Klimatické riziká sa objavujú rýchlejšie a budú eskalovať
Klimatické riziká sa objavujú rýchlejšie a budú eskalovať. Vyplýva to zo správy Medzivládneho panelu pre zmenu klímy (IPCC). Správa predstavuje najnovšie vedecké hodnotenia svetovým vládam a je najkomplexnejším hodnotením dôsledkov klimatickej krízy. Informuje o tom organizácia Greenpeace Slovensko v tlačovej správe.
Správa sa zaoberá geografickými rozdielmi a zraniteľnosťou jednotlivých oblastí, pokiaľ ide o klimatické následky. Úmrtnosť vo veľmi zraniteľných krajinách bola v dôsledku povodní, sucha a búrok v poslednom desaťročí až 15x vyššia v porovnaní s krajinami s veľmi nízkou zraniteľnosťou. Správa tiež poukazuje na to, že zhruba polovica svetovej populácie v súčasnosti pociťuje vážny nedostatok vody v určitej časti roka.
Čo sa týka živočíšnych druhov, približne polovica celosvetovo hodnotených druhov živočíchov je v pohybe a presúva sa smerom k pólom alebo do vyšších nadmorských výšok. Niektoré ekosystémy už dosiahli alebo prekročili tvrdé adaptačné limity a podmienky, ako napríklad koralové útesy, pobrežné mokrade, dažďové pralesy, ale tiež polárne a horské ekosystémy.
Podľa predikcií riziko prechodu Amazonského pralesa z tropického dažďového pralesa na savanu sa začína zvyšovať pri teplote 1,5 až 3 stupne Celzia, s mediánom na úrovni dvoch stupňov. Pri oteplení o dva stupne Celzia sa predpokladá, že globálne otepľovanie so súvisiacimi zmenami v zrážkach zvýši globálnu plochu vypálenú lesnými požiarmi o 35 percent. Očakáva sa, že v Európe sa škody spôsobené na pobreží zvýšia do konca 21. storočia aspoň desaťnásobne.
„Klimatická kríza už dnes ničí rodiny, komunity, ekosystémy, od ktorých sme bytostne závislí. Bolo by chybou veriť, že nás na Slovensku jej následky minú. Globálne oteplenie o tri až štyri stupne môže na Slovensku znamenať bezprecedentné suchá, oveľa menej vody či ničivé požiare. Nečinnosť našich vládnych predstaviteľov nás odsudzuje na desivú budúcnosť,” uviedla riaditeľka Greenpeace Slovensko Katarína Juríková.
Zdroj: (SITA, gko;bfe)
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Ministerstvo životného prostredia pod vedením Tomáša Tarabu navrhuje znížiť stupeň ochrany povodia vodárenskej nádrže Starina v rámci zonácie Národného parku Poloniny, čo by mohlo ohroziť pitnú vodu viac ako 600-tisíc obyvateľov východného Slovenska. Organizácia Aevis varuje, že tento krok predstavuje vážnu hrozbu a veľký hazard pre zásobovanie pitnou vodou v oblasti.
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.