Košická Tepláreň predstavila investíciu za 35 miliónov eur
Tepláreň Košice (TEKO) uviedla do prevádzky novú technológiu na kombinovanú výrobu elektriny a tepla za 35 miliónov eur. Podľa predsedu predstavenstva TEKO Ladislav Kocha sa celkový objem prostriedkov investovaných do ekologizácie, modernizácie a optimalizácie riadenia teplárne týmto navýši na sumu vyše 150 miliónov eur.
Podľa šéfa teplárne chcú zachovať adekvátnu cenu za teplo, ktorá je jednou z najnižších na Slovensku.
Ambíciou Ministerstva hospodárstva je postupné odstraňovanie uhlia z výroby tepla a elektrickej energie. „V tomto prípade sa zníži podiel uhlia na výrobe elektriny a tepla z 880-tisíc ton na 130-tisíc ton. Táto investícia ušetrí 30-tisíc ton oxidu uhličitého ročne, čo pri dnešných cenách predstavuje ušetrených asi 750-tisíc eur,“ uviedol minister hospodárstva P. Žiga.
Štyri nové plynové motory
Investícia mení princíp fungovania jedného z dvoch technologických celkov – TEKO I. Päťdesiatročná technológia založená na spaľovaní uhlia nebola ekologicky ani technicky dlhodobo únosná. TEKO I tvorili pôvodne dva parné kotly. Od novej vykurovacej sezóny budú potrebu tepelného a elektrického výkonu zabezpečovať štyri nové plynové motory.
„Ich výstavba na vysokoúčinnú kombinovanú výrobu tepla a elektriny je dôležitým míľnikom v histórii spoločnosti. Spája zvyšovanie energetickej účinnosti a znižovanie emisií znečisťujúcich látok,“ uviedol predseda predstavenstva Teplárne Košice Ladislav Koch.
Začali v roku 2014
Projekt sa začal v roku 2014 prípravou projektovej dokumentácie. Rok na to vyriešila tepláreň financovanie projektu formou úveru z banky. V roku 2017 verejným obstarávaním vybrala z troch ponúk rožňavskú spoločnosť ENERGYCO, s.r.o. Dielo bolo realizované v rokoch 2018 až 2019.
Nové technologické zariadenie vybudovali v priestore medzi uhoľnou skládkou a starým objektom horúcovodnej uhoľnej kotolne, ktorý bol nevyužívaný. Motory po zavedení do ostrej prevádzky fungujú jednotlivo i spolu, podľa potrieb. Zodpovednosť za nepretržitú a bezpečnú prevádzku zariadenia nesie dodávateľ počas nasledujúcich 60 mesiacov.
• Vzrastie výroba elektriny vplyvom odlišnej technológie -tisíc ton ročne,
• Zmení sa palivový mix z pôvodného pomeru 80% uhlie ku 20% plyn na 60% uhlie ku 40% plyn,
• Znížením spotreby uhlia dôjde k úspore cca 30-tisíc ton CO2.
Foto: Veronika Janušková
[ad][/ad]Odporúčané články
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.