Konať treba rýchlo, odkazuje Bruselu U.S.Steel Košice
Nielen mítingy a vyhlásenia, ale aj okamžité kroky na prijatie opatrení na ochranu obchodu. Taká je predstava spoločnosti U. S. Steel Košice po zasadnutí Rady EÚ ku kríze v európskom oceliarenskom priemysle.

Jej hlavnou príčinou je explózia dovozu ocele do Európy za extrémne nízke ceny predovšetkým z Číny. Rada v zložení ministrov hospodárstva o tom mimoriadne rokovala v Bruseli v pondelok. Podľa oficiálnej správy dospeli k dohode, že únia naplno využije nástroje na ochranu obchodu a zabezpečenie rovnakých podmienok pre svojich výrobcov, ako má konkurencia.
Tieto nástroje sa majú zároveň zmodernizovať, aby sa „zrýchlila ich účinnosť a zvýšila vykonateľnosť“. Najbližším krokom bude „špeciálna konferencia na najvyššej úrovni pre všetky dotknuté strany“.
Od slov k činom
U.S. S. Steel reagovali, že ich teší, ako rýchlo sa stretnutie zorganizovalo. „Slová uvedené v jeho záveroch nám dávajú zmysel a veríme, že v krátkom čase prejdeme v EÚ od slov k činom,“ povedal hovorca U. S. Steelu Ján Bača s tým, že situácia je kritická.
Podobne sa v stredu v podnikových novinách Oceľ Východu vyjadril prezident košických oceliarní Scott Buckiso. „Vidíme, žesa niečo pozitívne deje, s tempom reakcie na situáciu v európskom oceliarstve sa však nemôžeme uspokojiť,“ vyhlásil.
Viac ako desaťtisíc zamestnancom košických oceliarní prízvukuje, že „mimoriadna situácia vyžaduje mimoriadne opatrenia“ a opakuje výzvu k znižovaniu nákladov.
Vazil Hudák: Nie je to jednoduché
Rýchlym riešením by mohlo byť zavedenie antidumpingových ciel na čínske oceľové výrobky. „Európska komisia môže nastaviť clá, ktoré dorovnajú rozdiel medzi dumpingovou a trhovou cenou,“ povedal minister hospodárstva Vazil Hudák (Smer), ktorý na samite v Bruseli zastupoval Slovensko.
Podľa neho ale nejde o jednoduchú záležitosť, keďže krajiny EÚ ako súčasť Svetovej obchodnej organizácie sú viazané princípmi slobodného obchodu.
Vo svojej materskej krajine je americká korporácia United States Steel úspešnejšia. Ministerstvo obchodu USA vyhovelo žiadosti, ktorú podala s piatimi ďalšími hutníckymi firmami, a uvalila dočasné clo 236 percent na nehrdzavejúcu oceľ z Činy.
Žiadajú menej ako rok
Skrátiť čas na zavedenie ochranných ciel preto požadujú oceliari aj od Európskej komisie. „Ceny ponúkané čínskou stranou európskemu trhu nepokrývajú ani výrobné náklady. Je potrebné, aby EÚ prijala radikálne riešenie v krátkom časovom horizonte, menej ako za jeden rok,“ povedal pre TASR Miroslav Kiraľvarga, viceprezident U. S. Steelu, ktorý bol v Bruseli súčasťou slovenskej delegácie.
Okrem lacných importov košický závod trápia aj vysoké ceny elektrickej energie. Cez združenie EUROFER podnik požaduje zmenu systému prideľovania emisií tak, aby európskym výrobcom nevytváral dodatočné náklady v porovnaní s konkurentmi mimo EÚ, ktorí neinvestujú do „zelených“ technológií.
V košickom závode sú experti z Európskej komisie
Aby Európska komisia mohla uvaliť clo na čínsku oceľ, musí dokázať, že jej cena je oveľa nižšia ako bežná trhová. Slúži na to antidumpingové vyšetrovanie, ktoré v tomto prípade začalo na podnet Európskeho oceliarskeho združenia (EUROFER).
Komisia zaslala dotazníky sťažovateľom aj výrobcom, ktorí sú podozriví z dumpingu cien. Poskytnuté údaje skúmajú verifikátori, ktorých vysiela Európska komisia do konkrétnych podnikov. Títo experti sú práve teraz aj v U. S. Steel Košice a spoločnosť im musí predložiť všetky požadované doklady o výrobe, nákladoch a predaji.
Ak sa preukáže, že došlo k dumpingu, komisia posudzuje, či to spôsobilo ujmu výrobcom v EÚ. Ak zistí, že áno, rozhodne o uložení cla. K tomu dochádza najskôr za deväť mesiacov od začatia konania. Rozhodnutie potom ešte musí schváliť Európska rada. Komisia spravidla stanovuje colné sadzby na nižšej úrovni, než je dumpingové rozpätie. Cieľom je umožniť výrobcom v EÚ predaj za primeraný zisk.
Foto 1: TASR
Foto 2: MH SR
Odporúčané články
Ruský vodca Vladimir Putin tvrdí, že Moskva je údajne pripravená uzavrieť mierovú dohodu, ale je to „právne nemožné“. Referuje o tom web glavcom.ua s odvolaním sa tlačovú konferenciu šéfa Kremľa.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.