Košický dopravca vysvetľuje, prečo sa mu nepodarilo nakúpiť trolejbusy tak ako v iných slovenských mestách
Dopravný podnik mesta Košice stále deklaruje, že má záujem o trolejbusovú dopravu. Po neúspešných verejných súťažiach však zmenil prioritu. Z ekologických dopravných prostriedkov dostávajú prednosť električky.
DPMK pri neúspešných pokusoch nakúpiť trolejbusy argumentoval tým, že do súťaží sa nehlásia výrobcovia. Lenže médiá uvádzali príklady z iných slovenských miest (Prešov, B. Bystrica, Bratislava), kde s tým nemajú problém. Takisto išlo o zdroje z eurofondov, a keď bolo treba, korigovali pôvodné podmienky súťaže. DPMK na tieto výhrady konečne odpovedal.
Neúspešné súťaže
“Podnik reagoval na každú zverejnenú výzvu vyhlásenú ministerstvom životného prostredia žiadosťou o schválenie finančných prostriedkov na nákup ekologických trolejbusov. V roku 2014 sme podali tri žiadosti,” tvrdí hovorkyňa dopravcov Michaela Karaffová.
Prvá žiadosť bola zamietnutá pre pochybenie zo strany DPMK. Podľa slov hovorkyne bola dôvodom skutočnosť, že v deň podania žiadosti ešte nebola vyhlásená verejná súťaž. Prihlásili sa traja záujemcovia – česká firma Škoda Electric, litovská UAB Viľnus a zvolenská spoločnosť A-Z Lokomat. Pri druhej súťaži sa prihlásila iba česká firma, pri tretej už nikto.
“V zmysle odporúčania riadiaceho orgánu (ministerstva) boli preto súťaže zrušené a žiadosti neboli úspešné,” zhrnula Karaffová.
Rozdielny meter?
Jediným dodávateľom trolejbusov do slovenských miest je česká Škoda Electric. Menším výrobcom sa vraj oplatí prejsť náročným homologizačným procesom len pri zákazkach na vyšší počet vozidiel.
“Pri súťažiach financovaných z prostriedkov Európskej únie sa požadujú minimálne dve ponuky. Akceptovanie jednej ponuky býva výnimočné,“ tvrdí Karaffová.
V prípade banskobystrických dopravcov zvolil riadiaci orgán iný postup – zmenu technických podmienok tak, aby sa mohli zúčastniť viacerí záujemcovia.
Podľa Karaffovej v podobnej situácii ministerstvo odporučilo DPMK súťaž zrušiť. Na otázku, prečo v porovnateľných prípadoch postupoval rezort životného prostredia rozdielne, sme do uzávierky odpoveď z ministerstva nedostali.
Špecifické podmienky
Na Slovensku síce trolejbusy premávajú vo viacerých mestách, s Košicami je však podľa DPMK možné porovnávať len Bratislavu. Iba tam totiž okrem autobusov a trolejbusov jazdia aj ekologické električky.
“Kým v Bratislave tvorí podiel trolejbusov vyše 12 percent výkonov, v Košiciach je to len šesť percent. Napríklad v Banskej Bystrici takmer 100 percent,” porovnáva hovorkyňa košických dopravcov.
DPMK sa preto rozhodol preferovať iný ekologický spôsob MHD – električky. Tie tvorili v posledných rokoch vyše 28 percent výkonov. Zrekonštruované trate a 33 nových električiek hovoria za všetko.
Ilustračné foto: TASR
Odporúčané články
Mestskí poslanci na ostatnom rokovaní mestského zastupiteľstva schválili Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) mesta Košice o výkone správy verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie. Definuje povinnosti stavebníkov a ďalších osôb, ktoré svojou činnosťou zasahujú do funkčnosti verejného osvetlenia alebo cestnej svetelnej signalizácie vo vlastníctve a správe mesta.
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
V dôsledku výstavby apartmánového domu na Námestí osloboditeľov vznikol na Palárikovej ulici problém s parkovaním. V súčasnosti majú tri parkoviská na tejto ulici povahu návštevníckeho parkoviska v pásme BN. Cez deň je parkovanie na týchto parkoviskách spoplatnené, v noci bezplatné. Nové VZN prijaté na zastupiteľstve 13. novembra zmení parkovanie na dvoch z troch parkovísk.


