Košické divadlo čelí žalobe pre portréty svojich umelcov
Celých sedem rokov spolupracoval renomovaný prešovský fotograf Ján Štovka so Štátnym divadlom v Košiciach. Jeho fotografie sa objavovali na divadelnom webe i na plagátoch k prestaveniam. Po nástupe nového generálneho riaditeľa divadla Ondreja Šotha je však všetko inak. Umelecké fotky, ktoré vznikli pri poslednej objednávke, v divadle ani na jeho webe nie sú, hoci s nimi autor zvíťazil v renomovanej súťaži Czech Press Photo v Prahe.
Posledným projektom, na ktorom divadlo s fotografom spolupracovalo, bola objednávka na sériu portrétov umelcov košického divadla. Podľa slov Jána Štovku vznikla niekedy na začiatku divadelnej sezóny 2019/2020 za predošlého vedenia divadla. Mal vymyslieť a zrealizovať koncepciu nafotenia divadelných portrétov sólistov jednotlivých divadelných zložiek, teda činohry, opery, baletu, a predstaviť ju divadlu s tým, že fotografie by mali byť primárne určené ako trvalá výstava v historickej budove divadla a neskôr by sa s fotografiami mohlo marketingovo pracovať pre kalendár či knihu.
[ad][/ad]„Tomu som podriaďoval celý koncept a myšlienku týchto divadelno-umeleckých portrétov “Genius Loci” Štátneho divadla Košice. Dokopy malo byť vytvorených okolo 50-60 portrétnych fotografií. O cene reč nebola, keďže dovtedy sme mali korektné vzťahy s divadlom a pracovali sme vždy podľa cenotvorby, ktorú korektne určovalo divadlo samotné. Opäť by sa cena pohybovala v sumách, za ktoré sme nielen my pre divadlo pracovali sedem rokov,“ spomína fotograf.
Nové vedenie
Začiatkom februára 2020 začal J. Štovka realizáciou projektu. Najprv na Malej scéne s činoherným súborom, aby sa nerušili prebiehajúce skúšky baletu a opery. V apríli odovzdal prvých 30 fotografií a začal plánovať ďalšie. Jeho plán však narazil na konkurz na nového riaditeľa divadla.
Hneď po nástupe do funkcie zvolal nový šéf divadla Ondrej Šoth poradu, na ktorej sa mal zúčastniť fotograf a nové vedenie organizácie. Ján Štovka sa na ňu podľa vlastných slov pripravil a prišiel s písomným materiál zdôvodňujúcim zámer a prípravu série pre každého zúčastneného.
„Prekvapil ma dlhý predslov pána riaditeľa, ktorý rozprával o mojej neschopnosti, o zlých fotografiách, o tom, že takto sa vo svete nefotí, že sa košickému divadlu v Bratislave smejú a podobné osobné výlevy. Z toho mi bolo jasné, že spolupráca bude zrejme ukončená, no nestalo sa tak,“ hovorí umelec.
Riaditeľ nariadil zmenu fotografovania portrétov. J. Štovka mal vymyslieť nový koncept vrátane oblečenia, líčenia, nasvietenia, typu pozadia či kompozíciu a expresne do konca júna ho aj zrealizovať. Teda za tri týždne mal odfotiť nie 60 sólistov, ale všetkých pracovníkov divadla.
„Na cenu sa pán Šoth nepýtal, takže som predpokladal, že ako štatutár je oboznámený s cenami, za ktoré v divadle pracujeme sedem rokov. Všetko sme stihli a včas sme nové fotografie odovzdali. Divadlo fotografie prevzalo a zverejnilo ich na svojich oficiálnych webových stránkach či Facebooku, čo sme pokladali za riadne prevzaté dielo. Uverejnené boli s dôvetkom, že začiatkom novej sezóny pribudnú portréty nových ľudí, ktorí majú nastúpiť.“
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Obrana kvality v súťaži
Medzitým sa Ján Štovka, ktorého sa osobne a profesionálne dotkli príkre slová riaditeľa Šotha, rozhodol prihlásiť spomínanú sériu portrétov členov činohry do súťaže Czech Press Photo v Prahe.
„Nemal som možnosť brániť sa proti znevažovaniu mojej práce inak, ako poslať tieto fotografie do nejakej prestížnej súťaže. Takou bezpochyby Czech Press Photo je. Tam by sme dostali odpoveď na to, či sú tie portréty také, ako o nich hovoril pán Šoth, alebo by sa potvrdila moja práca, myšlienka a koncept,“ tvrdí fotograf.
Medzinárodná porota v zložení Joe Klamar z Agence France-Presse, reportážna fotografka z USA Nicole Tungová, austrálsky fotograf Chris McGrath z Getty Obrázok, český fotograf Herbert Slavík a šéf fotobanky ČTK Petr Mlch mali úplne iný názor ako riaditeľ košického divadla. Na snímkach, ktoré si v polovici októbra prezerali bez uvedenia autora, ocenili informatívnosť, pohotovosť, aktuálnosť a estetickú hodnotu. Štovkova séria v kategórii Portrét v prestížnej súťaži zvíťazila!
„Víťazstvo som prijal s veľkým pocitom zadosťučinenia. To, že divadlo vôbec nereflektuje na obrovskú reklamu v Českej republike a na Slovensku, akej sa mu dostalo po získaní prvého miesta v Czech Press Photo v kategórií portrét, svedčí iba o tom, že pán Šoth sa síce skrýva za inštitúciu Štátneho divadla, ale rieši si svoj osobný problém,“ tvrdí J. Štovka.
V rukách právnikov
Keď sa fotograf chcel začiatkom sezóny 2020/2021 informovať o tom, kedy bude môcť zhotoviť zvyšné avizované fotografie a kedy sa s ním divadlo finančne vyrovná, odpoveď nedostal. Obrátil sa preto začiatkom októbra na marketingové oddelenie, aby sa veci doriešili, keďže dielo sa už riadne používalo.
