Firma chce v Barci novú halu. Ľudia sa sťažujú na hluk
Firma v Barci plánuje rozšíriť svoju prevádzku. Obyvatelia neďalekých rodinných domov žiadajú zníženie hluku aj menej dopravy.
Zástupcovia verejnosti a spoločnosti TIK Slovakia sa stretli na miestnom úrade v rámci procesu, v ktorom sa posudzuje vplyv projektu na životné prostredie. Výsledkom malo byť určenie rozsahu navrhovanej činnosti, ktorú bude hodnotiť ministerstvo životného prostredia.
Prerokovanie zámeru firmy bolo poriadne búrlivé. TIK Slovakia chce rozšíriť vo svojom areáli v Barci prevádzku lakovne na potlač plechov. Firma zamestnáva 70 ľudí a za posledné desaťročie investovala približne sedem miliónov eur.
„K doterajším dvom linkám chceme pridať tretiu a postaviť novú halu, kde bude stroj na strihanie plechu,“ hovorí Pavol Komjáthy, riaditeľ TIK Slovakia. Zdôraznil, že donedávna vyrábali aj korunkové uzávery na fľaše, ale po zúžení výrobnej činnosti sa zníži aj intenzita dopravy.

Bez acetónu
Obyvatelia sa obávajú, že nová linka zvýši znečistenie ovzdušia. „Nie je to typická lakovňa s acetónom. Lakujeme potravinárske obaly,“ oponuje Komjáthy.
V priemyselnej zóne sídli ešte ďalších jedenásť firiem, TIK Slovakia patrí k tým menším, čo sa týka hluku alebo prašnosti. Sídli tam totiž aj stavebná spoločnosť či zberňa druhotných surovín, kde jazdí viac áut. V minulosti boli v tejto lokalite len potravinové sklady.
„Navážajú sa tam panely. Mala by tam byť uzávera. Žiadame, aby sa postavila nová cesta, čím by sa znížila prašnosť a hluk,“ vraví jeden s obyvateľov, ktorí majú neďaleko domy alebo pozemky. Hovoria o tom, že nie sú proti podnikaniu firmy, ale mali by byť rešpektované aj ich práva.
Firma TIK pôsobí v Barci už 20 rokov. Podľa starostu Františka Krištofa doteraz s ňou neboli žiadne problémy.

„Akonáhle prišla požiadavka na rozšírenie výroby, ozvali sa aktivisti. Chceli sa stretnúť s vedením firmy a predložili požiadavky o hluku a o dopade na životné prostredie.
Bolo im všetko vysvetlené a prijali sa aj dohody,“ informoval starosta Krištof.
Doplnil, že v lokalite v zmysle územného plánu je priemyselná zóna.
Cesta vedúca k nej v minulosti slúžila ako prepojenie medzi Barcou a Krásnou. Podľa starostu má viacero vlastníkov, preto je náročné ju súvisle opraviť.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Ako prepravca informoval na sociálnej sieti, od soboty 13. decembra prestane autobusová linka 34 zachádzať na zastávku OC Optima – dolný vstup.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Krajiny Organizácie Severoatlantickej zmluvy (NATO) v stredu prisľúbili nákup amerických zbraní pre Ukrajinu v hodnote stoviek miliónov dolárov. Ruského prezidenta Vladimíra Putina zároveň vyzvali, aby prestal so „siláckymi rečami“ a začal vážne mierové rokovania.