Európska metropola nefunguje bez parkovacích miest
Počet automobilov neustále stúpa, čo postupne komplikuje dopravu v európskych mestách od Londýna až po Moskvu. Za posledných pätnásť rokov v mnohých z nich pribudli desiatky tisíc áut. Vo väčších dokonca až státisíce. Obyvatelia sú nespokojní nielen s prehustenou dopravou, ale predovšetkým s nedostatočnými možnosťami parkovania. Tento problém sa snažia vyriešiť zástupcovia občianskych iniciatív, úradníci, politici, dopravní experti, ako aj výskumníci.
Problémy s parkovaním sú vo všetkých európskych mestách takmer totožné. Podobne ako v Košiciach, tak aj napríklad v Prahe sa v poslednej dobe zavádzajú nové parkovacie zóny. Medzi ľuďmi to budí emócie, no nikto však zatiaľ neprišiel s lepším nápadom. Nemožno ignorovať fakt, že v súčasnej dobe má bežná rodina jedno a viac áut. Ak mestá chcú svojim občanom zaistiť možnosť parkovania v mieste ich bydliska, rezidenčné parkovacie zóny sú v súčasnej dobe jediným zmysluplným riešením. „Prepracovaný systém rezidenčných a návštevníckych miest je nevyhnutný. Mal by však fungovať spolu s navigačným systémom, ktorý prichádzajúceho vodiča navedie na dočasné státie,“ hovorí vedúci Ústavu dopravných systémov dopravnej Fakulty ČVUT v Prahe, Pavel Přibyl.
Zóny plateného státia všeobecne vyvolávajú zmiešané reakcie. Na jednej strane stoja rezidenti, ktorí majú konečne kde zaparkovať. Na druhej strane zase návštevníci, ktorí prichádzajú do mesta na istý čas. „Je to klasický rozpor. Ľudia, ktorí v mieste bydliska chcú, aby tam bola parkovacia zóna. Obchodníkom sa to ale nepáči, pretože ich klienti nemajú kde parkovať,“ dodáva Přibyl.
Podľa neho môže byť riešením spoplatnenie vjazdu do historického centra mesta. Jedným z príkladov je Londýn, kde sa tento krok osvedčil. „V Londýne do komunikačnej kampane dalo vedenie mesta 200 miliónov libier. Záleží na tom, že či mesto komunikuje s ľuďmi a či existuje nejaký plán,“ hovorí Přibyl.
Témou, o ktorej sa diskutuje takmer vo všetkých košických médiách, je otázka, kto bude parkovací systém spravovať. Primátor Košíc Richard Raši je presvedčený, že by to mala byť súkromná spoločnosť. Přibyl s týmto názorom súhlasí. „Myslím, že je to určite dobrý nápad. Existuje na to veľa príkladov. Jedným z nich je verejné osvetlenie, ktoré v Prahe taktiež spravuje súkromná spoločnosť. Na druhej strane však mesto nesmie nad týmto systémom stratiť kontrolu. Mám skúsenosti z iných miest, kde ľudia kričia, že na tom súkromná firma zarába. Pokiaľ však mesto túto spoločnosť dostatočne kontroluje, nedochádza k žiadnym problémom ani finančným stratám,“ vysvetľuje Přibyl.
Okrem toho správa súkromnej spoločnosti má ešte jednu výhodu. Mesto nemusí prijímať nových úradníkov a platiť ich priestory, čím nedôjde k zvyšovaniu byrokracie a mesto tak ušetrí. „Myslím, že ‚vyrábať‘ ďalších úradníkov je v takýchto prípadoch úplne zbytočné a ekonomicky nevýhodné,“ uzatvára Přibyl.
Foto: shutterstock
Odporúčané články
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Prezident Pellegrini rozhodnutím nevyhlásiť referendum konal v rámci ústavou zverenej právomoci. Informovali o tom z Kancelárie prezidenta (KP) SR. O vyhlásenie referenda o zrušení sankcií proti Rusku hlavu štátu v petícii žiadali zástupcovia Slovenského hnutia obrody (SHO).
Takmer päťhodinové rokovania medzi USA a Ruskom o ukončení vojny na Ukrajine nepriniesli v utorok žiadny prelom, keďže Kremeľ uviedol, že v kľúčovej otázke územia sa zatiaľ „nedosiahol žiadny kompromis“.