopravných nehôd pomôcť pri ich vyšetrovaní. Ide o takzvané čierne skrinky. Toto záznamové zariadenie by počas jazdy malo zaznamenávať rýchlosť, smer a prípadné preťaženie (tiažové zrýchlenie). Možné je aj zaznamenávanie kamerového záznamu. Údaje, ktoré systém zaznamená bude ukladať do pamäte a priebežne ich mazať.
Ďalším systémom, ktorý by mali autá obsahovať, je systém monitorujúci únavu šoféra. Tie sú už v automobiloch dobre známe a v roku 2022 budú doplnené o pokročilú funkciu varovania pred rozptyľovaním šoféra. Podľa informácií zverejnených na portáli autožurnál.com sa očakáva, že šofér je sústredený minimálne prvých 20 minút jazdy. Počas týchto 20 minút si systém načíta pohyby očí šoféra, ale aj to, ako sa celkovo za volantom správa. Po 20 minútach začnú kamery šoférove správanie porovnávať s tým, ako sa správal počas prvých dvadsiatich minút.
Medzi schválené bezpečnostné technológie, ktoré EÚ schválila patrí aj presné snímanie tlaku v pneumatikách. To nahradí snímače ABS. Jednoduché a lacnejšie riešenie snímania tlaku v pneumatikách tak končí. Po novom budú kolesá na autách obsahovať drahé senzory. Tie určia presné hodnoty tlaku v každej pneumatike.
Medzi povinnú výbavu sa zaradia aj cúvacie senzory alebo kamery. Ďalším povinným bezpečnostným systémom bude aj udržiavanie v jazdnom pruhu alebo pokročilý systém núdzového brzdenia.
Nákladné vozidlá (kamióny) a autobusy budú musieť okrem vyššie spomenutých technológií a systémov obsahovať aj také, ktoré detegujú chodcov či cyklistov vo vzdialenej blízkosti ku vozidlu.
S alkoholom v krvi už auto nenaštartuje
Európska únia schválila predprípravu na alkoholový imobilizér. Po novom ho bude musieť mať každé nové auto homologizované od júla 2022. Samotný alkoholový imobilizér bude v aute jedného dňa povinný. Na svojom portáli o tom informovali tvnoviny.sk. Pred každou jazdou bude musieť šofér absolvovať dychovú skúšku a v prípade, že systém zistí prítomnosť alkoholu v krvi, auto nebude možné naštartovať.
Alkoholový imobilizér má byť umiestnený v priestore vodiča. Pred každou jazdou vyzve vodiča, aby sa podrobil dychovej skúške. Absolvovať ju bude môcť už známym spôsobom, dychom alebo dotykom. V prípade dotyku by mal senzor vyhodnotiť percentuálnu hodnotu alkoholu v krvi.
Počíta sa aj s tým, že niektorí vodiči by sa systém snažili obísť a skúške by sa tak podrobil niekto iný a nie samotný vodič. Tomuto má zabrániť spojenie systému s rozpoznávaním tváre, ktorý identifikuje osobu, ktorá sedí za volantom.
Zdroj: (ZL)
Odporúčané články
Prvý ročník preteku Emil Zátopek Ostrava Golden Marathon priniesol úspech pre štafetový tím reprezentujúci mesto Košice.
Predseda strany Hlas-SD Matúš Šutaj Eštok, pri príležitosti osláv 17. novembra zverejnil stanovisko, v ktorom vyjadril ostrú kritiku opozície, pričom poukázal na potrebu skutočnej demokracie. Vo svojich vyjadreniach nezabudol zdôrazniť hodnoty slobody a rešpektu.
Slovensko môže vďaka svojej geografickej blízkosti a historickým väzbám, zohrávať kľúčovú úlohu v podpore Ukrajiny na ceste k obnoveniu krajiny a integrácii do Európskej únie. Prvé zasadnutie platformy Partnerstvo pre Ukrajinu má otvoriť dvere širšej spolupráci medzi slovenskými a ukrajinskými organizáciami a posilniť koordináciu aktivít na úrovni štátnych aj súkromných inštitúcií.