Kedy volať 112 a kedy 155? V prípade nesprávneho čísla sa pomoc môže oneskoriť
Slovensko si dnes (11. 2.) pripomína Európsky deň tiesňového volania 112. Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky pri tejto príležitosti upozornilo na rozdiely medzi číslom 112 a 155. Zároveň sa venovali aj vysvetleniu kedy je potrebné kontaktovať číslo 155 a kedy 112.
Ministerstvo vnútra SR sa aj napriek veľmi dobrej znalosti obyvateľstva o záchranných zložkách a tiesňových číslach, rozhodlo vo zvýšenej miere venovať pozornosť preventívno-výchovnej činnosti Integrovaného záchranného systému. Informovalo o tom v tlačovej správe Ministerstvo vnútra SR.
„Je dôležité zvyšovať povedomie o pomoci v tiesni, o rozpoznávaní ohrozenia a mimoriadnych udalostí, o pripravenosti na krízové situácie či o znižovaní neoprávnených volaní na tiesňové čísla,“ povedal poverený minister vnútra SR Roman Mikulec (OĽaNO). Počet volaní na tiesňovú linku každoročne presahuje počet 900-tisíc. V roku 2020 bolo 41 percent neoprávnených volaní, v roku 2021 40 percent a v roku 2022 počet neoprávnených volaní klesol na 32 percent.
„Tešíme sa z dobrých výsledkov a v našej snahe znižovať počet neoprávnených volaní chceme pokračovať. Darí sa nám to prostredníctvom osvety a dohovorom s opakovanými zneužívateľmi,“ vysvetlila generálna riaditeľka Sekcie krízového riadenia MV SR Michaela Kaňová.
Kedy volať 112 a kedy 155?
Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky na sociálnej sieti Facebook vysvetlilo, že číslo 155 by mali ľudia využívať v takých prípadoch, kedy ide doslova o zdravie alebo o život.
Číslo 112 by mali ľudia využívať v prípadoch väčšieho nešťastia, ako sú napríklad vážne dopravné nehody, prírodné katastrofy alebo požiare. Pri kontaktovaní čísla 112 ľudia kontaktujú všetky zložky integrovaného záchranné systému, a teda nielen záchranárov, ale aj políciu a hasičov.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Tragická dopravná nehoda v centre Košíc
Ak sa však rozhodnete pri zdravotných ťažkostiach zavolať na číslo 112, nič vážne sa nestane, avšak váš problém budete musieť vysvetľovať dvakrát. Nielen na čísle 112, ale neskôr aj operátorovi na čísle 155. Následkom tohto počinu sa môže potom potrebná pomoc oneskoriť až o desiatky sekúnd. V prípade, že ide o život, môžu mať aj sekundy vážne následky.
Polícia si pripravila preventívno – prezentačné podujatie
Európske číslo tiesňového volania 112 vzniklo v roku 1991. Zámerom zavedenia tohto čísla, bolo etablovanie jednotného čísla tiesňového volania, ktoré by fungovalo popri už existujúcich národných číslach tiesňového volania vo všetkých krajinách Európskej únie. Na Slovensku toto číslo zaviedli až v roku 2003.
Pri príležitosti Európskeho dňa čísla 112 si oddelenie komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach pripravilo preventívno – prezentačné podujatie s názvom “Európsky deň tiesňového volania 112” v obchodnom centre v blízkosti sídliska Železníky v Košiciach. Na tomto podujatí si policajti, hasiči, záchranári a dobrovoľníci Slovenského Červeného Kríža pripravili pútavý program.
Zdroj: (SITA, DSe, kg), ZL
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Západ hostila nezabudnuteľné podujatie pod názvom Halloween na Terase, ktoré prilákalo mladších aj starších obyvateľov Terasy. Miestom osláv sa stal areál okolo Átrium klubu v Zuzkinom parku, kde sa návštevníci tešili z pestrého programu, pripraveného práve na počesť jedného z najobľúbenejších sviatkov roka.
V Košiciach od 1. novembra začal platiť operačný plán zimnej údržby komunikácií, ktorý bude trvať až do konca marca 2025. Zabezpečuje ho spoločnosť KOSIT v spolupráci s Magistrátom mesta Košice. Zimná údržba pokrýva približne 700 kilometrov ciest a chodníkov a počíta s nasadením vyše 200 pracovníkov, vrátane vodičov, dispečerov a ďalších.
Z dôvodu výkopových prác na ulici Široká v MČ Kavečany dochádza od utorka 22. októbra 2024 do ukončenia prác k obmedzeniam premávky autobusovej linky 29.