Klub 500 so znepokojením sleduje aktuálne diskusie o vodárenských spoločnostiach
Klub 500 vyjadruje svoje hlboké znepokojenie nad súčasnou diskusiou okolo budúcnosti vodárenskej infraštruktúry na Slovensku. Namiesto odborných diskusií, ktoré by mali viesť k riešeniam pre rozvoj a modernizáciu tohto strategického sektora, sa venuje pozornosť spolitizovaným, neodborným a prázdnym útokom na vodárenské spoločnosti, ktoré sa snažia a realizujú opatrenia na odstraňovanie investičného dlhu v sektore, uvádza v tlačovej správe.
Klub 500 taktiež zdôrazňuje potrebu systémových a funkčných riešení na zvládnutie investičného dlhu, ktorého výška sa odhaduje na 10 miliárd EUR, a na zabezpečenie stabilného zásobovania pitnou vodou pre obyvateľov Slovenska. Napriek tomu sa čas a energia často strácajú v diskusiách o emisii dlhopisov Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti (Voda Spieva I). Klub 500 uvádza, že dlhopisy vo vodárenstve sú štandardným nástrojom, ktorým vodárenské spoločnosti po celom svete získavajú zdroje. Ako príklad dodáva, že za posledných približne 18 mesiacov vydali vodárenské spoločnosti na celom svete dlhopisy v súhrnnej hodnote takmer 209 miliárd USD.
Taktiež upozorňuje, že obavy ako privatizácia vodární alebo vydieranie cenami vody sú zavádzajúce. Zákon totiž neumožňuje vstup súkromného investora do vodární a o cene vodného a stočného rozhoduje Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR, nie samotní manažéri či akcionári vodární.
Klub 500 apeluje na všetkých zainteresovaných, aby sa sústredili na podstatné otázky – konkrétne na riešenie investičného dlhu a modernizáciu infraštruktúry. Model fungovania vodárenstva na Slovensku je podľa Klubu prekonaný a nereflektuje aktuálne potreby. Rovnako upozorňuje, že štát bezplatne odovzdal akcie vodárenských spoločností obciam a mestám, čím na nich preniesol zodpovednosť za zásobovanie obyvateľov pitnou vodou. Medzinárodné záväzky Slovenskej republiky však stále určujú štátu povinnosť rozvoja vodárenskej infraštruktúry.
Napriek tomu, že vlastníctvo vodárenských spoločností je prenesené na miestnu samosprávu, štát stále reguluje ceny vodného a stočného tak, že vodárňam nedáva možnosť akumulovať dostatočné zdroje na potrebné investície. Klub 500 ilustruje, že ak tržby najväčšej vodárenskej spoločnosti na Slovensku dosahujú približne 120 miliónov EUR a investičný dlh v sektore je odhadovaný na 10 miliárd EUR, je jasné, že odstránenie tohto dlhu pri súčasnom systéme fungovania nie je reálne.
Obce a mestá ako akcionári vodární zápasia so svojimi vlastnými finančnými problémami, čo znamená, že investície do vodárenskej infraštruktúry z ich strany neprichádzajú do úvahy. Navyše, návratnosť takýchto investícií často trvá desiatky rokov a niekedy sú úplne nenávratné.
Klub 500 zdôrazňuje, že štát musí vstúpiť do riešenia tohto problému. Je najvyšší čas začať serióznu odbornú diskusiu o modeloch účasti štátu vo vodárenskom sektore. Možnosti zahŕňajú priamu akcionársku účasť štátu vo vodárenských spoločnostiach alebo vznik novej infraštruktúrnej spoločnosti so štátnou účasťou. Tieto možnosti by mali byť prehodnotené širokým odborným fórom.
Klub 500 vyzýva politikov a verejné orgány, aby sa sústredili na riešenie skutočných problémov a nemárnili čas neodbornými a vymyslenými témami, ktoré neprinášajú ani úžitok, ani konkrétne riešenia.
Zdroj: TS Klub 500
Odporúčané články
V sobotu 5. októbra navštívi Košice Hans Christian Hagans, vnuk konštruktéra a majiteľa nemeckej továrne Hagans Erfurt, kde bola pred 140 rokmi, v roku 1884, vyrobená ikonická parná lokomotíva Katka. Táto lokomotíva, označená U36.003, sa zapísala do histórie nielen svojím výkonom, ale aj symbolickým spojením s Košicami a miestnou detskou železnicou.
Jazdecká sezóna v Košiciach sa rozlúčila v tradičnom duchu Hubertovej jazdy, ktorá sa konala v piatok 11. októbra. Aj keď počasie tomuto podujatiu príliš neprialo, 46 jazdcov so svojimi koňmi neváhalo a vydalo sa na jazdu cez centrum mesta, aby udržali tradíciu, ktorá spája jazdeckú a poľovnícku sezónu.
Po nedávno zrekonštruovanej Športovej hale (ŠH) Stará Jazdiareň môže už onedlho dostať nový šat aj jej doteraz nie príliš vábne vyzerajúce okolie. Mesto Košice podalo tento mesiac žiadosť o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z eurofondového Programu Slovensko na projekt Revitalizácia priľahlého okolia „Starej Jazdiarne“ prostredníctvom budovania prvkov zelenej a modrej infraštruktúry.