Jakubov upozorňuje na stav električkových tratí
Mestský poslanec Ján Jakubov upozornil na stav električkovej trate na doposiaľ nerekonštruovaných úsekoch.
Na svojej facebookovej stránke niekdajší viceprimátor a starosta mestskej časti Košice – Západ poukázal v súvislosti so zrušením súťaže na posledné nerekonštruované úseky električkových tratí – Alejovú ulicu až po obratisko na konci Sídliska Nad jazerom a časť trate do Barce – na stav, v akom spomínané úseky sú.
„Nový primátor Polaček súťaž zrušil. Urobil novú. A vyhral ten istý projektant – Reming. A čerpanie eurofondov v novom programovacom období je v nedohľadne. Pritom špeciálny stavebný úrad hrozí odstavením časti trate (minimálne Alejová ulica), lebo je v dezolátnom stave!!! Kam sa podel zdravý rozum?“ píše J. Jakubov.
[ad][/ad]Vážení, počas dvoch minulých volebných období sme zmodernizovali v troch etapách väčšinu električkových tratí v…
Uverejnil používateľ Ján Jakubov Terasa Piatok 14. augusta 2020
Neevidujú taký podnet
Ako sme zistili, na Špeciálnom stavebnom úrade pre mestské dráhy v Košiciach o žiadnej hrozbe odstavenia tratí nevedia.
„Ak Dopravný podnik mesta Košice zistí pri povinných pravidelných prehliadkach trate vážne nedostatky, napríklad poruchy výhybiek, prekročené odchýlky od stanovenej vzájomnej výškovej polohy koľajových pásov alebo iné nedostatky, je povinný nám to bezodkladne oznámiť. V súčasnosti neevidujeme takýto podnet zo strany DPMK,“ napísali nám z úradu.
Zároveň však upozornili, že z pohľadu rozvoja verejnej dopravy v Košickom kraji považujú za dôležité, aby vlastník (mesto) pokračoval v investičnej príprave modernizácie spomínaných električkových tratí.
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Zmena k horšiemu
J. Jakubov podľa vlastných slov myslel na upozornenie úradu pred približne siedmimi rokmi, keď bývalé vedenie mesta pripravovalo začiatok veľkých rekonštrukcií električkových tratí.
„Odvtedy sa na tratiach na Alejovej, na Sídlisku nad jazerom a do Barce nič k lepšiemu nezmenilo. Ak sa niečo zmenilo, tak vplyvom poveternostných podmienok na koľajnice len k horšiemu. Musím na to upozorňovať, aby sme predišli prípadným nešťastiam, na aké si starší Košičania ešte dobre pamätajú,“ tvrdí poslanec, podľa ktorého bude zrejme v novom programovacom období možnosť dostať sa k eurofondom po pandémii korony veľmi sťažená.
Mesto: Na možnostiach, ako a kde rekonštruovať, pracujeme
Podľa stanoviska vedenia mesta je práve nová súťaž na projekt obnovy doteraz nerekonštruovaných úsekov električkovej trate nádejou, že ju bude môcť realizovať čo najskôr.
„Na území mesta sa nachádza niekoľko problematických úsekov električkových tratí, ktoré majú svoje najlepšie roky už dávno za sebou. Vedenie mesta si je vedomé potreby ich rekonštrukcie a zvažuje možnosti na to, ako by sa v dohľadnej dobe mohli zrekonštruovať ďalšie úseky,“ tvrdí riaditeľ magistrátu Marcel Čop.
Hlavným zámerom pre opätovné vyhlásenie súťaže bola možnosť realizovať rekonštrukciu po častiach, čo predtým vysúťažený projekt s rozpočtom 135 miliónov eur bez DPH neumožňoval.
„Teraz sa mesto bude môcť v prípade vyhlásenia výzvy uchádzať o financie až na sedem rôznych úsekov. Ak by sme uspeli, mohlo by sa začať s rekonštrukciou konkrétnych úsekov bez toho, aby sa tým výrazne zvýšila zadlženosť mesta,“ informuje hovorca mesta Vladimír Fabian.
Podľa jeho slov je predpokladaná cena pri rekonštrukcii trate na Alejovej ulici 32 milióna eur bez DPH a trať na sídlisku nad Jazerom 44 miliónov eur bez DPH.
Vedenie mesta si uvedomuje, že nie všetky úseky sú v uspokojivom stave. V spolupráci s DPMK preto robia aspoň priebežné opravy a údržbu, aby prevádzka na nich nebola ohrozená. Naposledy takto zrekonštruovali cestné priecestie na Alejovej pri zastávke Železníky.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Košice sa pridávajú k celoslovenským spomienkovým akciám pri príležitosti 35. výročia Nežnej revolúcie, ktorá znamenala prelomové zmeny v dejinách Slovenska. Séria podujatí s názvom 35 rokov slobody odštartuje v piatok 15. decembra a vyvrcholí v nedeľu mítingom na Hlavnej ulici pod názvom Nádejou sme my, občania.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Ak patríte medzi milovníkov starožitností a jedinečných kuriozít, víkend vám ponúka dve skvelé príležitosti.