Koľajnice v horúčave nemôžu spájať
Po problémoch so zabezpečením subdodávateľov a kolíziami stavby so skrytými inžinierskymi sieťami nepraje meškajúcej rekonštrukcii električkovej trate ani súčasné počasie.
Podľa odborníkov extrémne vysoké teploty zákonite spomaľujú práce na takzvaných líniových stavbách, teda objektoch s veľkou dĺžkou, pri ktorých sa nedá skryť pred priamym slnkom.
„Nie je na nich možné postaviť ani plátenný šiator. Únava robotníkov z tepla a fyzickej práce je preto vysoká a ich výkony veľmi nízke. Podstatné zníženie výkonov prináša neplnenie termínov,“ hovorí Jozef Lamprecht, konateľ firmy Rail Ways, ktorej činnosťou sú stavby koľajovej dopravy.
Betón a fólie
V náročných klimatických podmienkach sú problematické viaceré technologické postupy. Betonáže sa musia robiť rýchlejšie, lebo betón tuhne za kratší čas.
Podľa Lamprechta je potrebné chrániť spracovanú betónovú zmes pred priamym slnkom fóliami a polievať ju počas tvrdnutia, aby dosiahla normou prepísané hodnoty.
Horúčavy nedovoľujú spájanie koľajníc zváraním. „Podľa noriem sa to môže vykonávať len do určitých teplôt koľajníc, nie ovzdušia. Sú na to predpísané tabuľky, v tomto počasí by sa to určite nemalo robiť,“ hovorí odborník.
Električkové koľajnice, aj preto, že ich smerové oblúky majú menší polomer ako na železnici, majú tendenciu pri vysokých teplotách vybočiť zo smeru na stranu menšieho odporu.
„Rozpínanie koľajníc a následne zmrašťovanie môže pri lepení gumového obloženia zanechať nepriaznivé vplyvy,“ vysvetľuje Lamprecht.
Vidí to z nadhľadu
Podľa neho je tiež väčšie riziko úrazov, keďže v tropických teplotách sa znižuje pozornosť a ostražitosť pracovníkov. Preto by sa mali obmedziť alebo úplne vylúčiť práce cez poludnie.
„Ako človek, ktorý to vidí z nadhľadu, by som upokojoval nahnevanú verejnosť a obdivoval prácu ľudí v týchto neľudských podmienkach. Dôležité je, aby nedošlo k úrazu, lebo keď sa práca robí v strese, môže sa stať všeličo,“ dodáva k tomu Michal Holík, bratislavský znalec z odboru stavebníctvo.
Robotníci zvárajú v noci
Na niektorých úsekoch dostal zhotoviteľ výnimku na práce v noci. Obmedzenie prác pre horúčavy priznáva František Mrava, predseda predstavenstva z firmy Dúha.
„Hlavne v oblúkoch majú koľajnice pre tepelnú rozťažnosť iné rozmery, preto sme požiadali mesto o povolenie, aby sme mohli mimo obytných zón zvárať v noci. Nemôžeme ani lepiť gumové bokovnice na tlmenie hluku,“ povedal.
Komplikovaná je montáž trakčného vedenie, ktoré má rozdielny previs pri extrémnych teplotách ako pri bežnom počasí. „Vážne pracovné úrazy sa nám vyhýbajú, čomu som veľmi rád, lebo nič nie je na stavbe horšie,“ dodáva Mrava.
Robotníci majú aj častejšie prestávky a zváračov chránia pred slnkom prenosným prístreškom.
(ROK, FER) Foto: Veronika Jnušková
Odporúčané články
V sobotu 13. decembra v čase od 8.00 do 14.30 hod. bude úplne uzavretá Dopravná ulica pod mostom na Hlinkovej. Dôvodom je dokončovanie prác na stabilizačných opatreniach na spomínanom moste. Ide o prechodné riešenie s cieľom zabrániť zhoršovaniu technického stavu mostnej konštrukcie, kým sa na budúci rok začne s plánovanou rekonštrukciou mosta.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Ruský vodca Vladimir Putin tvrdí, že Moskva je údajne pripravená uzavrieť mierovú dohodu, ale je to „právne nemožné“. Referuje o tom web glavcom.ua s odvolaním sa tlačovú konferenciu šéfa Kremľa.