Festivalový pukanec vymyslel Prešovčan
Pred pár dňami organizátori medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest (AFF) Košice, ktorý sa bude v našom meste konať po prvý raz od 17. do 25. júna, predstavili jeho nový vizuál. Ako prví sme ho predstavili našim čitateľom a ako prví prinášame aj rozhovor s jeho tvorcom, mladým fotografom a grafickým dizajnérom Dávidom Dorošom.
AFF sa po 23 rokoch presťahoval do Košíc, v našom meste napíše svoju 24. kapitolu. Organizátori sa netaja, že dôvodom bola nielen výborná kultúrna infraštruktúra, ale tiež prítomnosť množstva mladých ľudí, ktorí študujú v metropole východu i neďalekom Prešove. Práve odtiaľ Dávid Doroš pochádza. Jeho „pukancový“ vizuál zvíťazil spomedzi 16 prihlásených návrhov a porotu zaujal možno práve schopnosťou osloviť mladých. Autora sme trochu vyspovedali. Sám v skratke vysvetľuje pôvod loga festivalu takto: “Pukanec je kino, ale kino nie je len pukanec.”

Prečo pukanec?
Mal som jasno v tom, že vizuál má byť čo najviac minimalistický a má pútať pozornosť. Chcel som, aby v sebe niesol prvok, ktorý bude u ľudí evokovať kino, a zároveň, aby bol dostatočne “rušivý”, aby v dnešnej dobe plnej vizuálneho smogu dokázal zaujať. Koncept vznikal postupne. Ja totiž pracujem tak trochu po starom, rád skicujem veci na papier a potom prechádzam na prácu v počítači, a potom opäť naspäť na papier. Tak som to striedal, až som nakoniec prišiel k tomu, že to bude asi ten popcorn. Tým, že som fotograf, som to mal ľahšie, pretože som si ho sám aj nafotil. A prečo pukanec? Pretože v dnešnej dobe sa spája s kinom. Vnímam to však tak, že pukanec je kino, ale kino nie je len pukanec.
Poznáme už základnú podobu vizuálu 24. ročníka AFF, môžeme ho vidieť na obrovskom banneri pri Dolnej bráne. Kde všade ešte bude využitý? Budú Košice plné pukancov?
Podľa informácií, ktoré mám, tak asi áno. Môj vizuál by sa mal objaviť na plagátoch, billboardoch, vo vlakoch, v médiách, festivalových bulletinoch, katalógoch, na taškách, tričkách… Proste na všetkom, čo bude spojené s festivalom.
Je to minimalistický koncept s prevahou bielej. Jediné farebné prvky sú červené, zelené a modré čísla a písmenká v texte. Prečo?
Farby majú odkazovať na to, že to všetko netreba brať úplne smrteľne vážne. Ani ten pukanec. A trošku aj odkaz na minulosť festivalu. Použitá modrá je presne tá, ktorá bola základnou farbou pôvodného loga festivalu.
Dávid Doroš (1981)
Fotograf a grafický dizajnér pochádzajúci z Prešova. Od roku 2012 sa venuje obom špecializáciám ako umelec na voľnej nohe. V súčasnosti študuje fotografiu v Čechách na uznávanom Inštitúte tvorivej fotografie Slezskej univerzity v Opave.
Foto: Veronika Janušková
Viera Horniaková
Odporúčané články
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Sviatočná atmosféra v Košiciach je v plnom prúde. Prinášame veľký prehľad podujatí, ktoré sú organizované až do januára nielen na jednotlivých trhoch v Košiciach. Pozrite si, ktorý koncert či detské vystúpenie by sa oplatilo navštíviť v predvianočnom čase.