Garáže mali byť jasnou záležitosťou
Hoci mala byť výstavba garáží na nádvorí bytových domov na Jilemnického a Zimnej jasnou záležitosťou, všetko je inak. Obyvatelia sú proti a vrchnosť cúva.
Začalo sa to koncom septembra 2014, keď prebehla verejná obchodná súťaž na výstavbu garáží na spomínanom priestore. Vyhrala ju firma Izolex Bau, ktorá najprv chcela stavať podzemné garáže. Akonáhle prišla s tým, že pôjdu takmer dva metre nad zem, rozbehli obyvatelia spomínaných ulíc petíciu proti výstavbe. Podpísalo ju 90 percent z nich.
Najprv za, potom proti
Kvôli tomu sa v piatok stretli predstavitelia obyvateľov dotknutých ulíc najprv s poslancom Ottom Brixim. Ten tvrdí, že je na ich strane, hoci predtým to bolo naopak. ,,Áno, schvaľovali sme zámer postaviť garáže na komisii. Bol som za, no môj postoj sa zmenil po tom, ako sa obyvatelia postavili proti,“ priznal Brixi, ktorý je šéfom komisie výstavby.
Po Brixim sa aktivisti stretli so starostom Ľubomírom Gregom. Ten tvrdí, že je tiež proti garážam, ale treba zvážiť všetky okolnosti. ,,Nemám záujem ísť proti ľuďom,“ tvrdí Grega. ,,Ak to nepodpíšem, poslanci by museli moje veto prelomiť dvojtretinovou väčšinou,“ upresnil. No jedným dychom dodáva, že je tu aj investor, s ktorým sa treba dohodnúť.
Pozemky, na ktorých majú stáť garáže, vlastní mesto, ale zverilo ich do správy mestskej časti. Ak starosta nepodpíše nájomnú zmluvu s investorom, z garáží nič nebude. ,,Môžu si potom nárokovať náklady, ktoré doteraz vynaložili na prípravu projektu,“ dodal Grega.
Primátor taktiež zacúval
Hoci mesto najprv petíciu zmietlo zo stola, po stažnosti ľudí, ktorí sa pod ňu podpísali, si dal vec preveriť primátor Richard Raši. Ten vo svojom liste predstaviteľovi bytovej samosprávy Petrovi Chorenovi tvrdí, že stojí za obyvateľmi. ,,Verili sme tvrdeniam zástupcov miestnej samosprávy v Starom Meste, že obyvatelia so zámerom súhlasia. Preto sme v dobrej viere a v súlade so stavebným zákonom a územným plánom vydali v rámci stanovených kompetencií príslušné rozhodnutia,“ vysvetľuje v liste Raši. Zároveň tvrdí, že riešenie problému je plne v kompetencii mestskej časti.
Aktivisti: Ak bude treba, pritvrdíme
,,Chceli sme vedieť, na čej strane je pravda. Lebo mesto obviňuje mestskú časť a tá zase magistrát. Počkáme si na zastupiteľstvo, kde majú predložiť poslancom analýzu, čo by stálo mestskú časť, keby neodobrila výstavbu garáží,“ povedal Choren. Obáva sa aj dalších následkov v prípade podpísania zmluvy. ,,Je urobená tak, že investor by staval na prenajatom, no po kolaudácii by mu už pozemok predali. Ľuďom z časti dvora by tak ostala jediná prístupová cesta, po ktorej chodia autá,“ tvrdí Choren.
Dalšia zástupkyna obyvatelov Želmíra Ferková tvrdí, že prídu o jediné detské ihrisko na dvore. ,,Chodia sa sem hrať deti zo širokého okolia. Investor sľubuje náhradné ihrisko, ale to by bolo oveľa menšie,“ argumentuje Ferková. Spolu s ostatnými obyvateľmi sa chystá na zasadnutie zastupitelstva, kde sa majú zúčastniť aj zástupcovia investora. V prípade, že výstavba garáží dostane zelenú, sú ochotní v proteste pritvrdiť.
Boris Macko
Foto: bm
Odporúčané články
Sviatočná atmosféra v Košiciach je v plnom prúde. Prinášame veľký prehľad podujatí, ktoré sú organizované až do januára nielen na jednotlivých trhoch v Košiciach. Pozrite si, ktorý koncert či detské vystúpenie by sa oplatilo navštíviť v predvianočnom čase.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a.s. informuje cestujúcu verejnosť o mimoriadnej výluke električkovej dopravy na rýchlodráhe v úseku Pereš – Vstupný areál U.S.Steel z dôvodu nevyhnutného orezu stromov.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.