„Odpoveďou nám bol odkaz o finančnom strope generálneho riaditeľa – za celé dielo, 206 portrétov, chcú zaplatiť sumu tritisíc eur, teda okolo 12 eur za portrét, s tým, že sme v divadle skončili akúkoľvek spoluprácu. To všetko bez akéhokoľvek osobného stretnutia s pánom Šothom. Všetky následné kroky už boli v kompetencii našej právnickej kancelárie, ktorej sme dali plnú moc pri zastupovaní v tomto obchodnoprávnom spore. Ona stanovila aj cenu, ktorú požadujeme od divadla. Vychádzala z cien, za ktoré sme obvykle za sedem rokov s divadlom spolupracovali,“ hovorí Ján Štovka.
Prízvukuje, že v tomto spore vôbec nejde o peniaze, ani nikdy nešlo – podľa neho ide o princíp slušnosti, autorského práva a poukázania na absolútnu nekompetentnosť riadenia kultúrnej inštitúcie.
[ad][/ad]Stanovisko divadla
Ako sa dalo čakať, v divadle majú na tento spor úplne iný pohľad. Snažili sme sa získať odpovede priamo od riaditeľa Ondreja Šotha – na otázky, čo ho viedlo k negatívnemu hodnoteniu fotografií či ako dospel k spomínanej cene, ktorú je ochotné divadlo fotografovi vyplatiť. Odpovedí od riaditeľa sme sa nedočkali. Prišlo len stanovisko organizácie v tomto znení:
„Štátnemu divadlu Košice je veľmi ľúto, že po sedemročnej dobrej spolupráci s pánom Štovkom prišla táto situácia. Sme radi, že charizma našich hercov činohry spolu s priestormi Štátneho divadla Košice, ktoré boli zachytené na fotografiách pána Štovku, zaujali porotcov súťaže Czech Press Photo. Podstata sporu, ktorý svojou žalobou inicioval fotograf, je v prehnaných finančných požiadavkách autora. Vzhľadom na to, že celú záležitosť v súčasnosti riešia právni zástupcovia Štátneho divadla Košice a spoločnosti Olivier production, s.r.o., ktorej je Ján Štovka spolumajiteľom, nebudeme sa k celej veci bližšie vyjadrovať.“
Na webovej stránke ŠD je stanovisko, podľa ktorého boli scénické fotografie J. Štovku z divadelných internetových stránok odstránené pre prehnané finančné požiadavky autora: najprv pri 204 fotografiách 200 eur za kus (celkovo vyše 40-tisíc eur) a neskôr prostredníctvom právneho zástupcu 500 eur za kus (spolu vyše 100-tisíc eur).
„Sumy 500 či 200 eur za jednu fotografiu považuje Štátne divadlo Košice za neprimerane vysoké aj vzhľadom na doterajšie ceny fotografií vyhotovených Jánom Štovkom pre Štátne divadlo Košice či iné divadlá na Slovensku. Prostredníctvom právnych zástupcov navrhlo ŠD celkovú odmenu 5-tisíc eur,“ uvádza sa v závere stanoviska.
Ján Štovka tvrdí, že v minulých rokoch od ŠD Košice dostával dve kategórie platieb, podľa druhu objednávky. Ak mal vytvoriť samostatné fotografie, prípadne snímky pre kalendáre, účtoval si cenu niečo vyše 150 eur za jednu snímku. Ak to bola objednávka na fotky na plagáty, platili mu približne 450 eur za fotografiu. V prípade požadovaných súm, ktoré divadlo považuje za prehnané, operoval so spomínanými sumami. Vyše 100-tisíc eur bola požiadavka, ktorá podľa neho mala primäť riaditeľa Šotha, aby reagoval.
Séria čiernobielych fotografií zachycujúca charizmu hercov činohry a atmosféru divadla, sa neobjavuje v budove ani na webových stránkach ŠD. Foto: Ján Štovka
Ján Štovka (43) sa narodil v Humennom, žije v Prešove. Najprv vyštudoval hudobnú výchovu a etiku na Fakulte humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity. Ako primáš účinkoval vo viacerých folklórnych súboroch. Neskôr v Prahe absolvoval školu fotenia (IDIF Praha). Je profesionálnym fotografom, podpredsedom organizácie Professional Photographers Association z Slovak Republic a členom viacerých medzinárodných asociácií profesionálnych fotografov. Môže sa hrdiť viac ako 40 oceneniami svetového formátu. V roku 2013 získal celosvetovo uznávaný titul Master Qualited European photographer.
Odporúčané články
Čo majú spoločné Košice a HBO? Odpoveďou je režisér Dominik Bari. Možno je vám toto meno známe. Ako prvý Slovák sa so svojím dokumentom Ojmiakon pred pár rokmi kvalifikoval na Oscara v kategórii Najlepší krátky dokumentárny film. Tentoraz svoje filmárske umenie povýšil na úplne iný level. Natočil celovečerný dokumentárny film o slovenskej autičkárskej mafii v spolupráci s HBO.
Európsky týždeň mobility (ETM) je tradičným podujatím, ktoré prebieha každoročne v týždni od 16. do 22. septembra.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) upozorňuje cestujúcich, že v nasledujúcich dňoch môže dôjsť k zdržaniam v železničnej doprave v dôsledku očakávaného nepriaznivého počasia na slovenskom území i v okolitých krajinách. Na niektorých úsekoch tratí môžu extrémne zrážky a vietor spôsobiť poškodenie železničnej infraštruktúry, napríklad pádom stromov do koľajiska, strhnutím trakčného vedenia alebo podmytím tratí.